ایلام - مجتبی کاور: همزمان با غروب آفتاب در شمال شهر دهلران، دود غلیظ سوزاندن زباله‌ها مناطقی از شهر را همانند تکه ابر سیاهی دربرمی‌گیرد و نفس‌کشیدن در این مناطق را سخت می‌کند.

دهلران - زباله

 سال‌هاست این مشکل پابرجاست و تا به امروز 12سال از این معضل می‌گذرد. اگرچه در یکی دوسال اخیر اقدامات خوبی از سوی کارگروه پسماند شهرستان برای جابه‌جایی سایت دفن زباله - که در دو کیلومتری شهر قرار گرفته است - انجام شده، ولی تاکنون گویا این اقدامات هم راه به جایی نبرده و مردم شهر دهلران باید حالا شاهد زبانه کشیدن آتش ناشی از سوزاندن زباله و استشمام دود غلیظ آن باشند و به جرأت می‌توان گفت خطر شیوع انواع بیماری مردم شمال شهر دهلران را تهدید می‌کند.

رئیس کارگروه پسماند شهرستان دهلران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: تأکید ما بر این است که هرچه سریع‌تر سایت دفن زباله جابه‌جا و مشکل بین دستگاه‌ها و معارض با همکاری دستگاهای ذی‌ربط حل شود. بهزاد علیزاده افزود: کارگروه پسماند شهرستان به‌صورت مداوم جلسات خود را برگزار می‌کند و در سال‌جاری بیش از چهار جلسه تشکیل داده است.

نصراللهی، معاون بهداشت و درمان شبکه بهداشت شهرستان دهلران نیز گفت: چندین سال است که مشکل سایت دفن زباله در کارگروه پسماند شهرستان مطرح بوده ولی تا‌کنون این مشکل حل نشده است. وی افزود: متأسفانه سایت دفن زباله شهر دهلران حدود یک و نیم کیلومتری شهر قرارگرفته که همین باعث شده مشکلات بهداشتی و انواع بیماری، مردمی را که در مناطق شمال دهلران زندگی می‌کنند، تهدید کند. وی اظهار داشت: وجود مواد غذایی، پناهگاه مناسب، رطوبت و شرایط زیست مساعد در زباله‌های شهری باعث رشد و تکثیر جوندگان در شهر شده است که همین امر باعث انتشار بیماری‌های خطرناکی ازجمله سالک شده و این بیماری به یک بیماری بومی در منطقه تبدیل شده است.

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که در مناطق تجاری و حتی در مناطق مسکونی شهر دهلران وجود دارد، ریختن زباله‌ها در کانال آب است که با جاری شدن سیلاب به جنوب شهر منتقل می‌شود و همین امر باعث ایجاد محیط مناسب جهت رشد و تکثیر حشرات و جوندگان در انهار شهر می‌شود.

معاون بهداشت و درمان شهرستان دهلران گفت: متأسفانه اکثر زباله‌های عفونی مطب‌های داخل شهر به همراه زباله‌های شهری جمع‌آوری و به سایت دفن زباله انتقال داده می‌شوند که این روش بسیار غیربهداشتی است. نصراللهی افزود: در حال حاضر محل دفن زباله شهری دهلران با توجه به نزدیک‌بودن به شهر باعث شده افراد دوره‌گرد اقدام به جدا‌سازی‌ قسمت‌هایی از زباله‌ها در سایت دفن کنند. نصراللهی گفت: حصار و فنس نکشیدن در اطراف سایت دفن زباله باعث شده تمام کیسه‌های پلاستیکی و برخی از زباله‌ها به اطراف پخش شوند که این کار باعث آلودگی محیط‌زیست هم شده است. وی با انتقاد از روش دفن زباله در این شهر گفت: متاسفانه دفن مواد زائد و جامد در شهر دهلران به‌صورت تلنبار کردن است که همین باعث شده خواسته یا ناخواسته به‌صورت غیربهداشتی سوزانده شوند و مشکلات تنفسی و بهداشتی برای شهروندان به‌وجود بیاید. این مقام مسئول اظهار داشت: مساحت سایت دفن زباله شهر دهلران 15هکتار است و جنس خاک زمین شنی - رسی بوده و از طرفی دیگر عمق آب‌های زیرزمینی در محل دفن 120متر گزارش شده و فاصله محل دفن تا نزدیک‌ترین رودخانه یا منابع آب‌های سطحی 12کیلومتر است.

عضو کارگروه پسماند شهرستان دهلران گفت: امیدواریم شهرداری هرچه سریع‌تر برای جابه‌جایی سایت دفن زباله اقدام مؤثر و جدی انجام بدهد و در غیر این صورت برابر مواد قانونی شکایت خواهیم کرد. کیانوش شادی‌وند، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان دهلران اما در این خصوص گفت: اگر مشکل حل نشود برابر ماده7 قانون خدمات پسماند و ماده24 قانون نحوه جلو‌گیری از آلودگی هوا و ماده9 قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و همچنین ماده688 قانون مجازات اسلامی از طریق مراجع قضایی اقدام خواهیم کرد.

اسماعیل جشنی، شهردار دهلران نیز گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر شهرداری به‌دنبال حل آن است جابه‌جایی زباله است. وی اظهار داشت: با گسترش شهر‌ و گرایش مردم به شهرنشینی ساخت‌وسازها در این شهرستان در حال افزایش است از این رو سایت دفن زباله مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است و شهرداری از سه‌سال پیش برای تأمین زمین جهت سایت دفن زباله جدید اقدام کرده و با همکاری فرمانداری و ادارات مرتبط ازجمله منابع طبیعی یک قطعه زمین به مساحت 11هکتار در 20کیلومتری شهر دهلران اختصاص داده‌اند.

وی افزود: شهرداری بلافاصله به احداث جاده دسترسی به طول سه کیلومتر اقدام کرد که با جلوگیری اشخاص حقیقی که قبلا این مکان را به‌عنوان طرح مرتع‌داری به‌صورت اجاره‌ای از منابع طبیعی گرفته بودند، روبه‌رو شدیم.
مهندس جشنی افزود: شهرداری آمادگی کامل دارد درصورت واگذاری کامل زمین، سایت دفن زباله را در اسرع وقت جابه‌جا کند.

کد خبر 190186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز