یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی از برخورد جدی با وارد‌کنندگان پوشاک قاچاق و فاقد شناسنامه (BRAND) از اول تیرماه خبر داد و گفت: این که چه لباسی شایسته شناسنامه‌دار شدن است، وظیفه سازمان‌های تخصصی و فرهنگی است که برای پلیس ملاک عمل خواهد بود.

سردار محمدعلی نجفی در حاشیه برگزاری همایش جلوه حجاب درباره  وظایف این بخش از نیروی انتظامی در اجرای طرح افزایش امنیت اجتماعی با اعلام این که نتایج این طرح را از حوزه‌های اجرایی سؤال کنید، گفت: آنچه در حوزه نظارت بر اماکن عمومی است، توجه، کنترل و نظارت بر تولید، توزیع و وارد کنندگان پوشاکی است که در سطح جامعه با همین عناوین شناخته شده هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه میزان از این واحدها مورد بازدید اداره اماکن نیروی انتظامی قرار گرفته‌اند؟ با اظهار خرسندی از طراحی «برند» یا همان «شناسنامه لباس» توسط شورای اصناف کشور و هماهنگی با مجامع تولیدکننده و توزیع کننده و همچنین اتحادیه‌های مربوطه و وزارت بازرگانی، اضافه کرد: این طرح با هماهنگی کمیسیون عالی نظارت تصویب و به همه تولید، توزیع و واردکنندگان ابلاغ شد و از اول تیر ماه نیز تمامی فروشگاه‌ها و مغازه‌ها ملزم به رعایت آن هستند.

سردار نجفی ادامه داد: نیروی انتظامی هم با توجه به وظایف قانونی و اختیاراتی که از سوی هیأت کمیسیون عالی نظارت بر عهده دارد، با تولید و توزیع کننده‌هایی که لباس‌هایشان فاقد شناسنامه باشد، به عنوان کالای غیرمجاز با هماهنگی اتحادیه‌های کشور و پشتوانه کمیسیون هیأت عالی نظارت برخورد جدی و قانونی می‌کند.

از مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی ناجا، سؤال شد: «در این میان تکلیف لباس‌هایی که در شأن فرهنگ کشور ما نیست، اما همچنان وارد شده و حتی بیرون از مغازه‌ها به فروش می‌رسد، چه خواهد بود»؟ که سردار نجفی در پاسخ تاکید کرد: وزارت بازرگانی و گمرک با هماهنگی‌های انجام شده به لباس‌هایی مجوز ورود می‌دهند که در قواره ارزش‌ها و استانداردها مصوب قانون مجلس شورای اسلامی باشد و این در حالیست که نظارت بر این که چه کسی وارد کننده این لباس‌ها است و لباس‌های قاچاق تا چه اندازه با شیوه ‌نامه تعریف شده برندها مطابقت دارند نیز بسیار ضروری است.

به گزارش ایسنا، یکی از خبرنگاران از سردار نجفی در خصوص وجود برخی سودجویان تحت پوشش ماموران پلیس زن جهت ارشاد زنان و دختران در ایستگاه‌های مترو و اخاذی از آنها سؤال کرد که وی پاسخ داد: گزارشی در این ارتباط نداشته‌ایم، اما در همین جا اعلام می‌کنم کسانی که تذکر داده و ارشاد می‌کنند، شکل ظاهری و مدارکشان به طور واضح نشان می‌دهد که از پرسنل نیروی انتظامی هستند.

وی تصریح کرد: بر این اساس چیزی تحت این عنوان که افراد به صورت انفرادی به زنان و دختران تذکر داده و حتی اقدام به اخاذی ‌کنند، نداریم، چراکه ماموران ارشاد با پوشش و هویت کاملاً انتظامی اقدام می‌کنند.

مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی ناجا با بیان این که رسانه‌ها وظیفه دارند تا حس همکاری میان شهروندان و پلیس را ایجاد کنند، اظهار کرد: وقتی که افرادی با هویت مشخص وجود دارند که به شهروندان تذکر می‌دهند، دلیلی وجود ندارد تنها به خاطر ترس از عواقب کار و تحت تأثیر تهدیدهای دروغین برخی مامورنماها، شهروندان در برابر آنها تسلیم شوند و نقشه‌هایشان را محقق کنند و در اینجاست که همکاری شهروندان با نیروی انتظامی از طریق تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی «110» نمود پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: لباس ماموران پلیس زن کاملاً مشخص بوده و دارای علائم واضحی است.

سردار نجفی در پاسخ به این پرسش که آیا ماموران ارشاد در متروها نیز حضور دارند به صراحت گفت: نیروهای گشت ارشاد، این طرح را داخل ایستگاه‌های مترو نیز اجرا می‌کنند.

وی در خصوص تعداد مغازه‌ها و فروشگاه‌های پلمب شده در جریان اجرای طرح افزایش امنیت اجتماعی گفت: هم اکنون به دلیل در اختیار نداشتن آمار نمی‌توانم تعداد دقیق را اعلام کنم، اما برخورد قانونی با تعداد زیادی از مغازه‌ها صورت گرفته است.

خبرنگاران از سردار نجفی ماجرای پلمب شدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای در جریان اجرای طرح ارتقای‌ امنیت اخلاقی را جویا شدند که وی پاسخ داد: جزئیات آن را از خود کسانی که موضوع را اعلام کرده‌اند، بپرسید.

اما وی در ادامه به این پاسخ بسنده کرد که موضوع پلمب نبوده بلکه در حد «تذکر» بوده است.

سردار نجفی در پاسخ به پرسش خبرنگاران که از وی خواستند لباس مناسب را توصیف کند و بگوید چه لباس‌هایی شناسنامه‌دار می‌شوند، اذعان کرد: ملاک ما قانون است و هر چه قانون اعلام کند ما عمل می‌کنیم. 

وی همچنین گفت: مجلس در بحث مد و لباس موضوع را کامل تعریف و سازمان‌های تخصصی از جمله وزارت ارشاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجامع دیگر هم مد و لباس را مصوب کرده که برای ما ملاک عمل است.

سردار نجفی تصریح کرد: ما مرجع تخصصی نیستیم که بخواهیم تشخیص دهیم، چرا که بحث فرهنگی مربوط به وزارت ارشاد و ... است.

به گفته مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی ناجا، هر تولیدکننده داخلی یا خارجی موظف است تا مشخصات لباس‌های خود را درج کند. توانمندی تولیدکنندگان در حد الگو شدن برای کشورهای اسلامی است.

سردار نجفی در مراسم همایش جلوه حجاب با بیان این که جمعیت صنفی و اماکن عمومی در سراسر کشور جمعیتی معادل 18 میلیون است، آنها را تأثیرگذارترین لایه جمعیتی کشور خواند و اظهار کرد: اصناف، خود بزرگترین لایه جمعیتی بوده که سایر جمعیت‌ها با آنها در ارتباط هستند. قدمت ارزش آنها به طول تاریخ بازمی‌گردد و حتی از گذشته‌های بسیار دور در سوابق نیروی انتظامی هم، اتصال با این گروه را ارتباط با ارزش‌ها می‌دانستند.

مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی ناجا حمایت و پشتیبانی از مجموعه اصناف در سراسر کشور را منجر به افزایش توانمندی آنها در تولید، توزیع و تأثیرگذاری بر بازار منطقه و بازار بین‌المللی دانست.

به گفته وی، در بررسی‌های صورت گرفته از سوی نیروی انتظامی مشخص شده که بسیاری از تولید و توزیع کنندگان در سطح مدیریتی هستند که می‌توانند در حد یک شرکت بزرگ فعالیت کنند، از این رو باید مورد حمایت قرار گیرند تا جامعه از بیرون تأثیرپذیر نباشد.

وی لباس را یکی از موضوعات مهم و قابل توجه اعلام کرد و گفت: بحث لباس یک موضوع اساسی است، بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که در تولید و توزیع فعال هستند، توانمندی بالایی برای اشباع و تأثیرگذاری بر بازار دارند و حتی می‌توانند الگویی برای سایر کشورها از جمله کشورهای اسلامی باشند.

مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی ناجا خاطرنشان کرد: بررسی در حوزه آسیب‌شناسی نشان داده است که جریانات سازمان یافته‌ای با هدف و برنامه‌ در حال تأثیرگذاری بر بازار هستند و تولید کنندگانی با توجه به توانمندی افراد بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و فرهنگی اقدام به وارد کردن لباس‌هایی کرده یا به نحوی آنها را تولید می‌کنند که بازار را به‌راحتی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

83 درصد تخلفات مربوط به واحدهای صنفی غیرمجاز است

سردار نجفی با اعلام این رقم که 83 درصد تخلفات از سوی واحدهای غیرمجاز صورت می‌گیرد، به مانکن‌های زنده اشاره کرد و گفت: برخی از این واحدها، افرادی را تحت عنوان «مانکن زنده» استخدام کرده و آنها را به جمع پاتوق‌های دختران و پسران می‌فرستند تا با این کار خود برای همه‌گیری آن لباس‌ها تبلیغ کنند. 

شناسایی شبکه‌های سازمان‌یافته

سردار نجفی با بیان این که ماموران پلیس موفق شدند شبکه‌های سازمان‌یافته در خصوص پوشاک را شناسایی کرده که با هماهنگی مقام قضایی با آنها برخورد می‌شود، تاکید کرد: نیروی انتظامی در جهت تقویت مجموعه افرادی است که در قالب قانون اقدام به تولید و توزیع می‌کنند.

مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی ناجا اظهار امیدواری کرد که تعامل نیروی انتظامی و اصناف در توزیع « برند» از اول تیر ماه نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.

کد خبر 21324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز