خرم‌آباد: روز سه‌شنبه هفته گذشته زلزله‌ای به‌شدت 4/9 ریشتر خرم‌آباد ومناطق اطرافش را تکان داد و پس از آن نیز چند زمین‌لرزه دیگر با قدرت بیش از 3ریشتر در این شهر به ثبت رسید.

حوادث - زلزله - لرستان

کانون اصلی زلزله 4/9ریشتری سپیددشت خرم‌آباد اعلام شد و در ابتدا گفته می‌شد این زلزله خسارات چندانی در پی نداشته است اما پس از گذشت زمان مشخص شد که خسارات‌هایی به خانه‌های مسکونی چند روستا وارد شده که ترس و وحشت اهالی آنها را برای ادامه زندگی در خانه‌هایشان در پی داشت و سرانجام مسئولان امر را مجبور کرد کمپ اسکان موقت به‌ویژه در روستای چشمه‌علی ایجاد کنند.

روز پنجشنبه نیز زلزله‌ 3/2ریشتری در ساعت 6:39صبح در خرم‌آباد به‌وقوع پیوست و ترک‌های ناشی از زلزله‌های قبل را عمیق‌تر کرد تا لزوم اتخاذ تصمیمی برای جلوگیری از به بار آمدن خسارات ‌ بیشتر در این شهرستان حس شود. این در حالی است که خرم‌آباد طی روزهای گذشته بیش از 10بار به لرزه درآمده است. در این زمین‌لرزه‌ها خرم آباد، زاغه، سپیددشت و چالانچولان تکان خورده‌اند و با توجه به اینکه بیشتر خانه‌های این مناطق خشت و گلی هستند، برخی از آنها طی این مدت بالای 50درصد خسارت دیده‌اند. مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در رابطه با وضعیت روستاهای زلزله‌زده لرستان گفت: در روستای چشمه‌علی چهار واحد مسکونی روستایی دچار خسارت بالای 50درصد شدند و دیگر خانه‌های این روستا نیز با توجه به خشتی و گلی بودن آسیب دیدند. رضا آریایی در گفت‌وگو با مهر افزود: قرار شده است خسارات احتمالی در دیگر روستاها نیز توسط تیم‌های بنیاد مسکن برآورد و به ستاد بحران استان اعلام شود.

وی ادامه داد: همچنین سازمان جهادکشاورزی نیز مسئولیت برآورد خسارت زلزله به دام‌ها و اسطبل‌های روستائیان را بر عهده گرفته است. وی از ایجاد کمپ اسکان اضطراری در روستای چشمه علی خبر داد و بیان داشت: در این کمپ بیش از 70دستگاه چادر دایر شده تا روستائیان بتوانند در آنها اسکان پیدا کنند. آریایی با بیان اینکه کمپ‌های اسکان موقت به‌مدت 72ساعت بعد از زلزله دایر خواهند بود، عنوان کرد: برای برخی واحدهای مسکونی آسیب دیده نیز پرونده تشکیل شده تا در اسرع وقت با پرداخت تسهیلات کار بازسازی آغاز شود. درحالی‌که از سوی مسئولان این استان اعلام شده است زلزله روز سه‌شنبه هیچ مجروحی نداشته است اما رئیس سازمان امداد ونجات هلال احمر اعلام کرد که این زلزله باعث مجروح شدن یک‌پیرمرد و یک‌کودک شده است. محمود مظفر اظهار داشت: در این حادثه خانه‌های پنج روستا دچار خسارت شدند و چهار خانه تا 60درصد تخریب شده‌اند.

زنگ‌خطر در لرستان

وی با بیان اینکه واحدهای خسارت‌دیده در این زلزله خشتی و گلی بوده که خسارت به آنها طبیعی است، گفت:‌ وجود بیش از 60هزار واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم در لرستان زنگ خطری برای روستائیان این استان محسوب می‌شود. مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با بیان اینکه بیشتر واحدهای روستایی مقاوم‌سازی‌ شد‌ لرستان در خط شمالی استان قرار دارند، عنوان کرد: عامل اصلی حرکت به سمت نوسازی و مقاوم‌سازی‌ در این مناطق وقوع زمین لرزه‌های متعدد ازجمله زلزله‌های دشت سیلاخور بوده است. وی با بیان اینکه وقوع این حوادث مردم این مناطق را حساس کرده تا به سمت مقاوم‌سازی‌ بروند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در برخی مناطق استان تاکنون حادثه حادی نداشته‌ایم تعداد کمی از مردم روستایی اقدام به مقاوم‌سازی‌ واحدهای مسکونی خود کرده‌اند.

توزیع اقلام ضروری

حسین‌ رضا مرادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان نیزاز توزیع اقلام موردنیاز مردم منطقه زلزله‌زده سپیددشت این استان خبر داد و گفت: اقدامات امدادی از همان زمان وقوع زلزله در استان انجام شد به‌طوری که اکنون 76دستگاه چادر در قالب یک کمپ اسکان موقت و 76دستگاه چراغ والور میان افراد زلزله زده این منطقه توزیع شده است.

لرستان زلزله‌خیز است

منطقه زاگرس به‌عنوان محل برخورد دو صفحه عربستان و ایران، یک منطقه پرتکاپوست و کمربند چین‌خورده فعال زاگرس، به‌ویژه بخش میانی آن یکی از لرزه‌خیزترین بخش‌های ایران و شاید خاورمیانه محسوب می‌شود. مطابق نظر کارشناسان بخش‌های شمالی استان لرستان در مجاورت راندگی اصلی زاگرس قرار دارند و شهرستان‌های دورود، بروجرد، مناطق مسکونی واقع در دشت سیلاخور و بخش‌های جنوبی الیگودرز و شول‌آباد در منطقه پرخطر زلزله قرار دارند.

حاجی آباد پنج‌ بار لرزید

‌ منطقه فارغان در شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان چهارشنبه شب و صبح پنجشنبه پنج بار لرزید که بزرگ‌ترین این زلزله‌ها 4/6 ریشتر بوده است. طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان زلزله‌های منطقه فارغان شهرستان حاجی آباد هیچ خسارتی نداشته است. روز پنجشنبه همچنین سه زمین لرزه در نقاط مختلف استان کرمان به وقوع پیوست.

کد خبر 198987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز