جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

نسرین خسروشاهی: از سال‌های دهه 1970 میلادی، مساله پایان پذیر بودن نفت به عنوان مهمترین منبع تامین انرژی مصرفی انسان و همین طور آلایندگی زیاد این ماده نگاه‌ دانشمندان و سیاستمداران را بیش از پیش به سوی سوخت‌های جایگزین و تجدید‌‌پذیر معطوف کرد.

به نظر می‌رسید سوخت‌هایی مانند اتانول که در کشورهایی همچون برزیل جایگزین 75 درصد از بنزین مصرفی شده، گزینه مناسبی باشد، اما  به تازگی محققان آمریکایی هشدار داده‌اند که وسایط نقلیه‌ای که با سوخت اتانول کار می‌کنند ممکن است برای سلامت مردم مضر باشند.

پژوهشگران محیط زیست و تکنولوژی با مطالعه مدل کامپیوتری طراحی شده برای شبیه‌سازی  کیفیت هوا در سال 2020 نشان دادند  که اگر همه ماشین‌ها با سوخت بیواتانول کار کنند در بعضی مناطق سطح  ازن افزایش خواهد یافت و به دنبال آن  مرگ ومیر ناشی از مشکلات تنفسی و حملات آسم نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت که ضرر و زیان حاصل از افزایش ازن بسیار هنگفت و قابل توجه است.

مارک جاکوبسن، استاد دانشگاه استنفورد واقع در ایالت کالیفرنیا که از  طراحان این مدل کامپیوتری است، می‌گوید: در مدل کامپیوتری از عواملی مانند دما، نور خورشید، ابر و باران برای شبیه سازی کیفیت هوا  در سال 2020 در  دو طرح متفاوت  استفاده شد.

 در شبیه سازی اول، همه وسایط نقلیه با بنزین پر شدند ولی در طرح دوم از  E85 که حاوی 85  درصد اتانول و 15 درصد بنزین است در این ماشین‌ها استفاده شد.یافته‌ها نشان داد اگر همه ماشین‌ها  با E85 حرکت کنند، 

در برخی قسمت‌های آمریکا  افزایش معنی داری در سطح ازن در مقایسه با زمانی که ماشین‌ها از بنزین استفاده می‌کنند به وجود خواهد آمد. گاز ازن برای همه ما نام آشنایی است.

این گاز می تواند اثرات جبران ناپذیری از قبیل تاثیرات حاد و مزمن بر سلامت انسان، گیاهان و دیگر موجودات زنده داشته باشد. در واقع این مطالعه  افزایش مه دودها و بالتبع آن، مرگ  بیش از 200 آمریکایی  در سال را که تنها  120 نفر آن‌ها در لس‌آنجلس زندگی می‌کنند،‌ توجیه می‌کند.

افزایش سطح ازن در بعضی مناطق آمریکا با کاهش آن در برخی دیگر از مناطق جبران خواهد شد اما  روی هم رفته منجر به 770 مورد اورژانس بیشترو 990 مورد بستری بیشتر بر اثر آسم و دیگر مشکلات تنفسی می‌شود. این مطالعه نشان داد اگر چه اتانول سطح دو ماده سرطانزای اتمسفری را کاهش می‌دهد اما با دیگر مواد مضر ایجاد کننده  سرطان که در اثر سوخت بنزین ایجاد می‌شوند، برابری می‌کند.

جاکوبسن می‌گوید: "ما به این نتیجه رسیدیم  که استفاده از E85 به همان اندازه استفاده از گازوئیل باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت انسان خواهد شد."

او می‌افزاید: "تبدیل همه وسایط نقلیه به باتری الکتریکی که الکتریسیته‌اش از انرژی باد تامین می‌شود،  مرگ ومیر سالانه 10  هزار نفر بر اثر آلودگی را برطرف خواهد کرد و 98 درصد از انتشار کربن وسایط نقلیه را کاهش خواهد داد."

در اصل، سوخت‌های زیستی مثل اتانول و محصولات ساخته شده از غلات، نیشکر و... راهی برای کاهش آلودگی گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با سوخت‌های مرسوم در حمل و نقل هستند؛ هرچند این سوخت‌ها با تولید دی اکسید کربن باعث رشد جذب گیاهان در مقایسه با گازاتمسفر می‌شوند.

گزارش‌های متعدد حاکی است که سوخت‌های زیستی می‌توانند آلودگی‌ها را 50 تا60 درصد در مقایسه با سوخت‌های فسیلی کاهش دهند. در عین حال محققان معتقدند اساسا امکانپ‍ذیر نیست همه ماشین‌ها از سوخت اتانول استفاده کنند زیرا در این صورت به تعداد زیادی زمین برای رشد محصولات نیاز است.

بر اساس توافق انجام شده سوخت‌های زیستی در سال  2020باید تنها در 10 درصد حمل و نقل استفاده شوند. سوال اینجاست که اگر  این نوع سوخت هیچ فایده‌ای برای سلامت ندارد، پس چرا ما همچنان به ترویج استفاده از اتانول و دیگر سوخت‌های زیستی می‌پردازیم؟
در این میان بسیاری بر این باورند که اشاعه استفاده از E85 به عنوان سوخت جایگزین بنزین به تنهایی کارساز نیست.

کد خبر 20567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز