گروه اقتصادی: دلار و سکه این‌روزها آنقدر داغ شده که هیچ‌کس تمایل به نگهداری آن ندارد. همه فروشنده‌اند چون بازار به وضعیتی رسیده که هر لحظه با کاهش قیمت مواجه می‌شود.

به گزارش همشهری، از روز گذشته کمتر کسی ریسک خرید را به‌خود می‌دهد؛ مگر آنکه از فروش سریع آن مطمئن باشد. در همین بازار هستند صرافی‌هایی که طی همین چند روز گذشته بیش از 100میلیون تومان ضرر کرده‌اند. بنابراین دیگر نه از صرافی‌های تعطیل خبری هست و نه از مشتریان سرگردان. دلار برای تمام متقاضیان به هر اندازه که بخواهند موجود است.

اما همچنان صدای دلار دلار دلالان در گوشه و کنار بازار به گوش می‌رسد که البته مشتری چندانی ندارند. ترس از کاهش بیشتر قیمت دلار، بسیاری از مغازه داران را به پیاده روهای خیابان فردوسی کشانده تا دلارهایی را که پیش از این دپو کرده بودند بفروشند. دیروز قیمت دلار تا دو هزار و 760تومان هم پایین آمد؛ گرچه برخی فعالان بازار همچنان سعی در نگه داشتن آن در ارقامی بالاتر از دو هزار و 800تومان داشتند اما طبیعی است که مکانیسم بازار، تقاضایی برای این قبیل صرافی‌ها باقی نمی‌گذارد.

به این ترتیب شکاف قیمتی بین بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی در روز گذشته به حدود 300تومان رسید که حاکی از حرکت بازار به سمت تعادل است. روز گذشته همچنین یورو در خیابان فردوسی تهران سه هزار و 680تومان تعیین شد و این کاهش همچنان ادامه دارد. به گفته دلار فروشان، توسعه فعالیت مرکز مبادلات ارزی در هفته‌های گذشته سبب شده تا بسیاری از تقاضاهای واقعی از این بازار تأمین شود. اما سکه هم در کورس رقابت با دلار از کاهش قیمت در امان نبوده و به سرعت در حال سقوط است. دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و 93هزار تومان فروخته شد و نیم سکه 548هزار تومان قیمت خورد.

سکه فعلاً پیش‌فروش نمی‌شود

رئیس‌کل بانک مرکزی هم با بیان اینکه عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده ادامه دارد، گفت: اگر قیمت سکه بی‌ضابطه و غیرمنطقی افزایش یابد براساس قیمت‌های جهانی طلا، پیش‌فروش را آغاز می‌کنیم. محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس افزود: با توجه
به اینکه تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده ادامه دارد، منتظر روند حرکتی قیمت بازار هستیم و اگر روند طبیعی کاهش قیمت‌ها ادامه یافت و حباب قیمتی وجود نداشت سکه به بازار تزریق نمی‌کنیم.

کد خبر 191857
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز