گروه اجتماعی : حادثه آتش‌سوزی دبستان روستای شین‌آباد حواشی زیادی به‌دنبال داشت؛ گاز‌کشی مدارس، استاندارد یا غیراستاندارد بودن بخاری و اظهارات ضد‌و نقیض مسئولان و کارشناسان.

مدرسه

پس از گذشت چهار روز از حادثه آتش‌سوزی دبستان روستای شین‌آباد که به سوختگی شدید دانش‌آموزان انجامید، حواشی زیادی در این‌باره مطرح شده است و هر یک حادثه را از دید سازمان یا دستگاه خود بیان می‌کند و دیگری را مقصر می‌داند.

جزئیات حادثه از زبان معاون وزیر

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در تشریح جزئیات کامل این حادثه با تکرار اظهاراتش در گفت‌وگو با همشهری به ایسنا گفت: نه «در» این کلاس خراب بوده و نه کلاس‌ها فاقد کپسول آتش‌نشانی بوده‌اند. مرتضی رئیسی اظهار کرد : در برخی از اخبار مباحثی مطرح شده بود ازجمله وجود نداشتن دستگیره در یا کپسول آتش‌نشانی که به‌شدت هر دو مورد را تکذیب می‌کنم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: همه تجهیزات این کلاس نو بوده و هیچ‌گونه مشکلی وجود نداشته و آتش‌سوزی در کلاس‌هایی رخ داده که حدود هشت سال پیش توسط اهالی به‌صورت خودیاوری احداث شده است. رئیسی درباره انتقاداتی که نسبت به حفاظ‌های نصب شده روی پنجره مدارس حادثه‌دیده شده گفت: حفاظ‌های پنجره مدارس برای امنیت تجهیزات و اموال مدارس و پرونده‌های دانش‌آموزان لازم و ضروری است.به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش این مدرسه دارای دو کپسول اطفای حریق شارژ شده بوده که یکی از آنها نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

وی درباره استاندارد بودن بخاری‌های نفتی کاربراتوری گفت: طبق آیین‌نامه، بخاری‌های نفتی کاربراتوری استاندارد هستند.رئیسی اظهار کرد: طبق مبحث 17مقررات ملی ساختمان کشور، استفاده مستقیم از گاز و نصب بخاری‌های گازسوز در داخل مراکزی مانند مهدهای کودک، مدارس، دانشگاه‌ها و محل‌هایی که مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند، ممنوع است و سیستم مورد استفاده در مدارس طبق این آیین‌نامه یا باید از طریق سیستم حرارت مرکزی تأمین شود یا با استفاده از بخاری کاربراتوری نفتی. معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش رعایت نکات ایمنی در استفاده از بخاری‌های نفتی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: براساس گزارش دریافتی، بخاری این مدرسه که دچار حریق شده، کاملا سالم بوده و هیچ‌گونه مشکل فنی نداشته‌است.

گازکشی بر عهده اداره گاز است

آنطور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند، وزیر آموزش و پرورش هنگام عیادت از حادثه دیدگان مدرسه شین‌آباد بدون توجه به اظهارات معاون عمرانی خود اعلام کرد: طبق قانون، گازرسانی به مدارسی که در شهر یا روستای دارای انشعابات گاز هستند بر عهده وزارت نفت است. حاجی‌بابایی گفت: این ساختمان[دبستان شین‌آباد] دارای قدمت هفت یا هشت ساله بوده است و بخاری موجود در آن استاندارد بوده و کاستی از این بابت متوجه آموزش و پرورش نیست.

ممنوعیت گازرسانی به مدارس

شرکت گاز اما به اظهارات وزیر آموزش و پرورش واکنش نشان داد. سخنگوی شرکت ملی گاز با تشریح دلایل گازرسانی نکردن و علمک‌گذاری نکردن برای مدرسه آسیب دیده شین‌آباد پیرانشهر اعلام کرد: براساس مبحث 17مقررات ملی ساختمان ایجاد انشعاب گاز برای همه مدارس و کلاس‌های درس غیراستاندارد ممنوع است. مجید بوجارزاده گفت: براساس مبحث 17نظام ملی مهندسی ساختمان باید گازرسانی به تمامی ساختمان‌های مسکونی، تجاری و به‌ویژه آموزشی دارای استانداردهای بالایی باشد. وی افزود: براساس اعلام شرکت گاز استان آذربایجان‌غربی، این مدرسه از کمترین استاندارد و ضوابط ایمنی برای گازرسانی برخوردار نبوده و از این‌رو براساس مبحث 17نظام ملی مهندسی ساختمان عملیات گازرسانی به این واحد آموزشی انجام نشده است.

بخاری استاندارد یا غیراستاندارد

گزارش آتش‌نشانی پیرانشهر از حادثه آتش‌سوزی دبستان روستای شین آباد نیز حاوی نکاتی است و آنطور که خبرآنلاین نوشته، شواهد به‌دست آمده از محل وقوع حادثه نشان می‌دهد که روایت آموزش و پرورش از علل حادثه پیرانشهر نادرست است. مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند که بخاری نفتی استاندارد بوده است؛ حتی استانداردتر از بخاری‌های گازی، اما آتش‌نشانی پیرانشهر در گزارش خود چنین آورده است: از نظر اکیپ آتش‌نشانی علت آتش‌سوزی بخاری نفتی موجود در کلاس بوده که در حال خام سوزی بوده و سوخت مورد نظر سرریز کرده و موجب حریق شده است. متأسفانه با وجود کپسول پودر گاز در محل از آن استفاده نکرده و اقدام به جابه‌جایی بخاری در حال آتش‌سوزی به بیرون کرده‌اند و جلوی در ورودی کلاس آن را رها کرده‌اند که باعث مسدود شدن خروجی کلاس شده است.

تقاضای استعفای حاجی‌بابایی

پس از انتشار خبر آتش‌سوزی دبستان روستای شین‌آباد بلافاصله نماینده پیرانشهر موضوع استعفای وزیر آموزش و پرورش را خواستار شد. بر این اساس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی امروز درباره نحوه برخورد مجلس با حاجی‌بابایی تصمیم می‌گیرد.به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان استان آذربایجان غربی قرار است در جلسه امروز برای طرح سؤال یا استیضاح وزیر آموزش و پرورش تصمیم‌گیری کنند.رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در این‌باره گفت: حاجی‌بابایی مسئول این قضیه است و قطعا باید نسبت به وقوع چنین حوادث تلخی پاسخگو باشد.

کد خبر 193696
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز