گروه اقتصادی- رضا کربلایی: بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی ایران یک سال پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ترجیح داد درباره وضعیت رشد اقتصادی کشور و ارزش افزوده بخش‌های واقعی اقتصاد سکوت کند.

هرچند برخی از آمارهای منتشر شده از سوی این بانک نشان‌دهنده آشکار شدن رکود نسبی است؛ پیش از این مقامات اقتصادی ایران پیش‌بینی کرده بودند با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقتصاد رونق پیدا خواهد کرد اما دست‌کم به واسطه عدم‌حمایت جدی از بخش‌های تولیدی و تشدید فعالیت‌های واسطه‌گری به‌نظر می‌رسد این انتظار دولتی‌ها محقق نشده است. آیا اقتصاد ایران در پاییز سال گذشته و درست در یکسالگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها رشد کرده است؟

به گزارش همشهری،دیروز بانک مرکزی وضعیت شاخص‌های اقتصادی تا پایان فصل پاییز سال گذشته را منتشر کرد اما نسبت به وضعیت رشد اقتصادی ایران و ارزش افزوده ایجاد شده در بخش‌های مختلف سکوت کرد. برخی شاخص‌های کلیدی اقتصادی نشان می‌دهد که رکود در بخش‌هایی از اقتصاد کشور در پاییز سال گذشته حاکم شده است. غیبت دوباره نرخ رشد اقتصادی در گزارش بانک مرکزی در حالی تکرار می‌شود که به‌دلیل درپیش‌بودن زمان بررسی لایحه بودجه سال آینده در ماه‌های پیش رو مشخص نیست، مجلس با استناد به کدام آمار و ارقام نسبت به وضعیت بودجه سال آینده تصمیم‌گیری خواهد کرد.

نرخ رشد اقتصادی ایران براساس برآورد بانک مرکزی در پایان تابستان سال گذشته با احتساب نفت3.4و بدون نفت 4.1درصد اعلام شده بود. افزون بر این از سال 1387گزارشی از وضعیت تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داده نشده است. بانک مرکزی با استناد به آمارهای شرکت ملی نفت ایران تولید نفت ایران در پایان فصل پاییز سال گذشته را با هشت دهم رشد نسبت به فصل تابستان همان سال بالغ بر سه میلیون و 601 بشکه در روز و صادرات نفت را هم با 9دهم رشد، دو میلیون و 101هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

رکود در صنعت و افت ساخت و ساز

در گزارش سه ماهه بانک مرکزی به وضعیت شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی یعنی واحدهای صنعتی دارای 100نفر نیروی کار و بیشتر در سال گذشته اشاره‌ای نشده است. به گزارش همشهری، در پاییز سال گذشته تعداد جواز تأسیس واحدهای صنعتی به سه میلیون و 176هزار فقره رسیده که نسبت به پاییز سال 1389بیش از 21درصد افت کرده است. همچنین سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی دارای مجوز تأسیس با افت 5.9درصدی در پاییز 90نسبت به پاییز 89به 198هزار و 631میلیارد ریال رسیده است. این گزارش می‌افزاید:مقایسه وضعیت پروانه‌های بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در پاییز90نسبت به فصل مشابه سال قبل نشان می‌دهد که از حیث تعداد با9.3درصد کاهش به 1464فقره و از حیث ارزش سرمایه‌گذاری با افت 63درصدی به 20هزار و 185میلیارد ریال کاهش یافته است.
تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در مناطق شهری ایران در سه ماهه سوم سال گذشته نسبت به‌مدت مشابه سال قبل آن نشان از رشد تنها 2.3درصدی دارد به‌نحوی که در این مدت تنها 46هزار و 717پروانه ساختمانی صادرشده است. البته روند ساخت‌وساز در همه مناطق شهری ایران یکسان نبوده است به‌نحوی که تعداد پروانه‌های ساختمانی در این مدت با رشدی 72درصدی در پایتخت همراه شده و بیش از هفت هزار و 700پروانه ساختمانی از سوی شهرداری تهران صادرشده است.

وضعیت پروانه‌های ساختمانی در شهرهای دیگر ایران البته منفی بوده به‌نحوی که از حیث تعداد پروانه‌های صادرشده در شهرهای بزرگ رشد منفی حدود 19درصد و در سایر مناطق شهری رشد منفی زیر نیم درصد به ثبت رسیده است. با احتساب این شرایط، بخش خصوصی ایران در پاییز سال گذشته حدود 100هزار و 558میلیارد ریال در ساختمان‌های جدید مناطق شهری سرمایه‌گذاری کرده که نسبت به فصل مشابه در سال 89حدود 11درصد رشد را نشان می‌دهد.

کد خبر 191580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز