سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: هفته گذشته وزیر بهداشت در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «مردم درصورت احساس کمبود دارو می‌توانند با شماره 1490تماس گرفته و داروهای مورد نیاز خود را پیگیری و تهیه کنند.»

روز گذشته یک شهروند با گروه دانش و سلامت روزنامه همشهری تماس گرفت و گفت که داروی هرسپتین برای بیمار سرطانی‌اش نایاب شده است. این شهروند اظهار داشت: من به اغلب داروخانه‌های مهم تهران مراجعه کرده‌ام و همسرم دچار مشکل شدید است حتی با داروخانه‌هایی در شهرستان‌ها نیز تماس گرفته‌ام اما موفق به پیدا کردن این دارو نشده‌ام. خبرنگار همشهری تلاش کرد با سامانه 1490تماس گرفته و از این طریق اطلاعاتی در اختیار این شهروند قرار دهد. بار اول بعد از حدود 20دقیقه پشت خط ماندن، ارتباط قطع شد. بار دوم نیز بعد از 25دقیقه کسی پاسخگو نبود. بار سوم بعد از 27دقیقه ارتباط برقرار شد.آنچه در ادامه می خوانید متن گفت و گوی همشهری با پاسخگوی تلفنی وزارت بهداشت است.

برای تهیه داروی هرسپتین مزاحم شما شدم.از کجا می شود آن را برای یک بیمار خرید؟
ما فقط می‌توانیم شماره تلفن داروخانه‌های بزرگ تهران را در اختیار شما قرار دهیم.
اما این را که از 118هم می‌توانستیم بگیریم؟
ما فقط اطلاعات علمی درباره داروها را داریم نه موجودی داروخانه‌ها را.
پس برای گرفتن این دارو باید چکار کنیم؟
می‌توانید از پزشکتان بخواهید دارو را عوض کند و مشابه آن را بدهد.
خب اگر داروی مشابه هم وجود نداشت چه کنیم؟
نمی‌دانیم.
خوب پس چرا وزیر بهداشت گفته اطلاعات داروهای کمیاب را از 1490بگیریم؟
من نمی‌دانم.
الان چه کنیم با بیماری که نیاز شدید به داروی هرسپتین دارد؟
من فقط می‌توانم شماره تماس داروخانه‌های بزرگ تهران را به شما بدهم.
بعد از گرفتن شماره تلفن چندین داروخانه ازجمله هلال احمر، 13آبان، 29فروردین، بیمارستان شریعتی و بیمارستان امام، به ما گفته شد که این دارو را ندارند. تنها یک داروخانه اظهار داشت که ممکن است هفته آینده این دارو به دستشان برسد اما تاریخش مشخص نیست.
اکنون باید به وزیر محترم بهداشت گفت که وقتی دارویی وجود ندارد چرا بی‌جهت مردم را به سامانه‌ای که تماس با آن نیز بسیار مشکل است، ارجاع می‌دهید؟ باور کنید اگر خود شما یک‌بار و فقط یک‌بار با این سامانه تماس می‌گرفتید متوجه می‌شدید که نباید دل مردم را به این وعده‌ها خوش کنید. شما مسئول تأمین امنیت دارویی مردم و سلامت و بهداشت آنها هستید. مشکل را بپذیرید و برای حل آن اقدامی عاجل کنید. رنج بیماران خاص در نبود داروها با وعده درمان نمی شود.

کد خبر 191188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز