مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره شناسان پرقدرت‌ترین کارخانه ستاره سازی کیهان را کشف کردند

پرقدرت‌ترین کارخانه ستاره سازی کیهان

به گزارش خبرگزاری مهر، پرقدرت‌ترین کارخانه ستاره سازی کیهان با نام HFLS3 در فاصله 12.8 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد و سالانه 3 هزار ستاره خورشید مانند تولید می‌کند.

میزان ستاره سازی در این کارخانه 2 هزار برابر بیشتر از کهکشان راه شیری ما است.

این تیم تحقیقاتی اکتشاف خود را در یک کهکشان دور انجام دادند، آنها این کهکشان را درحالی مشاهده کردند که کیهان تنها شش درصد عمر کنونی خود را داشت.

این کهکشان بسیار بزرگ است و مخزن عظیمی از گاز دارد که از آن ستاره‌های جدید تشکیل می‌شوند.

دامنیک ریشرز از دانشگاه کورنل اظهار داشت: این جزئی‌ترین نگاه به ویژگی‌های فیزیکی یک کهکشان دور است. گرفتن اطلاعات جزئی از کهکشان‌هایی چون این کهکشان برای درک شکل گیری کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی در دوران اولیه کیهان بسیار مهم است.

. در سمت چپ بالای تصویر نقشه تصویر کهکشان دور دست مشاهده می شود و در سمت راست بالای این تصویر طیف VLA نشان دهنده انتشار رادیویی مولکولهای مونوکسید کربن است

محققان برای این که فاصله و ویژگی‌های این کهکشان را تعیین کنند از تسهیلات 12 تلسکوپ بین المللی از جمله تلسکوپ‌های زمینی و تلسکوپ‌های مدار زمین استفاه کردند. این تلسکوپ‌ها که از نورهای مرئی تا ابزارهایی که با امواج میلی‌متری مادون قرمز و طول موج‌های رادیویی کار می‌کردند، متغیر بودند.

آرایه بزرگ کارل جی جانسکی از بنیاد ملی علم اطلاعاتی را درباره ملکول گاز سرد فراهم کرد که از طریق آن ستاره‌های جدید شکل گرفته‌اند.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این کهکشان دارای توده‌ای ستاره است که 40 میلیارد برابر جرم خورشید است و میزان گاز و غبار آن بیش از 100 برابر جرم خورشید است. همه آنها را ماده اسرار آمیز تاریک احاطه کرده تا خوشه کامل کهکشانی ساخته شود.

این کهکشان اثباتی برای این مسئله است که انفجارهای شدید از شکل گیری ستاره‌ها تنها 800 میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفت. براساس اظهارات دانشمندان این کهکشان نگاهی ارزشمند در یک دوره زمانی مهم در تحولات نخستین کهکشان‌ها است.

کد خبر 210005
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز