سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه گاردین فهرستی از 10 اقتباس برتر تاریخ سینما که بر اساس کتاب‌های سرشناس ساخته شده‌اند را منتشر کرد که نام فیلم‌هایی چون «آرزوهای بزرگ» و «اولیور» در آن به چشم می‌خورد.

به گزارش ایسنا، تاکنون آثار ادبی بسیاری دستمایه‌ اهالی سینما برای ساخت فیلم‌های پرفروشی بوده‌اند که گاردین در گزارشی به بررسی 10 اثر برتر در این زمینه پرداخته است.

«پلنگ» محصول 1963 به کارگردانی «لوچیانو ویسکونتی» است که براساس رمان «جوزپه دی لمپدوزا» به روی پرده رفت.

این فیلم موفق به کسب نخل طلای جشنواره کن در همان سال شد. «آلن دلون» و «کلودیا کاردینیل» در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند و به درستی نثر غم‌آلود کتاب «لمپدوزا» را به تصویر کشیده است.

«زمان بازیافته» فیلمی است برگرفته از بخش آخر شاهکار هفت جلدی «مارسل پروست»، نویسنده‌ سرشناس فرانسوی.

این فیلم در سال 1999 با درخشش «کاترین دنو»، «امانوئل بارت» و«جان مالکوویچ» به کارگردانی «رائول روییز» به روی پرده رفت و نامزد نخل طلای کن بود.

فیلم «اولیور» ساخته «کارول رید» محصول 1968 اگرچه اولین فیلم اقتباسی از آثار دیکنز نبود، اما یکی از معروفترین و موفق‌ترین فیلم‌هایی است که با اقتباس از رمان کلاسیک «اولیور توییست» ساخته شده است.

این فیلم که در سال 1968 اکران شد،‌ در 11 بخش نامزد جایزه اسکار شد و توانست پنج جایزه از جمله بهترین فیلم را به دست آورد.

«خداحافظ برلین» نوشته‌ «کریستوفر ایشروود» رمانی بود که سوژه‌ «باب فاس» برای ساخت فیلم موزیکال «کاباره» شد.

فیلم محصول 1972 موفق به دریافت 8 جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی شد، اما در بخش بهترین فیلم تسلیم «پدرخوانده» شد.

این فیلم همچنین 6 جایزه بافتا و دو جایزه گلدن گلوب را به دست آورد. این فیلم بر مبنای نمایش موزیکال موفقی در برادوی ساخته شد و تصویری هولناک و تفکر برانگیز از برلین در دوره جمهوری «وایمار» را ارائه می‌دهد.

«آرزوهای بزرگ»، رمان معروف نویسنده‌ کلاسیک انگلیسی «چارلز دیکنز» است که همچون دیگر آثار او بارها و بارها مورد اقتباس تصویری قرار گرفته‌ است.

اما فیلم اقتباسی «دیوید لین» بهترین سکانس‌های آغازین تاریخ سینما را به مخاطبانش هدیه کرده و به همین جهت جایزه‌ اسکار بهترین تصویربرداری را بدست آورد و البته در بخش بهترین فیلم و کارگردانی نیز نامزد شده بود.

جالب اینجاست که دیوید لین مدعی است هرگز رمان دیکنز را نخوانده است.

«استفن کینگ» از رمان‌نویسانی است که بسیار مورد توجه کارگردانان سینمایی و تلویزیونی قرار می‌گیرد.

«راب رینر» کارگردانی است که در سال 1986 فیلم «با من بمان» را براساس رمان کوتاه کینگ با نام «جسد» به روی پرده برد که نامزد اسکار بهترین فیلمنامه شد.

کینگ این اثر را در مجموعه «فصول مختلف» به چاپ رساند که «رستگاری در شائوشنگ» از دیگر داستان‌های آن است.

«توماس آلفردسون» سال گذشته فیلم موفق «بندزن، خیاط، سرباز، جاسوس» را براساس رمانی به قلم «جان کولری» به روی پرده برد.

«کالین فرث»، «تام هاردی» و «بندیکت کامبرباج» از ستارگانی هستند که در این اثر اقتباسی ایفای نقش کردند.

این فیلم که در سه بخش نامزد جایزه اسکار بود، در بخش رقابتی ونیز نامزد شیر طلا بود و در جوایز بافتا دو جایزه به آن اعطا شد.

فیلم «گامورا»، برنده‌ جایزه بزرگ جشنواره‌ کن به کارگردانی «ماتیو گارونه» براساس کتاب سال 2006 «روبرتو ساویانو»، روزنامه‌نگار ایتالیایی ساخته شد.

این اثر در سال 2008 روی پرده‌ سینماها ظاهر شد. این فیلم جایزه بهترین فیلم و کارگردانی از آکادمی فیلم اروپا، جایزه ویژه هیات‌داوران جشنواره سویل اسپانیا و جایزه اول جشنواره فیلم مونیخ را گرفت.

اما «روبرتو ساویانو»، ‌نویسنده‌ آن به‌علت مضامین ضدمافیایی کتابش، ازسوی گروه‌های جنایتکار مافیا در ناپل ایتالیا به مرگ تهدید شد.

«نیکلاس روگ» در سال 1973 فیلمی با عنوان «حالا نگاه نکن» را ساخت که «دافنه موریه» آن را به همراه «ربه‌کا» از آلفرد هیچکاک یکی از بهترین اقتباس‌های رمان‌هایش خواند.

«شیادان» فیلمی است که «استفن فریرز» در سال 1990 کارگردانی کرد. «جیم تامپسون» نویسنده‌ رمانی بود که «فریرز» داستانش را با کمک فیلمنامه‌نویس دونالد وست لیک به سینما برد.

جان کوزاک و آنجلا هوستون بازی‌های درخشانی از خود در این فیلم اقتباسی نشان دادند. این فیلم که نامزد چهار جایزه اسکار بودف توانست جایزه «ادگار آلن پو» را برای بهترین فیلم پلیسی به دست آورد.

 

کد خبر 193290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز