گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: عرضه قطعات یدکی غیراستاندارد خودرو در فروشگاه‌های سطح شهر و نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروسازی در حالی ادامه دارد که دبیر انجمن خودرو‌سازان عرضه قطعات غیراستاندارد خودرو را ناشی از جعل بسته بندی و تخلف برخی نمایندگی‌های مجاز ارائه خدمات پس از فروش خودرو قلمداد کرد و به خبرنگار ما گفت:

خودروسازان مسئول تأمین قطعات اصلی خودرو در دوره گارانتی بوده و در دوره وارانتی(بعد از گارانتی) نیز ملزم هستند تا قطعات با‌کیفیت را تأمین و در بسته بندی مجاز(هولوگرام اصلی) به بازار عرضه کنند، اما متأسفانه در برخی موارد این بسته‌بندی‌ها جعل و قطعات غیراستاندارد جایگزین می‌شود.احمدنعمت‌بخش نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروسازی برای ارائه خدمات پس از فروش را متعلق به بخش خصوصی دانست و به خبرنگار ما گفت: ممکن است این نمایندگی‌ها نیز در استفاده از قطعات غیراستاندارد مرتکب تخلفاتی شده باشند که با آنها برخورد خواهد شد. در این زمینه با فریدون بلغاری مدیرکل نظارت بر اجرای استانداردهای فلزی و انرژی سازمان ملی استاندارد گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • طی چند‌ماه اخیر گلایه‌های مردم از عرضه قطعات یدکی غیراستاندارد افزایش یافته، سازمان استاندارد چه اقدامی کرده است؟

از آنجا که قطعات یدکی خودرو ازجمله کالاهای مشمول استاندارد اجباری است، سازمان ملی استاندارد براساس وظیفه ذاتی خود بررسی کیفیت قطعات یدکی را در دستور کار قرار داده است. بر این اساس چندی پیش پرونده تخلف برخی نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا مبنی بر استفاده از قطعات بدون هویت و فاقد بسته‌بندی و بارکد تأمین‌کننده اصلی به مراجع ذی‌صلاح نظارتی ارجاع شده است. بازرسان این سازمان در بازدید از برخی مراکز خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروسازی به‌خصوص دو شرکت مذکور، برخی قطعات یدکی غیراستاندارد را کشف کردند.

  • با توجه به بسته‌بندی بودن قطعات مورد استفاده در نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش این تخلف چگونه شکل گرفته است؟

برخی قطعات موجود در این نمایندگی‌های مجاز بدون هویت، فاقد بسته بندی و بارکد تأمین‌کننده اصلی بوده و برخی دیگر از قطعات نیز گرچه در بسته‌بندی این شرکت‌ها عرضه شده بود اما قطعه فاقد هویت اصلی و استاندارد بوده است. حدود 12نمایندگی مجاز ایران خودرو و سایپا در استان‌های تهران و البرز نسبت به عرضه قطعات غیراستاندارد اقدام کرده بودند که این قطعات بی‌کیفیت پس از صورتجلسه و تشکیل پرونده برای رسیدگی به مراجع ذی‌صلاح ارسال شده است.

  • چه قطعات غیراستانداردی به‌کار گرفته شده و آیا تخلف دیگری هم کشف شده‌است؟

دیسک و صفحه کلاچ، لنت ترمز و برخی دیگر از قطعات مشمول استاندارد اجباری خودرو ازجمله قطعات غیراستانداردی است که در این نمایندگی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در بازرسی از خودروهای آماده تحویل به مشتریان نیز مشخص شد که در برخی از این خودروها قطعات غیراستاندارد مورد استفاده قرار گرفته است.

  • ریشه اصلی تشدید این تخلف چیست؟

ارائه مجوز شرکت‌های خودروسازی به نمایندگی‌های مجاز ارائه خدمات پس از فروش مبنی بر اینکه درصورت نبود قطعه نسبت به تأمین آن از بازار آزاد اقدام کنند ازجمله علل استفاده از قطعات غیراستاندارد در این نمایندگی‌هاست. این تخلفات در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش سازمان استاندارد در نشستی با مدیران ساپکو و سایپا یدک بر استفاده از قطعات استاندارد تأکید کرده بود و باید مسئولان در این زمینه پاسخگو باشند.

  • آیا برنامه‌ای برای برخورد با عرضه قطعات یدکی غیراستاندارد به‌ویژه قطعات چینی در سطح بازار دارید؟

سازمان ملی استاندارد در مرحله نخست، نظارت بر عرضه قطعات خودرو در نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروسازی را در دستور کار قرار داده است. در مرحله بعدی اجرای این طرح بازرسی و نظارت بر عرضه قطعات یدکی خودرو در فروشگاه‌های سطح شهر مدنظر قرار خواهد گرفت که این مرحله به‌زودی اجرا می‌شود تا از عرضه قطعات یدکی غیراستاندارد خودرو که جان و مال مردم را به مخاطره می‌اندازد، جلوگیری شود.

 

کد خبر 190306
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز