دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سه روز پس از کشته شدن 17فرد مسلح لبنانی در سوریه، مخالفان مسلح سوریه برای نخستین بار به‌صورت جدی با ارتش لبنان وارد درگیری شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام امنیتی لبنان دیروز اعلام کرد که شماری از افراد وابسته به گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد سوریه با نیروهای مرزبانی ارتش لبنان در مرز سوریه درگیر شده‌اند. وی تصریح کرد: درگیری‌ها زمانی آغاز شد که یک گشت مرزبانی لبنان شماری از گروه‌های مسلح را در مرز رصدکرد و افراد مسلح برای جلوگیری از نزدیک شدن این گشت، به سویش آتش گشودند که در پی آن شماری از افراد مسلح نیز زخمی شدند.

این درحالی است که شبکه خبری المنار به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که درگیری‌های شدیدی میان ارتش و گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد در یکی از مناطق تابعه بقاع لبنان درگرفته است. پیش از این نیز در مناطق مرزی شمال لبنان درگیری‌های محدودی میان ارتش و گروه‌های مسلح درگرفته بود. ارتش لبنان پس از این رخداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اوضاع به شرایط عادی بازگشته و یگان‌هایی هم برای تقویت حضور میدانی در منطقه به‌منظور حمایت از شهروندان اعزام شده‌اند. این درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که سه روز پیش 17فرد مسلح لبنانی به هنگام عبور از منطقه طرابلس در شمال لبنان و ورود به خاک سوریه در کمین نیروهای ارتش این کشور کشته شدند. رسانه‌های لبنانی شمار این افراد را بین 17تا 24نفر اعلام کردند و افزودند که این افراد وابسته به گروه‌های سلفی بودند که برای درگیری با ارتش سوریه عازم این کشور شده بودند.

منطقه طرابلس پایگاه گروه‌های سنی سلفی همفکر مخالفان سوری و نیز پایگاه علوی‌های هوادار سوریه است و همواره به محض درگرفتن تنش میان دو کشور، شهر طرابلس و منطقه التبانه و جبل محسن صحنه درگیری‌های دو طرف می‌شود.دیروز یک نماینده عضو گروه المستقبل لبنان به رهبری سعد حریری، به‌دست داشتن در قاچاق سلاح به مخالفان سوریه اعتراف کرد. به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، عقاب صقر در واکنش به منتشر شدن نواری صوتی از سخنان خود درباره حمایتش از مخالفان سوریه و گفت‌وگوهایش با سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان درباره درگیری‌های شمال سوریه، صحت محتوای این نوارها را تأیید کرد.

این نخستین باری است که یک مقام رسمی لبنان به‌صورت رسمی به‌دست داشتن در حمایت از گروه‌های مسلح در سوریه اذعان می‌کند. دیروز یاسر العبود یکی از رهبران گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد اعلام کرد که هسته‌هایی از این گروه یکپارچه شده‌اند تا به‌زودی با ارتش سوریه وارد درگیری شوند. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، ابو عبیده، فرمانده گردان المتعز بالله هم اعلام کرد که به‌زودی هسته‌هایی از این گروه، در درعا یکپارچه خواهند شد.

اما در دالان‌های سیاست و درحالی‌که معاون وزیر خارجه سوریه از پذیرش شماری از گروه‌های مخالف سوریه طی روزهای آینده خبر داد، وزرای خارجه سه کشور ترکیه، مصر و عربستان هم قرار است هفته آینده در مراکش درباره سوریه دیدار کنند.به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، میخائیل بوگدانف تصریح کرد که علاوه بر شماری از گروه‌های مخالف خارج، نمایندگانی از اپوزیسیون داخل سوریه هم تا قبل از پایان‌ماه جاری میلادی با مقام‌های روسیه در مسکو درباره گفت‌وگو براساس بیانیه ژنو به رایزنی می‌پردازند.

از سوی دیگر، همزمان با برگزاری نشست گروه موسوم به دوستان سوریه این بار در مراکش، وزرای خارجه سه کشور ترکیه، مصر و عربستان سعودی قرار است درباره سوریه دیدار کنند.این درحالی است که محمد عمرو، وزیر خارجه مصر شنبه شب با دوهمتای عربستانی و ترک خود در حاشیه همایش اعراب و ترکیه در استانبول دیدار کرده بود تا هماهنگی‌های لازم میان سه کشور درباره بحران سوریه صورت گیرد.

کد خبر 193239
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز