در تبصره2 ماده 21 کلیه دستگاه‌های مشمول قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران موظفند پس از بازنشستگی یکی از ایثارگران از محل سهمیه استخدامی خود یکی از فرزندان شهدا، جانبازان 25درصد و بالاتر، آزادگان، اسرا و مفقودالاثرها را با رعایت شرایط عمومی گزینش در آن دستگاه استخدام نمایند.

این تبصره تکمیل ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است که در آن دستگاه‌های اجرایی موظف به استخدام یکی از فرزندان ایثارگران شده‌اند. با تمهیداتی که در این دو بند قانونی پیش‌بینی شده است همه دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای آن خواهند بود.

در ماده22 قانون جامع، بنیاد مکلف شده است به همسر و والدین شهدا، جانبازان و آزادگانی که بنابه تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از عائله تحت تکفل محجور و معلول خود نگهداری می‌کنند به میزان یارانه موضوع قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، پرداخت نماید.

در این‌باره میزان درصد یا مدت اسارت مبنای عمل نمی‌باشد و این موضوع شامل همه آزادگان و جانبازان خواهد بود. براساس ماده23 بنیاد مکلف است به کلیه والدین شاهد به میزان معادل یک‌ونیم برابر حداقل حقوق کارکنان دولت مستمری پرداخت نماید. حداقل حقوق کارمندان دولت در سال جاری 4900000ریال می‌باشد. لذا حداقل دریافتی مستمری‌بگیران شهدا مبلغ 7350000 ریال می‌باشد، البته بنیاد از سال‌های گذشته این موضوع را آغاز کرده بود.

این پرداخت به عنوان مستمری بوده و با پرداخت حقوق به والدین معظم شهدا که تحت کفالت شهید بوده و حکم حقوقی وی را دریافت می‌کنند متفاوت است. همسران شهدا، همسران جانبازان 50درصد و بالاتر، شیمیایی و اعصاب و روان متوفی یا در قید حیات و همسران آزادگان با سابقه 5سال اسارت و بیشتر که قبل از اسارت با آنان ازدواج کرده‌اند، چنانچه شاغل باشند می‌توانند با 5سال سنوات ارفاقی از امتیاز بازنشستگی پیش از موعد با دریافت حقوق و مزایای کامل برخوردار شوند. برای همسران جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان درصد جانبازی ملاک‌عمل نمی‌باشد. همسران جانبازان زیر 50درصد و آزادگان با سنوات کمتر از 5سال می‌توانند از یک تا 5سال سنوات ارفاقی برابر آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، استفاده کنند.

برابر تبصره 2 ماده 24 همسران شاهد، همانند همسران جانبازان می‌توانند از کاهش ساعت کاری برخوردار شوند. این تبصره از نکات مورد غفلت نمایندگان در تصویب قوانین است، به دلیل آنکه در کلیه قوانین مصوب قبلی چیزی به نام کاهش ساعت کاری همسران جانبازان به تصویب نرسیده است که موضوع کاهش ساعت کاری همسران شهدا را به آن ارجاع می‌دهند.

آنچه برای جانبازان به تصویب رسیده است، ماده11 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی است و شامل کلیه افرادی است که مراقبت و پرستاری از جانبازان را برعهده دارند و اختصاصی به همسران آنان ندارد. یکی از موانع بزرگ برای استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد جانبازان وجود شرط سنی 50سال بود که در اصلاحیه قانون سال83 شرط سنی برای مشمولین قانون کار حذف ولی به دلیل غفلت در تصویب قانونی عادلانه مشمولین قانون استخدام کشوری و لشکری از آن محروم شدند. در تبصره3 ماده 24 رعایت شرط سنی برای کلیه جانبازان حذف و این تبعیض ناروا رفع گردید.

از نکات تازه در قوانین و تسهیلات مرتبط با ایثارگران پرداخت حق سرپرستی به همسران شهدا و همسران جانبازان 50درصد و بالاتر و همسران آزادگان متوفی که فرزند آزاده را تحت تکفل قانونی خود داشته باشند به میزان معادل حداقل حقوق کارکنان دولت می‌باشد.

افرادی که حضانت از فرزندان محروم از مادر را نیز برعهده داشته باشند مشمول این حق سرپرستی خواهند شد. لذا بنیاد باید برای همه همسران مشمول، با افتتاح حساب بانکی مجزا نسبت به پرداخت حق سرپرستی آنان از ابتدای تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی اقدام نماید. در ماده 26 قانون جامع بر پرداخت حق پرستاری مطابق با قوانین گذشته تاکید شده است، لکن آنچه در این قانون به آن اشاره شده، بحث حق همیاری است که در کنار حق پرستاری به تصویب رسیده است.

بحث حق پرستاری و حق همیاری پس از بحث‌های کارشناسی در مجلس هفتم و هشتم به تصویب رسید و بنیاد باید با تفکیک مبانی این موضوع برگرفته از بحث‌های کارشناسی در جلسات کمیسیون اجتماعی مجلس این حق جانبازان را پرداخت نماید.

مدت خدمت داوطلبانه جانبازان، رزمندگان، آزادگان و شهدا قبل از استخدام در صورت تمایل جزء سنوات قابل قبول بازنشستگی با مأخذ مشاغل سخت و زیان‌آور بر مبنای یک‌ونیم برابر محاسبه می‌شود. مابه‌التفاوت کسور بیمه و بازنشستگی سهم کارمند، کارگر و کارفرما برای مدت مذکور به مأخذ آخرین وضعیت استخدامی برعهده دولت است که باید محاسبه و یکجا به صندوق‌های مربوط واریز شود.

در ماده 28 کلیه دستگاه‌های مشمول مکلف شده‌اند مقطع تحصیلی شهدا و مفقودان زیردیپلم را دیپلم محاسبه نموده و مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر را برای کلیه شهدا و مفقودان، همانند جانبازان و آزادگان اعمال و حقوق و مزایای آنان را مطابق با مقطع بالاتر محاسبه نمایند.

کد خبر 220181
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز