گروه اجتماعی - مینا شهنی: اگر طرح همسان‌سازی‌ برای بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرا شود، حقوقشان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

بانک

این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و برای اجرا به دولت وتأمین اجتماعی نیز ابلاغ شده اما تا‌کنون اجرا نشده‌است.
قانون همسان‌سازی‌ برای ایجاد رویه‌ای همسان در پرداخت حقوق بازنشستگی به بازنشستگان دولت و بازنشستگان تأمین اجتماعی نوشته شده است و براساس آن بازنشستگان تأمین اجتماعی معادل و هم اندازه بازنشستگان همرده‌شان در صندوق بازنشستگی کشوری حقوق بازنشستگی دریافت خواهند کرد.

در ماده 39 قانون بودجه سال 1388 کشور که به تصویب مجلس رسیده آمده است:دولت مکلف است به میزان 25 هزار میلیارد ریال از سهام قابل عرضه در بورس اوراق بهادار شرکت‌های دولتی و یا سهام دولت در سایر شرکت‌ها را به سازمان تأمین اجتماعی واگذار نماید. سازمان تأمین اجتماعی در راستای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موظف است از محل فروش و سود حاصل از مالکیت سهام مزبور نسبت به افزایش حقوق بازنشستگی و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران خود از ابتدای سال 1388 اقدام کند. ضوابط افزایش و آیین‌نامه اجرایی مربوطه حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه به پیشنهاد وزارت رفاه و تأمین اجتماعی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

اگر چه این قانون برای اجرا در سال88 و سال‌های بعد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما دولت و سازمان تأمین اجتماعی هرگز این قانون را به اجرا در‌نیاورد‌ند. مسئولان وقت سازمان تأمین اجتماعی در سال88 اعلام کردند که دولت فقط 975میلیارد تومان برای اجرای این کار در اختیارشان قرارداده‌است. یعنی دولت به جای 2500میلیارد تومان حدود یک هزار میلیارد تومان به‌صورت سهام در اختیار تأمین اجتماعی قرار داد و هیچ وقت تکلیف مابقی این پول به‌طور رسمی و شفاف مشخص نشد.

جالب‌تر از اقدام دولت، طرحی بود که به نام همسان‌سازی‌ از سوی برخی کارشناسان تأمین اجتماعی برای اجرای این قانون نوشته شد. ‌براساس این طرح به حقوق بازنشستگان از 14 تا 84 هزار تومان به‌صورت ماهانه اضافه شد، ‌به این ترتیب کسانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کردند 84هزار تومان بابت اجرای همسان‌سازی‌ به حقوقشان اضافه شد و کسانی که بیشترین حقوق بازنشستگی را داشتند فقط 14هزار تومان دریافت کردند، فرمولی که برای این محاسبات نوشته و به‌کار برده شده هرگز از سوی تأمین اجتماعی منتشر نشد و کارشناسان نویسنده این فرمول نیز برای همیشه ناشناخته ماندند.

بعد از سال88 هم اگر چه بازنشستگان همواره برای دریافت حق همسان‌سازی‌ تلاش کردند اما هرگز راه به جایی نبردند.
این در حالی است که افزایش حقوق بازنشستگان اگر چه براساس قانون تأمین اجتماعی می‌بایست براساس معیشت بازنشستگان تعیین شود اما سال گذشته فقط 18درصد افزایش یافت که این میزان افزایش اعتراض شدید بازنشستگان رابه همراه داشت‌، با این‌حال سعید مرتضوی مدیرعامل تأمین اجتماعی یک هفته پیش اعلام کرده که عدد درنظر گرفته‌شده برای افزایش حقوق بازنشستگان در سال92 باز هم 18درصد است که این رقم نیز پاسخگوی نیاز بازنشستگان نیست و آنها نسبت به تصمیم تأمین اجتماعی اعتراض کرده‌ و معتقدند اقزایش حقوق باید متناسب با تورم باشد.

عدم‌اجرای قانون در افزایش حقوق، بازنشستگان تأمین اجتماعی را آنچنان با مشکل مواجه کرد‌که طرح همسان‌سازی‌ حقوق در مجلس تصویب شد؛ اگرچه به اجرا نرسید.علیرضا فرهادی، عضو هیأت مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی شهر تهران، در این‌باره گفت:اجرای قانون همسان‌سازی‌ یکی از مهم‌ترین کارهایی است که مسئولان این سازمان باید در برنامه‌شان بگنجانند و هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

او معتقد است که اگر این قانون به‌درستی و با شفافیت اجرا شود بخش بزرگی از مشکلات معیشتی بازنشستگان تأمین اجتماعی برطرف خواهد شد اما آنچه تا‌کنون به نام همسان‌سازی‌ انجام شده به‌دلیل مشکلاتی که به همراه داشته نتوانسته کاری برای ما از پیش ببرد. علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی سراسر کشور 28آذرماه از رفع موانع همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر داده و گفته بود که مدیرعامل تأمین اجتماعی اعلام کرده که توان مالی برای اجرای قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان در این سازمان وجود دارد ولی برای اجرا به مصوبات قانونی و اقداماتی از سوی مراجع عالی ازجمله هیأت امنای سازمان نیاز داریم.

او همچنین گفته بود که به دستور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برای پیگیری مشکلات احتمالی که بر سر راه اجرای قانون همسان‌سازی‌ وجود دارد کمیته‌ای ویژه تشکیل خواهد شد تا هرچه سریع‌تر موانع را از سر راه بردارد.اگر چه دو هفته از انتشار این خبر گذشته است اما هنوز از تشکیل کمیته‌ای که قرار بود این مشکلات را بررسی کند و آنها را از سر راه بردارد خبری منتشر نشده و بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنان در انتظار تحقق آرزوی اجرای قانون همسان‌سازی، ‌ روزها را سپری می‌کنند.

کد خبر 196217
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز