طبس- حمیدرضا حجازی: در پی اعلام انتزاع طبس از استان یزد و الحاق به خراسان‌جنوبی از سوی استانداری‌های دو استان این خبر در بین مردم شهرستان به سرعت انتشار یافت که واکنش‌های متفاوت شهروندان طبسی را در پی داشت.

نقشه ایران

 عده‌ای در این میان عقیده دارند جدا شدن طبس از یزد سدی جلوی پیشرفت این شهرستان است و عده‌ای دیگر نیز بر این عقیده‌اندکه ریشه طبس نه فقط در خراسان‌جنوبی بلکه در خراسان است. حبیب‌الله خالویی که برادر شهید است در این رابطه می‌گوید: این امر به ضرر شهرستان طبس است. وی می‌افزاید: یزد شهری صنعتی بوده و استان خوبی برای طبس است و ما می‌خواهیم جزو این استان باشیم و قبلا هم در این زمینه پیگیری‌های زیادی انجام دادیم و قرار بود طبس جزو یزد باقی بماند. وی از نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی خواست تا پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهد. سیدعلی موسوی، دیگر شهروند طبسی نیز می‌گوید: مدتی مبارزه کردیم و نماینده قول داده بود که جزو خراسان جنوبی نشویم. وی ادامه داد: یزد استان صنعتی و پیشرفته است و از یزد جدا نمی‌شویم.

ناصر طلایی، یکی دیگر شهروندان طبس که از این مسئله بسیار دلخور به‌نظر می‌رسد، می‌گوید: واقعا سخت است که از یزد جدا شده و به بیرجند ملحق شویم. این جوان 29ساله می‌افزاید: از زمانی که طبس جزو یزد شد این شهر رونق گرفت. یکی از کشاورزان طبس نیز با بیان اینکه بیشتر مردم با الحاق طبس به خراسان جنوبی مخالف هستند، اظهار می‌دارد: نظرمان را هفته گذشته طی سفر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به اطلاع وی رساندیم و ایشان هم گفت که با این موضوع مخالفم. عده کثیری نیز موافق پیوستن طبس به خراسان‌جنوبی هستند. به‌طور نمونه ابوالقاسم حیدری می‌گوید: الحاق طبس به یزد در گذشته کاری غیرکارشناسی و سیاسی بود. وی ادامه می‌دهد: مردم طبس با یزد اختلاف فرهنگی داشته و با خراسان عجین شده‌اند و طی این مدت که طبس با یزد بود، یزدی‌ها طبس را فرزندی ناخوانده یزد می‌دانستند، درحالی‌که خراسان سرزمین مادری ماست. رمضان سعیدی نیز با اعلام موافقت خود با الحاق طبس به خراسان جنوبی می‌گوید: به‌دلیل نزدیکی با بیرجند هزینه‌های ایاب و ذهاب دولتی پایین می‌آید و توجه به کاهش فاصله با مرکز استان، در آینده میزان تصادفات هم کاهش می‌یابد.

وی الحاق طبس به یزد را به‌معنای تجزیه استان خراسان بزرگ می‌داند و نه تقسیم آن و می‌گوید: لهجه یزدی با طبس همخوانی ندارد. با وجود این ‌ عبدالله‌زاده، نماینده مردم شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این اقدام درآستانه انتخابات به مصلحت نظام نیست و بهتر است که هرچه سریع‌تر لغو شود، می‌گوید: مصوبه دولت مبنی برالحاق طبس به استان خراسان‌جنوبی مورد تأیید مسئولان و مردم طبس نبوده و تبعات اجتماعی دارد.

 

کد خبر 205472

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز