همشهری آنلاین: آلودگی پدیده‌ای نامرئی است و دانستن میزان آلودگی که افراد را احاطه کرده همیشه کار آسانی نیست، اما استفاده از حسگرهایی خاص و اسمارت‌فونها می‌تواند از میزان دشواری این کار کاهش دهد.

آلودگی هوا

به گزارش دیسکاوری، سیستم Citisense که شامل حسگرهای کیفیت هوای متحرک و اپلیکیش اسمارت‌فون است، می‌تواند در آینده به صورت آنی اطلاعات دقیقی درباره آلودگی محیط در اختیار کاربران قرار دهد.

این سیستم که هنوز در مرحله تحقیقاتی به سر می‌برد و نسخه تجاری آن ارائه نشده‌، توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیه‌گو ساخته شده است. این سیستم از حسگر متحرکی برخوردار است که افراد در حین حرکت به همراه خواهند داشت. این حسگرها میزان آلودگی را در هوا ردیابی کرده و اطلاعات مربوط به آن را به سروری ارسال می‌کنندکه اطلاعات در آن برای به کارگیری در اپلیکیشنی ویژه،‌ تجزیه و تحلیل می‌شوند.

کاربران این اپلیکیشن می‌توانند نقشه‌ای از مناطق آلوده را مشاهده کرده و میزان قرار‌گیری خود در معرض آلودگی را تخمین بزنند. این حسگرها برای چهار هفته توسط 30 نفر مورد آزمایش قرار گرفتند و نتایج نشان داد افرادی که برای کاستن از میزان آلودگی محیطی بیشتر از دیگران تلاش کرده و برای حمل و نقل خود از دوچرخه یا اتوبوس استفاده می‌کنند، در معرض بالاترین سطح از آلودگی قرار می‌گیرند. همچنین آزمایش‌های میدانی نشان داد آلودگی هوا طی یک روز متغییر بوده و بستگی به میزان ترافیک دارد.

یکی از دشواری‌هایی که این ابداع جدید را با موانعی مواجه کرده، طول عمر باطری‌ها است زیرا رد و بدل کردن اطلاعات میان حسگرها و موبایل‌ها انرژی زیادی صرف می‌کند و کاربران در حین استفاده از این سیستم باید دو شارژر به همراه داشته باشد که یکی از آنها به اسمارت‌فون و دیگری به حسگرها اختصاص دارد.

کد خبر 197076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز