یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جورج هاوس گالوپ یکی از متخصصین استفاده از روش‌‏های آماری در مطالعه افکار و عقاید عمومی، در ۲۷ دسامبر ۱۹۳۵ مؤسسه استخراج عمومی را بنیاد نهاد که به نام خود وی گالوپ خوانده می‏‌شود.

موسسه نظزسنجی گالوپ

‌موسسه گالوپ از معروف‌ترین موسسات نظرسنجی در جهان است که آشنایی با مراحلی که برای انجام نظرسنجی در این موسسه انجام می شود، حائز اهمیت است.

مخارج این مؤسسه از حق اشتراک مؤسسات تبلیغاتی و تولیدی در امریکا تأمین می‏‌شود.

موضوع نمونه گیری‌ها

نمونه گیری بر اساس اصل احتمالات، زیربنای همه تحقیقات مربوط به نظرسنجی ها را تشکیل می‌دهد. بر اساس این اصل ابتدایی درصد اندکی از مردم یک جامعه که به شکل تصادفی انتخاب شده‌اند، می‌توانند - به شرط انتخاب درست نمونه‌ها - دیدگاه‌ها، افکار و عملکرد کل جامعه را نشان دهند.

هدف ابتدایی نظرسنجی‌ها، دستیابی به همان نتایجی است که در صورت امکان از مصاحبه با تک تک افراد جامعه به دست می‌آید.

در موسسه گالوپ برای نیل به این هدف از اصل ابتدایی احتمال مساوی در گزینش نمونه‌ها استفاده می‌شود. طبق این اصل هرگاه همه افراد یک جامعه شانس یکسانی برای انتخاب شدن در یک نمونه گیری داشته باشند، نمونه‌های انتخاب شده، بیانگر افکار کل جامعه خواهند بود و این همان موضوعی است که در بحث انتخاب صحیح نمونه‌ها مطرح می‌شود.

نظرسنجان موسسه گالوپ برای آغاز کار نظر سنجی‌های ملی خود نخست به دنبال مکانی می‌گردند که تمام یا بیشتر افراد بالغ آمریکایی را در آن بیابند. منظور از این مکان، مراکز خرید، فروشگاه‌ها، ادارات، هتل‌ها یا مکان‌های برگزاری بازی‌های بیس بال نیست؛ بلکه بهترین مکانی که در آن می‌توان به افراد بزرگسال آمریکایی دست یافت، منازل آنهاست، بنابراین در همه نظرسنجی‌هایی که در سطح ملی برگزار می‌شود، نخستین مرحله دسترسی به مردم از طریق مراجعه به منازل آنهاست.

نظرسنجان این موسسه طی ۱۲ نظرسنجی که به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۸۴ مربوط می‌شد، با استفاده از این روش توانستند نتایج انتخابات را بسیار دقیق حدس بزنند، به طوری که متوسط خطایی که در تخمین نهایی آنها به چشم می‌خورد کمتر از سه درصد بود. این موسسه تا سال ۱۹۸۶ بخشی از مصاحبه‌های خود را به مصاحبه تلفنی اختصاص داد. هدف از این اقدام، جایگزینی مصاحبه تلفنی با مصاحبه از طریق مراجعه به در منازل بود که نسبت به روش قدیمی مطمئن تر و اساسا کم هزینه‌تر به نظر می‌رسید، چنانکه امروزه نیز تقریبا ۹۰ درصد از خانواده‌های آمریکایی به وسیله تلفن مورد مصاحبه قرار می‌گیرند.

تعداد مصاحبه‌ها یا تعداد نمونه‌ها در یک نظرسنجی

یکی از پرسش‌هایی که غالبا در تماس مردم با سازمان گالوپ مطرح می‌شود، این است که نظرسنجان این سازمان برای تامین نمونه‌های خود به مصاحبه با چند نفر نیاز دارند پاسخ این است که در نظرسنجی‌های ملی انجام گرفته در این سازمان، تعداد مصاحبه‌ها زیاد نیست. در حال حاضر جمعیت افراد بالغ در سراسر ایالات متحده ۱۸۷ میلیون نفر است که سازمان گالوپ برای نظرسنجی‌های خود از این تعداد هزار نفر را به عنوان نمونه انتخاب می‌کند.

در یک نمونه گیری آنچه بیش از تعداد مصاحبه شوندگان اهمیت دارد، صحت احتمال شانس مساوی داشتن در گزینش نمونه‌هاست، به عبارت دیگر هر چند باور این موضوع برای بسیاری از مردم دشوار است، اما حقیقت این است که اگر اصل احتمال مساوی در گزینش نمونه ها رعایت نشود، حتی در صورتی که یک میلیون نفر از افراد مورد نظرسنجی قرار گیرند، باز نمی‌توانند به اندازه یک نمونه هزار نفری که اعضای آن به طور تصادفی گزینش شده‌اند، گویای افکار عمومی باشند. بی‌شک افزایش تعداد نمونه‌ها به صحت و درستی هر چه بیشتر نمونه گیری کمک می‌کند.

عقل سلیم نیز مانند نظریه مربوط به نمونه گیری‌ها به ما می‌گوید نمونه‌ای که متشکل از هزار عضو است، نسبت به یک نمونه ۲۰ نفری از صحت بیشتری برخوردار است، اما نکته عجیب اینجاست که هرگاه تعداد نمونه‌ها را به ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۰۰ یا بیش از این تعداد افزایش می‌دهیم (قبل از رسیدن به تعداد مطلوب)، از صحت نمونه‌گیری کاسته می‌شود.

نظرسنجان موسسه گالوپ و سایر سازمان‌های معتبر نظرسنجی از نمونه‌های آماری با هزار تا هزار و ۵۰۰ عضو استفاده می‌کنند، زیرا این تعداد در مقابل هزینه اقتصادی روبه رشد استفاده از نمونه‌های بزرگتر همواره نتایج نظرسنجی‌ها را در یک حد متعادل به درستی تخمین می‌زند.

چگونگی انجام مصاحبه ها

به محض اینکه کار نمونه‌گیری رایانه بر حسب انتخاب تصادفی ارقام به پایان رسید و شماره تلفن‌های جدید ارائه شد، نظرسنجان تلاش خود را به کار می‌بندند تا با یکی از افراد بزرگسال ساکن در منازلی که شماره تلفن آنها در میان نمونه‌های به دست آمده دیده می‌شود، تماس بگیرند.

در بسیاری از موارد طی شماره گیری نخست به دلیل اشغال خط یا عدم حضور افراد در منزل، امکان برقراری ارتباط وجود ندارد. در این صورت نظرسنج به جای حذف شماره تلفن مذکور آن را در حافظه رایانه حفظ می‌کند تا در فرصت بعدی با همان شماره ارتباط برقرار کند.

این جریان به رفع اشکلاتی که ممکن است منجر به سوگیری در نمونه گیری‌ها شود، کمک می کند، زیرا در صورت حذف شماره تلفن منازلی که به هردلیل در مرتبه اول امکان تماس تلفنی با آنها میسر نبوده است، فقط بخشی از نمونه‌گیری انجام شده است؛ برای مثال افرادی که بیشتر وقت خود را در خارج از منزل سپری می‌کنند مانند جوانان، بزرگسالان مجرد یا آنهایی که اغلب مشغول مکالمه تلفنی هستند، نسبت به بزرگسالانی که اغلب در خانه هستند و کمتر از تلفن استفاده می کنند، شانس کمتری برای لحاظ شدن در نمونه گیری خواهند داشت. مرحله تماس مجدد با افراد امکان چنین سوگیری‌هایی را در نمونه گیری‌ها از بین می برد.

پرسش‌های مطرح در نظر سنجی‌ها

یکی از مسائل عمده که باید در نظرسنجی‌ها رعایت شود، توجه به جوانب فنی گردآوری اطلاعات است، به طوری که عملکرد ضعیف در این مورد حتی در صورت عبارت پردازی صحیح پرسش ها می تواند باعث تضعیف اعتبار نظرسنجی شود.

با وجود این، در نظر سنجی‌هایی که امروزه توسط سازماهای مهم نظرسنجی انجام می‌گیرد، احتمالا باید نحوه عبارت پردازی پرسش‌ها را عامل اصلی خطا یا اشتباه در نتایج نظرسنجی‌ها دانست که این مسئله در میان همه مشکلات مربوط به پرسش‌ها پس از مشکل مربوط به ترتیب پرسش‌ها مطرح می شود. طرح پرسش‌های واضح و به دور از موضع گیری به رعایت نظم و دقت فراوان و نیز آگاهی کامل از افکار عمومی نیاز دارد.

طریقه انجام مصاحبه‌ها

سازمان نظرسنجی گالوپ بیشتر مصاحبه‌های خود را از طریق تلفن و توسط شعب مستقر در مناطق مختلف سراسر ایالات متحده انجام می‌دهد. مصاحبه‌گرهای آموزش دیده این سازمان برای انجام مصاحبه‌ها از فن آوری رایانه‌ای در انجام مصاحبه‌های تلفنی بهره می‌گیرند.

با استفاده از این فن آوری به فراخور پاسخ خاصی که مخاطب به هر یک از پرسش‌های ظاهر شده بر صفحه نمایش ارائه می‌دهد، پرسش بعدی مطرح می‌شود؛ برای مثال اگر مصاحبه شونده در مقابل این پرسش که آیا پیتزا از غذاهای مورد علاقه شماست پاسخ مثبت دهد، ممکن است بر حسب برنامه داده شده به رایانه پرسش بعدی این باشد که چه مخلفاتی را برای تزئین روی آن می‌پسندید.

در طول انجام مصاحبه‌ها، رایانه به طور مداوم و خودکار به جدول بندی پرسش و پاسخ ها می‌پردازد و در مورد مصاحبه‌هایی که به چند پرسش محدود می‌شود، مانند مصاحبه‌هایی که تحت نظارت سازمان گالوپ پیرامون بحث های مربوط به ریاست جمهوری در اکتبر ۱۹۹۶ انجام گرفت، نتایج به محض تکمیل آخرین مصاحبه ارائه می‌شود.

در بیشتر نظرسنجی‌ها پس از تکمیل کار مصاحبه و قبل از آغاز مصاحبه و قبل از آغاز مرحله تحلیل یافته‌ها، اطلاعات حاصل به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند تا اشکالات موجود در آن برطرف شود. این مرحله شامل یک روند آماری است که طی آن برای جلوگیری از هرگونه سوگیری احتمالی در ارتباط با متغیرهای جمعیتی مانند سن، جنس، نژاد یا منطقه سکونت، نمونه ها در مقابل پارامترهای جمعیت شناخته شده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

گفته می‌شود گالوپ توجه به اهداف سیاسی و اقتصادی آمریکا را نیز در نظر می‌گیرد

کد خبر 200804
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز