گروه اقتصادی: شهر وین اتریش روز چهارشنبه این هفته شاهد زورآزمایی دستگاه دیپلماسی ایران و عربستان، از بازیگران جدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) خواهد بود.

ایران غلامحسین نوذری وزیر نفت در دولت نهم را برای نشستن روی کرسی دبیرکلی نامزد کرده و عربستان هم ماجد المنیف نماینده خود در اوپک را. انتخاب دبیرکل اوپک باید با اجماع کامل نظر وزرای نفت کشورهای عضو صورت گیرد اما همگان می‌دانند که انتخاب بالاترین مقام اجرایی اوپک به تلاش و اراده سیاسی اعضا بستگی دارد تا توان مدیریتی و تخصصی نامزدها. آیا ایران از حق وتوی خود علیه عربستان و عراق استفاده می‌کند یا به نامزدی سمیر غصبان نامزد عراقی‌ها رأی خواهد داد؟

دو روز مانده به آغاز نشست چهارشنبه سرنوشت‌ساز، بیژن نامدار زنگنه وزیر اسبق نفت ایران که در طول سال‌های اخیر سیاست سکوت نسبی را پیشه کرده است پیشنهاد داده تا ایران دبیرکلی عربستان یا عراق را وتو کند اما سیدمهدی حسینی معاون اسبق وزیر نفت می‌گوید که شانس این بار با نامزد عراقی یار است که در سایه اختلاف ایران و عربستان بر کرسی دبیرکلی اوپک بنشیند. اما محمدعلی خطیبی نماینده ایران در اوپک محتاطانه پیشنهاد می‌کند که اوپک یک‌بار برای همیشه تصمیم اساسی بگیرد و به اختلافات پایان دهد.

ایران دبیر کلی عربستان یا عراق را وتو کند

به گزارش ایسنا، وزیر اسبق نفت با تأکید بر اینکه ایران نباید اجازه دهد که در این دوره کشور‌های عربی دبیر کل اوپک شوند، تصریح کرد: درصورت انتخاب نامزد‌های دو کشور عربستان و عراق، ایران نیز باید این انتخاب را وتو کند. بیژن نامدار زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، با یاد‌آوری این موضوع که در گذشته برخی از اعضای اوپک اجازه ندادند که ایران طبق قانون دبیر کل شود، گفت: این حق ایران بود که بعد از نخستین دوره دبیر کلی خود یک‌بار دیگر به این سمت برگزیده شود. وزیر اسبق نفت در پاسخ به این سؤال که آیا سمت دبیر کلی آنقدر مهم است که ایران انتخاب دبیر کل عربی را وتو کند، تصریح کرد: سمت دبیر کلی مهم نیست، اما چرا برخی از اعضای اوپک این اجازه را به ایران برای رسیدن به دبیر کلی نمی‌دهند؟ زنگنه افزود: مخالفت ایران با اعضای اوپک موجب خدشه به وجهه بین‌المللی ایران نخواهد شد.

عراق، برنده اختلاف ایران و عربستان

معاون اسبق امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به‌احتمال وتوی ایران و عربستان برای دبیرکلی اوپک، عراق را شانس اول دبیرکلی این سازمان عنوان کرد و گفت: همواره در سال‌های اخیر یک رقابت نانوشته‌ای بین ایران و عربستان سعودی در اوپک وجود داشته است. به گزارش مهر، سیدمهدی حسینی شانس ایران برای احراز دبیرکلی اوپک را کم و ضعیف عنوان کرد و درباره صلاحیت غلامحسین نوذری به‌عنوان کاندیدا ی ایران برای دبیرکلی اوپک توضیح داد: نوذری از وزرای سابق نفت و یکی از چهره‌های شناخته شده در صنعت نفت ایران و جهان است اما معمولاً مسائل سیاسی بیش از هر موضوع دیگری بر نحوه انتخاب دبیرکلی اوپک تأثیر دارد.

کد خبر 193979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز