گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر اردن با هشدار نسبت به‌احتمال بدتر شدن وضعیت خاورمیانه فروپاشی نظام سوریه را مصیبتی بزرگ برای منطقه دانست.

اردن

به گزارش ایسنا، عبدالله النسور، نخست‌وزیر اردن در گفت‌وگویی مطبوعاتی تأکید کرد: فروپاشی نظام حاکم در سوریه برای منطقه خاورمیانه مصیبتی بزرگ خواهد بود که هیچ‌کس از آن نجات نخواهد یافت. وی افزود: اردن در حال حاضر در اوضاعی نامناسب و وضعیت اقتصادی ناگواری به سر می‌برد که این مسئله از 50سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بوده و این نتیجه جنگ داخلی در سوریه و انقلاب‌های عربی است.

در همین حال نخست‌وزیر روسیه موضع فرانسه در قبال بحران سوریه و به رسمیت شناختن گروه‌های مخالف سوری از سوی پاریس را غیرقابل‌قبول خواند. دیمیتری مدودف پیش از سفر خود به فرانسه از موضع این کشور در برابر مخالفان سوریه انتقاد و در عین حال رهبران اروپایی را به بلاتکلیفی در رابطه با بحران اقتصادی اروپا متهم کرد.

وی با اشاره به اقدام فرانسه در به‌رسمیت‌شناختن ائتلاف جدید مخالفان سوریه به‌عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه گفت: این اقدام فرانسه غیرقابل‌قبول است. مدودف که در مسکو و در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: به رسمیت شناختن یک گروه به‌عنوان نماینده رسمی مردم یک کشور بدون برگزاری انتخابات کار متمدنانه‌ای نیست.

نخست‌وزیر روسیه همچنین بر موضع بیطرفی کشورش در ماجرای سوریه تأکید کرد و گفت: مسکو درصدد حمایت از بشار اسد نیست و نه از رژیم اسد حمایت می‌کند و نه از مخالفان، اما سؤال این است که چگونه درصورتی که یک نیروی سیاسی در جنگ مستقیم با دولت کاملا قانونی کشور دیگری است، از آن حمایت می‌شود و این تا چه اندازه اقدام درستی است؟ از نظر قوانین بین‌المللی به‌نظر می‌رسد این کار کاملاً غیرقابل‌قبول باشد. مدودف امروز برای دیدار با مقامات فرانسه به پاریس می‌رود.

درگیری با مخالفان مسلح نزدیک دمشق

مخالفان مسلح دولت سوریه اعلام کردند که سلسله عملیات‌ نظامی گسترده‌ای را علیه مواضع نظامی و دولتی آغاز کرده‌ و تاکنون توانسته‌اند پایگاه‌های استراتژیک ازجمله یک فرودگاه نظامی را در نزدیکی دمشق به تصرف خود درآورند. مخالفان مسلح سوریه موسوم به ارتش آزاد گفته‌اند که درگیری با ارتش در اطراف دمشق ادامه دارد.

این عملیات چند روز بعد از اعلام تشکیل یک فرماندهی نظامی واحد برای مخالفان در جنوب سوریه انجام شده‌است. همچنین در شهر حلب درگیری میان ارتش سوریه و مخالفان مسلح ادامه دارد. در همین حال کردهای سوریه در اربیل عراق برای یکپارچه‌شدن و جلب حمایت از ارتش آزاد در جنگ علیه ارتش سوریه کنفرانسی را برگزار کردند.

کد خبر 192440
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز