جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات استونی مجسمه یادبود سرباز ارتش سرخ به عنوان آخرین یادبود تسلط 50 ساله شوروی بر این کشور را از پایتخت برداشته‌اند.

به گزارش بی بی سی ،در ساعات اولیه بامداد روز جمعه، 27 آوریل، و قبل از روشن شدن هوا، ماموران دولتی استونی مجسمه ای را که به یادبود سربازان کشته شده شوروی در جنگ دوم جهانی در مرکز تالین، پایتخت، نصب شده بود از این محل برداشتند.

تصمیم به برداشتن این مجسمه، که یک سرباز روسی را نشان می دهد، با تظاهرات مخالفت آمیزی به خصوص از سوی روس زبانان ساکن استونی همراه بود که در مواردی به خشونت گرایید.

در جریان تظاهرات یک نفر به ضرب کارد از پای در آمد و چندین نفر، از جمله تعدادی از ماموران پلیس، زخمی شدند.

اقلیت روس زبان استونی هشدار داده بودند که برداشتن این مجسمه از پایتخت باعث ناخرسندی روسیه خواهد شد و می تواند به روابط دو کشور آسیب برساند.

در حالیکه اکثر استونیایی تباران استونی این مجسمه را نشانه ای از تسلط روسیه بر کشور خود دانسته و از تصمیم به برداشتن آن حمایت می کردند، دولت روسیه و روس تباران خواستار برجای ماندن آن به عنوان نشانه فداکاری ارتش شوروی در آزاد کردن استونی از تسلط آلمان نازی بودند.

در روزهای اخیر، گروهی از علاقمندان به برجای ماندن مجسمه سرباز شوروی به منظور جلوگیری از تخریب یا انتقال این بنای یادبود به تشکیل زنجیر انسانی در اطراف آن مبادرت کردند.

این مجسمه در محلی قرار داشت که ظاهرا اجساد چهارده سرباز ارتش سرخ شوروی در نزدیکی آن دفن شده و قرار است این اجساد نیز برای تدفین مجدد به محل دیگری منتقل شوند.

محل جدید برپایی مجسمه سرباز ارتش سرخ معلوم نیست اما گفته می شود احتمالا این مجسمه در یکی از مراکز آموزش نظامی نصب خواهد شد.

برخی از مقامات روسی خشم خود را از اقدام مقامات استونی ابراز داشته و چند عضو مجلس اعلای روسیه خواستار قطع روابط سیاسی این کشور و استونی شده اند.

تسلط پنجاه ساله

بنای گرامیداشت ارتش سرخ در تالین در سال 1947 و در زمانی برپا شد که استونی یکی از جمهوری های شوروی سابق بود.
 
استونی در شمال شرق اروپا و در سواحل دریای بالتیک و خلیج فنلاند قرار دارد و با کشورهای لتونی و روسیه هم مرز است.

در طول چند قرن اخیر، کشورهای مختلف از جمله دانمارک، سوئد، لهستان، روسیه هرکدام برای مدتی بر این کشور مسلط بودند اما پس از شکست روسیه تزاری در جنگ جهانی اول و انقلاب بلشویکی در روسیه، استونی توانست استقلال خود را از روسیه به دست آورد.

جمهوری مستقل استونی تا سال 1940 دوام یافت اما براساس توافق شوروی و آلمان نازی برای تقسیم بخش هایی از اروپا، به اشغال نیروهای شوروی در آمد و پس از آغاز جنگ بین شوروی و آلمان در سال 1941، توسط نیروهای آلمانی اشغال شد.

شکست آلمان در جنگ دوم به تسلط مجدد شوروی منجر شد که تا فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991 و اعلام استقلال جمهوری استونی ادامه یافت.

جمعیت استونی به بیش از 3/1 میلیون نفر می رسد که حدود 70 درصد از آنان را ساکنان بومی و 25 درصد را روس تباران و بقیه را سایر مهاجران به خصوص از نقاط مختلف شوروی سابق تشکیل می دهند و اکثر مردم نیز پیروی فرقه های مختلف مسیحیت هستند.

زبان اکثر مردم استونیایی است اما زبان روسی نیز مورد استفاده اقلیت قابل توجهی از مردم قرار دارد.

نظام سیاسی استونی جمهوری پارلمانی توصیف شده و رییس جمهوری، که اختیارات اجرایی محدودی دارد، از سوی نمایندگان پارلمان برای دوره پنج ساله به این سمت برگزیده می شود.

پارلمان این کشور دارای یک مجلس با 101 نماینده است که با رای مستقیم مردم برای دوره های چهارساله به عضویت مجلس انتخاب می شوند.

استونی در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست و به عضویت سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - پذیرفته شد.

کد خبر 20562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز