یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر آموزش پرورش و معاون‌اش در خصوص آتش‌سوزی مدرسه‌ای در پیرانشهر به مجلس گزارش دادند. علی لاریجانی در واکنش به صحبت معاون وزیر که بخاری عامل آتش‌سوزی بوده گفت: اینکه مشخص است. صحبت ما این است که چرا چنین اتفاقی افتاد.

آتش سوزی مدرسه پیرانشهر

وزیر آموزش و پرورش به همراه معاون خود صبح روز یکشنبه در صحن علنی مجلس حاضر شدند تا گزارشی از جریان حادثه آتش‌سوزی مدرسه‌ «انقلاب اسلامی» روستای شین آباد شهرستان پیرانشهر ارائه کنند، گزارشی که البته ناگفته‌هایی را برای اولین بار از زمان رخ داد حادثه تاکنون بیان می‌کند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در این جلسه در گزارشی از روند حادثه آتش‌سوزی مدرسه‌ای در یکی از روستاهای شهرستان پیرانشهر گفت: آموزش و پرورش هرگونه اقدامی که موجب سلامت روحی و روانی و جسمی دانش‌آموزان پیرانشهری در هر کجای دنیا که لازم باشد، انجام خواهد داد.

وی افزود: وقتی این حادثه اتفاق افتاد در حضور دو نماینده مجلس آقایان سلطانی و سلامی برای شرکت در اجلاس آیسسکو بودیم، ولی پس از اطلاع از موضوع، ساعت 23:30 دقیقه از فرودگاه مهرآباد به تبریز سفر کردم و تا ساعت 2:30 بامداد با مسئولان استان در شهر تبریز جلسه داشتم. در تبریز با تک تک بیماران و خانواده‌هایشان دیدار و با ایشان به گفت‌وگو نشستم.

وی افزود: معتقدم باید رک و پوست کنده اطلاعات این حادثه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدهم. این سخنی را که به نقل از بنده گفته شد که گویا بنده گفته‌ام خبرنگاران باید ما را هم خبر می‌کردند رد می‌کنم، بنده با هیچ کس چنین سخنی بیان نکردم.

وزیر آموزش و پرورش در شرح گزارشی از حادثه آتش‌سوزی پیرانشهر گفت: مدرسه وقوع حادثه 178 دانش‌آموز دارد که 36 نفر آنان در کلاس مدرسه حادثه حضور داشتند؛ در حالی که میانگین دانش‌آموزان هر کلاس در شهر تهران 31 نفر و میانگین دانش‌آموز به کلاس در کل کشور 21 نفر است و از این نظر از دنیا وضعیت بهتری داریم.

وی افزود: این مدرسه سرایدار دارد، قبل از آغاز کلاس درس، توسط سرایدار به داخل بخاری نفتی ساخت شرکت ارج نفت ریخته می‌شود، ولی همزمان این نفت به اطراف بخاری نشت می‌کند، وقتی بخاری روشن می‌شود نفت اطراف بخاری نیز برافروخته می‌شود؛ هر چند که آموزش و پرورش آموزش‌های ضمن خدمت برای مسئولان و خدمه مدارس دارد، ولی در روز حادثه به این مسائل توجهی نشده است.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: معلم کلاس حادثه دیده روحیه‌ای بسیار حساس دارد؛ به همین دلیل در حین این اتفاق فورا معلم کلاس مجاور را صدا می‌کند که این معلم به همراه سرایدار برای مهار آتش به کلاس محل حادثه وارد می‌شوند.

وی افزود: شاید اگر قبل از اینکه اقدامی برای خارج کردن بخاری از کلاس انجام می‌شد دانش‌آموزان از کلاس تخلیه می‌شدند این اتفاق نمی‌افتاد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: 150 هزار کلاس درس به اضافه 50 هزار اتاق جانبی دیگر از بخاری نفتی شرکت «ارج» استفاده می‌کنند و طی سال‌های اخیر در برخی از مدارس از پکیچ استفاده می‌شود.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: دست و صورت دانش‌آموزان حادثه دیده با آتش مستقیم نسوخته است؛ بلکه به دلیل حرارت شدیدی که در کلاس جمع شده است این سوختگی به وجود آمده است. فیلم حادثه در اختیار فرهاد بشیری نماینده پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات است.

وی افزود: فضل الهی این بود که حرارتی که وارد ریه دانش آموزان شده بود موجب لطمات جدی به دانش‌آموزان نشده است و روز پس از ملاقات بنده با این دانش‌آموزان، حال آنان دگرگون شد؛ به نحوی که دانش‌آموزان بزودی به اجتماع باز خواهند گشت.

وزیر آموزش و پرورش از همکاری پدران و مادران دانش‌آموزان پیرانشهر به دلیل همراهی آنان با مسئولان تشکر و قدردانی کرد.

همزمان با توضیحات وزیر، تصاویری از کلاس محل حادثه از مانیتورهای مجلس پخش می‌شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش: در گزارش آتش‌نشانی، عامل آتش‌سوزی بخاری نفتی شرکت ارج گزارش شده است

 همچنین مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز گفت: برای استقرار سیستم حرارت مرکزی در 150 هزار کلاس درس و 50 هزار اتاق جانبی در آموزش و پرورش به یک هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

وی ضمن همدردی و ابراز تاسف با خانواده‌های حادثه دیدگان مدرسه پیرانشهر گفت: پس از وقوع حادثه وزیر آموزش و پرورش به بنده مسئولیت داد تا موضوع را پیگیری کنم. بنده نیز با نماینده پیرانشهر و استاندار آذربایجان غربی به ارومیه رفتیم و ابتدا از این دانش آموزان عیادت کردیم.

وی افزود:‌ در این جلسه اطلاعات دانش‌آموزان دریافت شد، پس از آن مسئولان استان و شهرستان و مسئولان امنیتی و انتظامی به همراه بشیری، نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات از محل حادثه بازدید کردیم، با معلم و خدمتگزار مدرسه نیز صحبت شد. طی سه روزی که در این منطقه بودیم گزارشی از حادثه تهیه کردیم.

رئیسی با بیان اینکه شین‌آباد اخیرا به شهرستان پیرانشهر ملحق شده است، گفت: مدرسه‌ محله حادثه دارای سه ساختمان است، یک ساختمان چهار کلاس درس دارد که در سال 61 ساخته شد و پس از آن دو کلاس در سال 83 و سه کلاس نیز با کمک یکی از ارگان‌ها در تابستان سال جاری ساخته شد. مجموعه دانش آموزان این مدرسه 178 دانش‌آموز است.

وی افزود: این مدرسه سرایدار نداشته است و فقط خدمتگزار داشته است. خدمتگزار مدرسه ساعت 7:15 دقیقه وارد مدرسه شده و بخاری‌ها را روشن می‌کند، دانش‌آموزان به تدریج وارد کلاس می‌شوند و معلم ساعت 7:50 وارد می‌شود. دانش‌آموزان ابتدا دود بخاری را مشاهده می‌کردند و حتی برخی از آنان از معلم می‌خواهند که از کلاس درس خارج شوند ولی معلم اجازه نمی‌دهد. بر اساس گزارشها، نفت در کوره بخاری جمع شده بود و حتی دانش‌آموزان آن را مشاهده می‌کردند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: معلم کلاس مجاور که 33 دانش‌آموز داشت به کمک خدمتگزار مدرسه برای کمک به دانش‌آموزان محل حادثه می‌آیند و بخاری را به جلوی درب کلاس منتقل می‌کنند ولی بخاری به دلیل سوختگی دست، از دست‌شان می‌افتد و نفت کف کلاس پخش می‌شود و دانش‌آموزان در کلاس محبوس می‌شوند. نفت، کف کلاس پخش می‌شود و آتش می‌گیرد اما دانش‌آموزان با کمک اهالی از کلاس خارج می‌شوند. در گزارش آتش‌نشانی، عامل آتش‌سوزی بخاری نفتی شرکت ارج گزارش شده است.

لاریجانی در این هنگام با قطع سخنان رئیسی، گفت: اینکه مشخص است که هنگام آتش‌سوزی عامل "بخاری" بوده است. صحبت از این است که چرا چنین اتفاقی افتاد؟

رئیسی در ادامه افزود: اینکه کلاس درس دستگیره نداشته است صحت ندارد، ضمنا سقف کلاس درس ترکیبی از تیرچه فولادی و آجر است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: گازرسانی و استفاده مستقیم از آن در کلاس‌های درس در کل دنیا بر اساس مقررات ملی ساختمان انجام می‌شود. برای استقرار سیستم حرارت مرکزی در 150 هزار کلاس درس و 50 هزار اتاق جانبی در آموزش و پرورش نیاز به یک هزار میلیارد تومان بودجه هستیم.

کد خبر 193796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز