گروه اقتصادی: همزمان با توافقات اولیه درخصوص افزایش سطح پوشش کمک‌های دولتی، تدوین طرح دوفوریتی حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد در مجلس کلید خورد.

به گزارش همشهری در جلسات مشترک دولت و مجلس طرفین برای تدوین طرحی دو فوریتی از سوی مجلس به‌منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر توافق کردند؛ طرحی که تهیه آن بر عهده احمد توکلی تئوریسین طرح تثبیت قیمت‌ها گذاشته شده و البته مقرر شده است تا در روزهای آینده نمایندگان طرفین پیشنهادهای نهایی خود را برای تکمیل آن به کمیسیون برنامه و بودجه بدهند. با وجود این، مجلسی‌ها همچنان نگران تأکید مصرانه دولت بر اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها هستند.

توسعه حمایت‌ها به هفت دهک

اما برخلاف روزهای گذشته که گفته می‌شد برنامه‌ها بر حمایت از دو دهک پایین متمرکز شده، جدیدترین اخبار حاکی از توسعه برنامه‌های حمایتی به اکثر دهک‌های درآمدی است. ایرج ندیمی از نمایندگان حاضر در جلسات مشترک با اشاره به این مطلب به خبرنگار ما گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته کمک‌های نقدی و کالایی به حداقل پنج و حداکثر هفت دهک پرداخت می‌شود. دیروز رجب رحمانی یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه هم اعلام کرد: قصد داریم کالاهای اساسی به دهک‌های بالا داده نشود و به جای آن به اقشار آسیب‌پذیر و همچنین دهک‌های پایین کشور اختصاص یابد.

خرد و کلان جلسات مشترک

اخبار رسیده از جلسه دوشنبه شب نیز حاکی از تأکید دولت بر اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها و مخالفت مجلس با این پیشنهاد است. به گزارش مهر دولت اصرار دارد تا فاز دوم هدفمندی را با روش خاص خود که شامل افزایش چندبرابری قیمت حامل‌های انرژی است اجرا کند تا بتواند برای جبران مشکلات معیشتی مردم عدد قابل توجهی را به‌عنوان یارانه نقدی پرداخت کند، اما نمایندگان مردم معتقدند این موضوع با توجه به تورم افسارگسیخته‌ای که در پی خواهد داشت به ضرر مردم به‌خصوص اقشار کم درآمد جامعه است.

با وجود این محمدحسن ابوترابی فرد نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی محور گفت‌وگوها را دستیابی به یک نگاه جامع به مسائل مهم اقتصادی مانند رشد اقتصادی، تورم، اشتغال و توزیع درآمد عنوان کرد. او افزود: اشتراک نظر در خصوص مهار تورم از جمله محورهای این دیدار بود. همچنین برخی اخبار حاکی از بحث‌های جدی درباره نرخ ارز بوده و گفته می‌شود که ارقامی بین 1226 تا 2500 تومان در این ارتباط مطرح شده است. اما به گفته ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، ارقامی بین 1700 تا 2000 تومان شانس بالاتری برای تصویب دارد.

کد خبر 198745
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز