چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

محمد کرباسی: فایل عکس را باز می‌کنید، در یک چشم به هم زدن قسمت مورد نظرتان را Select می‌کنید، تنالیته رنگ‌ها را به هم می‌ریزید، پنجاه تا لایه مختلف می‌سازید، رنگ جاهایی را که دوست دارید تغییر می‌دهید و هزاران کار دیگر.

همه این کارها حالا برای شما مثل آب خوردن انجام می‌شود. دیگر بچه‌ها هم می‌توانند با عکس کارهایی بکنند که عکاس‌های قدیمی حتی خوابش را هم نمی‌دیدند. زندگی در دنیای عکس حالا دیگر تغییر کرده‌است.

الان دیگر می‌توانید  بروید با دوربین دیجیتال عکستان را بگیرند و با چند فیلتر در کمتر از یک دقیقه پوستتان صاف و مرتب شود و بعد پرینت و تمام. اما تا همین16-17 سال پیش برای یک روتوش ساده سال‌ها تجربه،شاگردی و وقت لازم بود.

خیلی‌ها این راحتی و سرعت را فقط مدیون یک نرم‌افزار می‌دانند. نرم‌افزاری که حالا برای عکاس‌ها و گرافیست‌های جهان از نان شب هم واجب‌تر شده است. فتوشاپ حالا به جایی رسیده است که زندگی بدون آن  برای خیلی‌ها قابل تصور نیست. برای همین هم خبر آمدن نسخه جدیدش دنیا را تکان می‌دهد.

اواخر مارس، بالاخره نسخه سوم سری ‍CS هم وارد بازار شد تا فتوشاپی‌ها حسابی شاد شوند. آخرین نسخه فتوشاپ تغییرات زیادی کرده است تا برای کسانی که سر و کارشان با عکس است حسابی رویایی شود.

CS3  در دونسخه عرضه شده است. یکی همان Photoshop CS3 خودمان است که امکاناتش قدرتمندتر شده است. نسخه جدید دیگری که برای اولین بار ارائه شدهPhotoshop CS3 Extended است.

به گفته مسوولان شرکت ادوب این نسخه با قابلیت‌هایی مثل امکان ویرایش سه بعدی تصاویر،ویرایش فریم های ویدئویی و... ویژه مهندسان و کارشناسان معماری، متخصصان فیلم و مولتی‌مدیا، متخصصان تصاویر پزشکی و طراحان صفحات سه بعدی وب مناسب خواهد بود.

فتوشاپ ‍CS3  قابلیت‌های فوق‌العاده جدیدی پیدا کرده و همین مسئله باعث شده در روزهای اول عرضه بسیاری از حرفه‌ای‌ها قانع شوند قیمت گران خرید آن را بپردازند. اینجا را نگاه نکنید که روی هر رایانه‌ای که تو سرش بزنید یک فتوشاپ نصب است.

در جاهای دیگر دنیا به جز حرفه‌ای‌ها کسی سراغ فتوشاپ نمی‌رود. یعنی پولش را ندارند که بروند. فتوشاپ CS3 خودمان قیمتش فقط 649 دلار است و نسخه  Extended هم  999 دلار ناقابل به فروش می‌رسد.

چه کسی باورش می‌شود این نرم افزار که حالا برای خودش غولی شده از میان سرگرمی‌های دو برادر به وجود آمده  و زمانی کلش روی یک دیسکت جا می‌شده است؟

ماجراهای خانواده دکتر نول

در پاییز سال 1987 در خانه دکتر گلن نول- استاد دانشگاهی در ایالت میشیگان- پسر خانواده در حال کار روی یکی از سرگرمی‌های شخصی‌‌اش بود. توماس نول که در آن زمان دانشجوی دکترای رشته Computer Vision بود در حال کار روی نرم افزاری بود که بتواند تصاویری با طیف خاکستری را روی مونیتورهای سیاه و سفید آن زمان نشان دهد.

این سرگرمی توماس مورد توجه برادرش جان قرار گرفت که در آن زمان در شرکت ILM (مرکز جلوه‌های تصویری لوکاس فیلم) کار می‌کرد. توماس نام نرم‌افزارش را Display گذاشته بود. جان از توماس خواست که اگر می‌تواند برنامه را طوری تغییر دهد که بتواند تصاویر را با فرمت‌های دیگر هم ذخیره کند.

با خرید رایانه مدل Macintosh II که دارای مونیتوری رنگی بود کار توماس و جان هم وارد مرحله جدیدی شد. پایه ساخته شدن ابزارهای اولیه فتوشاپ همان زمان گذاشته شد.

توماس پس از مدتی کار روی برنامه‌اش موفق به ساخت ابزار منحصر به‌فرد محدوده‌ انتخاب (Selection Tool) شد که بدون اینکه لبه‌های زمخت و ناهموار ایجاد کند، قابلیت جدا کردن مناطق رنگی را داشت.

او همچنین توانست قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای مثل Levelها را برای تنظیم تنالیته‌ تصویر، Hue and Saturation را برای تنظیمات رنگی و نیز قابلیت‌های رنگ‌آمیزی را برای تغییر رنگ مناطق مورد نظر در تصاویر ایجاد کند. اما هنوز خبری از نام فتوشاپ نبود. برادران نول نام این برنامه را Image Pro گذاشته بودند.

در تابستان سال 1988 جان نول به این نتیجه رسیده بود که این نرم افزار به حدی رسیده که قابل فروش است. اما توماس هنوز در این مورد مطمئن نبود. توماس در آن زمان فکر نمی‌کرد که این نرم‌افزار بتواند حتی یک نسخه‌اش به فروش برسد.

اما جان برای بازاریابی این نرم افزار کوتاه نمی‌آمد. برادران نول برای امکان فروش بهتر نرم افزار بارها نام آن را تغییر دادند تا اینکه بالاخره با پیشنهاد یکی از دوستانشان به نام ماندگار «فتوشاپ» رسیدند.

جان بالاخره با شرکت BarneyScan وارد مذاکره شد. این شرکت در آن زمان اسکنر تولید می‌کرد و تصمیم گرفته بود با ارائه فتوشاپ به همراه اسکنرهایش فروش خود را بالا ببرد. این قرارداد باعث شد چیزی حدود 200 نسخه از این نرم افزار با هزار مصیبت به فروش برود.

اما به هر حال اولین فروش تجاری فتوشاپ باعث شد تا کارشناسان رایانه با آن آشنا شوند و از قابلیت‌های فوق‌العاده آن تعریف کنند. جان با به دست آوردن این موقعیت به شرکت ادوب مراجعه کرد.

مسئولان شرکت ادوب به ویژه «راسل براون» مدیر هنری آن حسابی تحت تأثیر این نرم افزار قرار گرفتند و آن زمان داستان فتوشاپ و ادوب شروع شد.

ادوب فتوشاپ

شاید خیلی از کاربران عادی ندانند که ادوب در ابتدای کار مالک فتوشاپ نبود. طبق قرارداد این شرکت با برادران نول، ادوب تنها توزیع کننده فتوشاپ بود و تا سال‌ها مالکیت حقوقی این نرم‌افزار با خانواده نول بود.

بعد از امضای قرارداد توماس و جان کار را برای سازماندهی کامل فتوشاپ آغاز کردند. در زمانی که توماس مشغول بازنویسی و رفع عیب کدهای اصلی برنامه بود جان در شهر دیگری مشغول نوشتن پلاگین‌هایی برای جلوه‌های تصویری در فتوشاپ بود.

بالاخره در سال 1990 برای اولین بار به طور رسمی نسخه اول فتوشاپ به بازار عرضه شد. کل حجم این نسخه 800 کیلوبایت بود. به دلیل باگ‌های غیر قابل پیش‌بینی نسخه 07/1  ‌هم بلافاصله برای رفع ایرادها وارد بازار شد.

ادوب برای پیشرفت سریع‌تر کار برای عرضه نسخه بعدی فتوشاپ «مارک هامبورگ» مهندس دیگری از دانشگاه میشیگان را استخدام کرد. به این ترتیب نسخه 2 هم یک سال بعد برای عرضه آماده شد.

مهمترین قابلیت نسخه دوم فتوشاپ پشتیبانی از فایل‌های چهار رنگ CMYK، قابلیت پردازش تصاویر دورنگ Duotone و ارائه‌ ابزار Pen بود.وجود قابلیت خروجی چهار رنگ باعث محبوبیت و فروش سرسام آور نسخه دوم آن شد.

در آن زمان هنوز نامی از ویندوز در میان نبود و تمامی نسخه‌ها فقط برای سیستم عامل رایانه‌های مکینتاش نوشته می‌شدند. با آمدن ویندوز 1/3، نسخه 5/2 فتوشاپ هم برای ویندوز آماده و روانه بازار شد.

از آن زمان امکاناتی که اکنون جز جدا نشدنی فتوشاپ شده‌اند یکی یکی شروع به اضافه شدن کردند. نسخه 3  با قابلیتی که اکنون محبوب همه کاربران آن است یعنی امکان لایه‌بندی تصویر در سال 94 و برای سیستم عامل ویندوز 98 ارائه شد.

در نسخه چهارم که دو سال بعد عرضه شد یک تحول بزرگ اتفاق افتاد و فتوشاپ بسیار تغییر کرد. این تغییرات به ویژه در رابط کاربری به حدی بود که باعث سر و صدای کاربران شد. اما به تدریج و با گذشت زمان اعتراض‌ها کم شد و مزیت‌های تغییرات برای همه ثابت شد.

قابلیت ماکرو و لایه‌های تنظیم کننده در این نسخه اضافه شدند. تازه از این زمان بود که ادوب مذاکرات را با خانواده نول آغاز کرد تا بالاخره مالکیت فتوشاپ را به دست آورد. هر چند ادوب تا آن زمان درآمد خوبی از توزیع نرم‌افزار به دست آورده بود اما مسئولان ادوب با آینده درخشان فتوشاپ می‌خواستند آن را به طور کامل تصاحب کنند.

پالت History که اکنون عصای دست همه کاربران است در نسخه 5 باعث شگفتی شد.

ابزار Magentic Lasso  و قابلیت مدیریت رنگ هم از خصوصیات جدید ویرایش پنجم بود. در نسخه 5/5 که در فوریه سال 99 ارائه شد ImageReady به عنوان خواهر خوانده فتوشاپ به آن الحاق شد.

دیگر فتوشاپ تبدیل به یک نرم افزار ویژه شده بود و کاربران را با خصوصیت‌های باور نکردنی‌اش که روز به روز کشف می‌شدند مجذوب خود نگه می‌داشت. از نسخه 7 به بعد فتوشاپ در یک مجموعه کلی و با عنوان (CS‍(Creative Suiteعرضه شد.

قدر زر زرگر شناسد قدر فتوشاپ...

فتوشاپ آن قدر وارد زندگی مردم جهان شده است که حرف زدن آنها را هم تغییر داده است. این روزها دیگر مردم Photoshoping را به عنوان یک فعل وارد زبان خودشان کرده‌اند. فعلی که معنایش مشخص است: ویرایش تصویر.

می‌گویند اگر کسی برای چیزی زحمت نکشد قدرش را هم نمی‌داند. خیلی از خبره‌های عکس و گرافیک عقیده دارند که اکثر کاربران فتوشاپ در کشورمان به قدری این نرم‌افزار راحت و ارزان به دستشان رسیده که حتی درست و حسابی برای یادگرفتنش وقت نمی‌گذارند.

آنها می‌گویند اکثر کاربران تنها از 10 تا 20 درصد امکانات این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

استفاده خیلی‌ها از فتوشاپ حرفه‌ای بعد از 17 سال پیشرفت محدود می‌شود به فیلتر و تمام.خود حرفه‌ای ها هم اعتراف می‌کنند که هر روز نکته‌ای جدید را بعد از سال‌ها کار در فتوشاپ کشف می‌کنند.

فتوشاپ روی رایانه‌ها نصب می‌شود که فقط باشد. نگران نباشید. CS3 هم کرک شده‌اش می‌آید. نصب کنید و بگذارید  گوشه رایانه‌تان خاک بخورد.

کد خبر 20477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز