لایحه جامع خدمات‌رسانی پس از تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام به دولت ابلاغ شد.

لایحه‌ای که ایثارگران سال‌ها در انتظار ابلاغ آن بودند، بدون انجام اصلاحات مصوب در مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد و این موضوع سبب نگرانی و تشویش ایثارگران شده است. آیا آن بخشی از لایحه که باعث تضییع حقوق مکتسبه ایثارگران می‌شود اجرایی خواهد شد یا نمایندگان مجلس برابر تعهدات و توافقاتی که در این زمینه داشته‌اند، به اصلاحات لازم دست خواهند زد و مانع پایمال‌شدن حقوق ایثارگران می‌شوند؟برای این منظور با آقای دکتر رحماندوست، رئیس کارگروه تخصصی ایثارگران کمیسیون اجتماعی مجلس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم:

رحماندوست در این باره گفت: البته تبصره 2 ماده 39 مشکلاتی برای ایثارگران ایجاد می‌کند و بخشی از حقوق مکتسبه ایثارگران خصوصا جانبازان را منتفی می‌‌‌کند اما سایر بخش‌های لایحه منشأ خیری خواهد بود و از رکود چندساله خارج خواهد شد و من این موضوع را به فال نیک می‌گیرم، ولی برای رفع نگرانی جانبازان که من خودم را خدمتگزار آنها می‌دانم، در هفته گذشته برای اصلاح تبصره 2 ماده 39 که جانبازان نسبت به آن حساس بودند از105 نماینده به‌صورت طرح دوفوریتی امضا گرفته‌ام که در اولویت اول این تبصره را به این شرح اصلاح کنیم که حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی موضوع مواد 38 و 39 این قانون در صورت اشتغال در دستگاه‌های موضوع بند(الف) ماده(2) این قانون قطع نمی‌گردد و پیشنهاد بعدی حذف این تبصره از لایحه است. اگر مجلس ان‌شاءالله همکاری کند و این طرح دوفوریتی را به صحن بیاورد و نمایندگان همکاری کنند، این مشکل از لایحه رفع خواهد شد.

رحماندوست افزود: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس هر طرحی به‌صورت عادی در نوبت قرار می‌گیرد ولی برای فوریت طرح 15نفر از نمایندگان می‌توانند تقاضای فوریت ارائه کنند، در حالی‌که برای این طرح 105 نفر از نمایندگان امضا کرده‌اند و شاید اگر وقت داشتیم تا 200 نفر از نمایندگان این طرح را امضا می‌کردند. قطعا کسانی که این طرح را امضا کرده‌اند موافق خواهند بود و این می‌تواند تضمینی برای رأی مثبت نمایندگان به اصلاح تبصره2 ماده 39 باشد. ضمنا نماینده شورای نگهبان به هنگام رسیدگی به طرح در جلسه حضور پیدا می‌کند لذا پاسخ شورای نگهبان هم به سرعت وصول خواهد شد.

فوریت طرح باید مبین ضرورت یا حالت استثنا و مستند به دلیل باشد ودر بند 2 ماده 160 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس ضرورت جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت از دلایل دوفوریت برای طرح‌ها ذکر شده است. اجرای تبصره2 ماده 39 قطعا باعث خسارت جبران‌ناپذیری به جانبازان و آ‌زادگان ازکارافتاده کلی خواهد شد.

رحماندوست می‌گوید: تلقی من این است که نمایندگان برای جلوگیری از خسارت به جانبازان تا پایان امسال موضوع تبصره را حل کنند زیرا بودجه در مراحل کمیسیون‌ها و سپس در کمیسیون تلفیق طرح خواهد شد و هنوز در مسیر صحن مجلس نیست، لذا مجلس فرصت خواهد داشت و حتی تا اوایل سال آینده هم فرصت داریم که هیات رئیسه آن را در دستور کار قرار دهد. از طرف من می‌توانید‌ به جانبازان قول بدهید که این تبصره حذف خواهد شد ولی موضوع من تنها این تبصره نیست، بلکه سایر نکات مثبت لایحه هم هست که سال‌ها ایثارگران از آن محروم بوده‌اند و باید مدنظر قرار بگیرد.

امیدوارم دولت همتی بکند که بودجه آن را در بودجه 92 پیش‌بینی کند و یا با جابه‌جایی‌ها در تبصره‌های بودجه، طوری در مجلس مدیریت شود تا منابع لازم در نظر گرفته شود. البته سقف بودجه 92 انقباضی نیست بلکه انبساطی است و بیش از حد انبساطی است لذا احتمال دارد ردیف‌هایی حذف شود ولی چون در سقف بودجه پیشنهادی، عدد بالاست با جابه‌جایی ردیف بودجه حل می‌شود.

کد خبر 204493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز