همشهری‌آنلاین: بارش برف، یخبندان و لغزندگی جاده‌ها در استان‌های واقع در نیمه شمالی و شرق کشور و تندباد و گردوخاک جنوب شرق کشور را فرا گرفته است.

سازمان هواشناسی در اطلاعیه شماره 93 اعلام کرد براساس نقشه‌های پیش یابی، از صبح فردا کاهش قابل توجه دما در استان‌های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، یزد، کرمان ، شمال سیستان و بلوچستان و از عصر جمعه و روز شنبه افزایش دما در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر همراه است.

همچنین امروز و فردا به سبب وزش باد شدید در سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان جنوبی و شرق کرمان توفان شن و خاک پیش بینی شد کـه در بندرعباس وزش بـاد شدید همراه بـا گرد و خاک پرواز عصر امروز تهران به بندرعباس را لغو کرد.

مرکز اطلاعات پرواز فرودگاه بین المللی بندرعباس هم اعـلام کرد این وزش میدان دید را تا 600 متر کـاهش داده است.

بارش برف در گردنه کلوسه و روستای کمـران فریدونشهر 3 متر و در محورهای خراسان رضوی به 30 سانتی متر رسیده است که تردد خودروها در این محورها را بـا وجود کولاک شدید و یخ زدگی جاده ها کند شده است.

معـاون امـداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: 679 نفـر کـه از دیـروز تـاکنون در خراسان رضوی در کولاک و برف گرفتار شده بودند، اسکان داده‌ شدند.

آقای قاسمی افزود: با آغاز کولاک برف، حدود 100 دستگاه خودرو گرفتار برف شدند که امدادگران پس از اطلاع از گیرافتادن سه نفر در کوهستان با عملیات امداد و نجات آنان را نجات دادند.

وی گفت : اگر گروه امداد و نجات نبود حتما حوادثی مانند یخ‌زدگی رخ می‌داد و در این مـدت 22 تیم عملیاتی، 22 خودرو امدادی و 60 نفر نجاتگر را بـه سبب بـارش بـرف و کـولاک به جاده‌ها اعزام کردیم.

محورهای پوشیده از برف خراسان جنوبی هم با تلاش راهداران بازگشایی شد.

بـارش برف و بـاران که از دیشب در این استان آغاز شد 2 هزار و 250 کیلومتر از جاده هـای خراسان جنوبی را فراگرفت که با تلاش گروه های راهدار بازگشایی شد و تردد در جریان است.

بارش برف ارتفاعات لنگرکوه و سالند بخش شهیون دزفول را هم سفید پوش کرد و بسیاری از چشمه های این بخش کـه به علت خشکسالی ، چنـد سال خشک شده بود با بارش مناسب به طور مجدد احیـاء شده است.

در گیلان نیز دمای هوا 5 تا 7 درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

ورود سامانه بارش زای جنوب غربی از دیروز به سیستان و بلوچستان هم بـاعث وزش باد شدید و گـرد و خاک با سرعت 88 کیلومتر برساعت در منطقه نصرت آباد زاهدان شد که کاهش دید به 900 متر رسید.

کارشناس هواشناسی استان اعلام کرد با ریزش توده هوای سرد شمالی به شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان وزش باد شدید در ایستگاه هواشناسی زابل از ساعات اولیه صبح امروز آغاز شد که سرعت وزش باد به 100 کیلومتر بر ساعت ثبت شد و

دمای هوا در این مناطق تا 15 درجه نسبت به دیروز کاهش یافت و به یک درجه زیر صفر رسید.
این کارشناس افزود: وزش باد و گرد و خاک تا سواحل جنوب استان هم گسترش پیدا خواهد کرد و سبب کاهش دما و طوفان و

مواج شدن دریای عمان تا سه روز آینده خواهد شد.

از زیبایی های بارش این دوره ، بارش برف پس از 14 سال در مناطق گرمسیر کرمان در روستای سرزه ریگان، در انار و کوهبنان پس از 10 سال است که روستای سرزه همواره آماج شن های روان قرار داشت.

فعالیت اولین سامانه بارشی زمستانی به طرف شرق استان رو به کاهش است.

سامانه اطلاع رسانی راه های کشور هم اعلام کرد محورهای استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و محور شاهرود سمنان به آزادشهر در گلستان کولاک و برف است.

500 مشهدی هم امروز بزرگترین جشنواره آدم برفی را با شعار  دوستی به آدم برفی می‌ماند، ساختنش راحته ولی نگه داشتن‌اش سخت برگزار کردند و روز برفی خاطره انگیزی برای خود و همشهریان رقم زدند.

هموطنان برای اطلاع از وضع راه ها با شماره 141 و 88255555 و در راه ماندگان هم می‌توانند با شماره 110 تماس بگیرند.

کد خبر 195860
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز