گروه شهری: آماده باش کامل شهرداری تهران موجب شد تا به‌رغم برودت هوا در معابر شمالی از بروز یخ زدگی بعد از بارش برف جلوگیری شود.

برف

علاوه براین در پی بارش برف و باران از جمعه شب گذشته، نیروهای خدمات شهری در مرکز کنترل ترافیک حضور یافتند تا درصورت مشاهده هرگونه آبگرفتگی یا مشاهده برف در سطح معابر، پاکسازی لازم را انجام دهند. در این‌باره مدیر مرکز کنترل ترافیک شهر تهران با ابراز رضایت بابت تلاش‌های صورت‌گرفته توسط مدیریت شهری و پلیس راهور گفت: صبح دیروز آبگرفتگی خاصی در معابر نداشتیم.
با این حال به گفته همایون فتاحی دیروز به‌دلیل بارش باران و کندی حرکت خودروها شاهد افزایش ترافیک در اکثر معابر پایتخت بودیم؛ چنانچه ترافیک سنگین در بزرگراه‌های تهران - کرج، آزادگان، ستاری، شهید لشگری، همت، آبشناسان، یادگار امام، صدر و... مشاهده می‌شد.

بنا براین گزارش، هواشناسی همچنان بارش برف را طی روزهای آتی پیش‌بینی کرده است.به همین دلیل علاوه بر مرکز کنترل ترافیک، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران نیز از شهروندان خواست تا حتی‌الامکان از سفرهای غیرضروری در شهر خودداری کرده و درصورتی‌که قصد سفر با خودروی شخصی را دارند از سلامت کامل خودرویشان اطمینان حاصل کنند چرا که خرابی خودروها، خود تشدید‌کننده ترافیک خواهد بود.

دیروز همچنین معاون خدمات شهری شهرداری تهران از خریداری 28دستگاه شن پاش مکانیزه برای پاشیدن شن مخصوص در سطح معابر خبر داد و گفت:‌ این تجهیزات در مناطق مختلف به‌ویژه مناطق شمالی توزیع شد؛ به همین دلیل امسال به‌نظر می‌رسد با مشکل یخ‌زدگی در هیچ‌یک از معابر شمالی شهر تهران مواجه نباشیم.مجتبی عبداللهی اظهار کرد: جمعه شب در تمام مناطق 22گانه تهران آماده باش اعلام شد، به همین دلیل همزمان با بارش برف در مناطق یک و دو، شن‌پاشی توسط خودروهای ویژه شن‌پاش به‌ویژه در معابر دارای شیب تند آغاز و متعاقب آن از یخ زدگی معابر شمالی شهر جلوگیری شد.

آمادگی مناطق تهران برای ادامه بارش‌ها

همزمان با بالاگرفتن نزولات جوی و بارش نخستین برف سراسری در تهران، مناطق مختلف شهرداری آمادگی خود را برای کنترل آبگرفتگی‌ها و تبعات ناشی از تشدید شرایط اعلام کردند.از منطقه یک خبر رسید که عملیات برف‌روبی در معابر شهری و بزرگراهی شمال تهران آغاز شده است. در این‌باره همزمان با آغاز نخستین بارش برف عملیات برف‌روبی با به کارگیری کلیه تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روب در شمال تهران انجام شد. با پیش‌بینی‌های انجام شده توسط ستاد برف‌روبی شهرداری منطقه یک، نقاط حساس به‌خصوص در ارتفاعات شمال تهران ازجمله شهرک‌های قائم و شهید محلاتی، قبل از شروع بارش شناسایی و با استقرار کلیه تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روب در این نقاط و عملیات شن‌پاشی، تا‌کنون هیچ مشکلی در معابر اصلی و فرعی منطقه گزارش نشده است.

تردد روان خودروها در معابر شمال غرب تهران حاکی از برنامه‌ریزی منطقه دو و آماده‌باش تمامی نیروهای خدمات شهری در این منطقه برای برف‌روبی است.جابه‌جایی‌ها در سطح معابر منطقه شش نیز به‌صورت روان جریان دارد و همزمان با بارش نزولات جوی کلیه عوامل و نیروهای اجرایی منطقه در آماده‌باش کامل به‌سرمی‌برند. با توجه به اقدامات انجام شده طی ماه‌های گذشته کلیه نقاط آبگیر در سطح منطقه و نواحی شش‌گانه شناسایی و مشکلات موجود رفع شد؛ از این رو این منطقه با آمادگی کامل به استقبال از زمستان می‌رود.
در منطقه هشت از ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری، تیم‌های تخصصی با حضور در نقاط شناسایی شده به رفع آبگرفتگی‌ها پرداختند.

اقدامات فنی این منطقه برای اصلاح نقاط آبگیر شامل احداث انهار، کانیو، مرمت نهر، احداث گودی آسفالت و اصلاح دریچه‌ها بود. منطقه 9نیز با رفع نقاط آبگیر در معابر غربی پایتخت به استقبال ریزش‌های آسمانی رفته است. در این‌باره چندی پیش، عملیات رفع 32نقطه آبگیر سطح منطقه با اقدامات اجرایی نظیر کف کشی نهرها، اجرای جدول، لکه‌گیری آسفالت، همسطح‌سازی‌ دریچه‌ها، احداث چاه‌های جذبی و کانال آب‌های سطحی صورت گرفت.

منطقه 11نیز با آماده باش ستاد برف‌روبی، با توجه به موقعیت جغرافیایی محدوده این منطقه و بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در بافت مرکزی شهر، برنامه‌ریزی لازم برای رفع مشکلات احتمالی و آمادگی بارش‌های زمستانی را در سطح محله‌ها انجام داده و این منطقه نیز به ماشین آلات برف‌روبی و مخازن شن و نمک با پشتیبانی یک سایت مرکزی تجهیز شده است.

منطقه 19با آمادگی ستاد برف‌روبی برای خدمات‌رسانی در فصل زمستان کارخود را آغاز کرده است. تمامی امکانات مورد نیاز شامل ماشین‌آلات برف‌روبی، شن، نمک، کیسه شن و سایر امکانات برای هر ناحیه برآورد و نسبت به تأمین نواقص و کمبودها اقدام شده است. در این منطقه پنج ستاد ناحیه‌ای و دو ستاد مرکزی تشکیل‌شده که 500تن شن و 500تن نمک در آنها دپو شد و هشت دستگاه کامیون و دو دستگاه شن‌کش در این مراکز آماده به‌کار هستند.

منطقه 21با تجهیز ستاد برف‌روبی از حوادث ناشی از لغزندگی خودرو‌ها درزمان بارش برف و باران پیشگیری می‌کند. استفاده از 300تن شن و ماسه مخصوص برف‌روبی به همراه ماشین‌آلات سبک و سنگین اعم از لودر، کامیون، گریدر، خاور، نیسان، نمک‌پاش، بابکت و نیروی انسانی ازجمله برنامه‌های این منطقه برای زمان بارش‌های جوی است.

کد خبر 194458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز