همشهری آنلاین: با وجود تاکید این مقام سعودی بر رعایت سهمیه مصوب در نشست کشورهای اسلامی، برخی کشورها بیشتر از سقف مصوب، سهمیه دریافت کرده اند مانند برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که متحد عربستان هستند.

آمار تفکیکی حجاج کشورهای جهان اعلام شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، امسال موسم حج در شرایطی برگزار شد که حجاج کشور سوریه به دلایل شرایط خاص این کشور و درگیریها در آن و آنچه مقامات سوری، مانع تراشی ریاض خوانده بودند، نتوانسته اند این فریضه را به جا آورند، البته پادشاه عربستان در اقدامی برای القای طرفداری خود از ملت سوریه، دستور داده است به آوارگان سوری مستقر در کشورهایی مانند اردن و لبنان در صورت تمایل به انجام فریضه حج، روادید حج داده شود که بر اساس آخرین خبرها بیش از سه هزار نفر روادید حج داده شده است.

در حالی که وزیر حج عربستان گفته بود امسال یک میلیون و هشتصد هزار حاجی از کشورهای مختلف جهان، مناسک حج تمتع را به جا می آورند، رسانه رسمی عربستان آمار ورود زائران بیت الله الحرام را اعلام کرد که یک میلیون و 674 هزار و 192 نفر است که این آمار کاهش چهار درصدی اعزام زائران جهان نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

در گزارش رسمی صادره از خبرگزاری عربستان اعلام شده است که تعداد زائران وارد شده به عربستان برای ادای مناسک حج نسبت به سال گذشته، 61 هزار و 403 نفر یعنی چهاردرصد کاهش یافته است، این در حالی است که وزیر حج عربستان گفته بود سهمیه کشورها کاهش نمی یابد که در عمل حجاج داخل سوریه از فریضه حج امسال محروم شده اند.

از سوی دیگر بندر بن محمد الحجار وزیر حج عربستان گفته بود تمام کشورهای اسلامی، سهمیه خود را در موسم حج امسال بر اساس نسبت تصویب شده یعنی به ازای هر هزار نفر یک حاجی برای هر کشور دریافت کرده اند.

به گفته وی، این نسبت پس از تصویب در نشست کنفرانس اسلامی سال 1987 میلادی، در سازمان ملل متحد ثبت شده است.

با وجود تاکید این مقام سعودی بر رعایت سهمیه مصوب در نشست کشورهای اسلامی، برخی کشورها بیشتر از سقف مصوب، سهمیه دریافت کرده اند مانند برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که متحد عربستان هستند.

بر خلاف ادعای این مقام سعودی که سهمیه حج کشورها بر اساس نسبت یک حاجی به ازای هر یک هزار جمعیت است، این فرمول درباره حجاج کویت رعایت نشده و تعداد آنها بیشتر از سقف مصوب وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (کنفرانس اسلامی سابق) است.

کشور سه میلیونی و سهمیه 14 هزار نفری!

مطلق بن راشد القراوی معاون وزارت اوقاف و امور اسلامی در امور هماهنگی فرهنگی و روابط خارجی و حج دولت کویت اعلام کرد: 14 هزار کویتی اواخر ذی‌القعده برای ادای مناسک حج سال 1433 هجری قمری به سرزمین وحی مشرف خواهند شد

گفتنی است، جمعیت کویت بر اساس گزارش روزنامه الوطن، حدود سه میلیون و یکصد هزار نفر است و بر اساس این فرمول مصوب، حداکثر باید سه هزار و یکصد حاجی از کویت به حج اعزام شوند، نه چهارده هزار نفر، همان فرمولی که مقامات عربستان بر اساس آن، سهمیه حجاج ایران 75 میلیونی را 75 هزار نفر اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر فیصل بن حسن طراد سفیر عربستان در بلژیک هم از افزایش 20 درصدی صدور روادید حج به بلژیکی ها خبر داده بود تا تناقض در اظهارات سعودیها مبنی بر رعایت سقف مصوب سهمیه حجاج باردیگر نمایان شود.

مقایسه آمار حجاج امسال با پارسال

بر اساس گزارش رسمی عربستان، تعداد کل زائرانی که از ابتدای موسم حج تا پایان روز چهارم ذی الحجه وارد عربستان شده اند، یک میلیون و 674 هزار و 192 نفر بوده است.

این در حالی است که اداره آمار و اطلاعات عربستان سال گذشته، تعداد حجاجی که برای ادای فریضه حج شرکت کرده بودند، دو میلیون و 927 هزار و 717 نفر اعلام کرده بود.

یک میلیون و 828 هزار و 195 آنها از خارج عربستان و بقیه از داخل عربستان شرکت کرده بودند، اما آمارهای غیر رسمی تعداد حجاج شرکت کننده در موسم سال گذشته را بیش از سه میلیون و پانصد هزار نفر اعلام کرده بود.

لازم به ذکر است، به دلیل برخی اختلافات داخلی در سوریه، زائران این کشور در سال جاری از رفتن به سرزمین وحی جا ماندند، البته در این خصوص ادعاهای مختلفی مطرح شد که هنوز وضعیت زائران سروی مبهم است.

متولیان امور حجاج چه کسانی هستند

رسیدگی به امور حجاج کشورهای مختلف جهان بر عهده موسساتی است که به آنها طوافه یا مطوفان گفته می شود که بر این اساس، موسسات طوافه حجاج جنوب شرق آسیا، حجاج کشورهای عربی، حجاج ترکیه و مسلمانان اروپا، آمریکا، استرالیا، موسسه حجاج آفریقایی غیر عربی، حجاج جنوب آسیا، موسسه مطوفان حجاج ایران و دیگر نهادهای دست اندرکار حج در دستورکار وزیر حج عربستان قرار دارد

اولین کاروان زائران بیت الله الحرام برای برای ادای مناسک حج امسال، از کشور هند وارد جده در عربستان شده بودند، به این ترتیب، اولین پرواز موسم حج امسال انجام شد، پیش از آنکه سالن حج و عمره فرودگاه عبدالعزیز جده، از اوایل ذی القعده به استقبال پروازهای حج برود.

طولانی ترین تعطیلات حج در عربستان

امسال کارمندان دولتی در عربستان با طولانی تعطیلات به مناسبت موسم حج روبرو هستند به طوری که از چهارشنبه اول ذی الحجه آغاز و تا جمعه 17 ذی الحجه 1433 هجری قمری ادامه دارد. به نوشته عکاظ تعداد روزهای تعطیل موسم حج امسال و عید قربان، 16 روز است که نسبت به سال گذشته، پنج روز افزایش یافته است.

تعداد حجاج کشورهای جنوب شرق آسیا

در موسم حج امسال، 300 هزار نفر از کشورهای جنوب شرق آسیا شرکت کرده اند.

زهیر بن عبدالحمید سدایو رئیس اداره موسسه مطوفان حجاج کشورهای جنوب شرق آسیا تعداد زائران کشورهای جنوب شرق آسیا در موسم حج امسال را 300 هزار نفر اعلام کرد..

اندونزی، برونئی، تایلند، تیمور شرقی، سنگاپور، فیلیپین، کامبوج، لائوس، مالزی، میانمار و ویتنام کشورهای واقع در جنوب شرق آسیا را تشکیل می دهند که بیشتر حجاج این منطقه از اندونزی و مالزی هستند.

درخواست مالزی برای افزایش سهمیه حجاج خود

"جمیل خیر بحروم" از مسئولان دولت مالزی خواستار افزایش بیشتر سهمیه حجاج کشورش در مراسم حج امسال شده بود، با این حال به گفته وی، در توافقی که با مسئولان حج و زیارت عربستان صورت گرفته امسال 28 هزار حاجی از کوالالامپور برای انجام حج تمتع عازم عربستان سعودی شده اند.

مالزی زیر پوشش موسسه مطوفان جنوب شرق آسیا است.

تعداد حجاج کشورهای عربی در موسم حج/ غیبت حجاج داخل سوریه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در موسم حج امسال، 350 هزار نفر از 19 کشور عربی زیر پوشش موسسه مطوفان حجاج کشورهای عربی شرکت کرده اند که حدود 80 هزار نفر آنها مربوط به کشور مصر و 36 هزار نفر مربوط به کشور الجزایر است.

شش هزار لبنانی و 1500 فلسطینی مقیم لبنان امسال برای ادای مناسک حج تمتع به سرزمین وحی مشرف شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، نکته جالب اینکه از جمعیت سه میلیونی کویت، 14 هزار به موسم حج مشرف شده اند که این سهمیه ناعالانه بر خلاف ادعای مقامات سعودی مبنی بر رعایت سقف مصوب سهمیه هاست.14 هزار حاجی از عمان و شش هزار نفر از امارات در موسم حج شرکت کرده اند .

نکته قابل توجه محروم شدن حجاج داخل سوریه یعنی حدود 25 هزار نفر از شرکت در موسم حج به سبب آنچه مقامات سوری خودداری عربستان از امضای قرارداد مربوط به حجاج سوری خوانده اند، است، اگر چه در اقدام تبلیغاتی شاه عربستان، حدود 3 تا 5 هزار از آوارگان سوری مقیم کشورهایی مانند اردن و لبنان درموسم حج امسال شرکت کرده اند.

فیصل بن محمد نوح ریاست این موسسه را برعهده دارد.

حجاج موسسه مطوفان حجاج جنوب آسیا

عدنان بن محمد امین کاتب ریاست شورای اداری موسسه مطوفان حجاج کشورهای جنوب آسیا را برعهده دارد که حجاج افغانی، پاکستانی و هندی و بنگلادشی زیر مجموعه آن به شمار می روند.

180هزارپاکستانی در موسم حج

یکصد و هشتاد هزار نفر از پاکستان برای ادای مناسک حج در موسم حج امسال حضور دارند که به گفته ابوعاکف احمد رئیس بعثه حج پاکستان اعزام آنها از سوم ذی القعده آغاز شد.

30 هزار افغانی در موسم حج

امسال از افغانستان، 30 هزار نفر برای ادای مناسک حج تمتع به سرزمین وحی مشرف شده اند.

.120 هزار بنگلادشی در موسم حج امسال

محمد اسد الزمان کنسول امورحج و مشاور بعثه رسمی حج بنگلادش اعلام کرد تعداد حجاج بنگلادشی که موسم حج امسال برای ادای مناسک حج به سرزمین وحی مشرف شده اند، 120 هزار نفر هستند که 10 هزار نفر از آنها تحت پوشش و خدمات و نظارت بعثه رسمی حج بنگلادش و خدمت رسانی به بقیه از طریق 354 شرکت و آژانس گردشگری صورت می گیرد.

عدنان بن محمد امین کاتب ریاست شورای اداری موسسه مطوفان کشورهای جنوب آسیا را برعهده دارد که بنگلادش، هند و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که حجاج آنها زیر نظر این موسسه قرار دارند.

170 هزار هندی در موسم حج امسال

موسم حج امسال شاهد حضور 170 هزار هندی برای ادای مناسک حج است.

اولین کاروان حجاج کشور هند، ابتدای ماه ذی القعده آتی وارد عربستان شده بود.

حجاج آفریقایی غیر عربی در موسم حج امسال

موسسه مطوفان حجاج کشورهای آفریقایی غیر عربی، کار خدمات رسانی به بیش از 180 هزار حاجی از کشورهای آفریقایی غیر عربی را برعهده دارد که 95 هزار زائر مربوط به کشور نیجریه است،، هفت هزار زائر از کشور مالی نیز شرکت کرده اند.

عبدالواحد سیف الدین ریاست شورای اداری موسسه حجاج کشورهای آفریقایی غیر عربی را برعهده دارد.

حجاج ترکیه، اروپا، آمریکا و استرالیا در موسم حج امسال

امسال بیش از 200 هزار زائر بیت الله الحرام از ترکیه، اروپا، آمریکا و استرالیا در موسم حج شرکت کرده اند. پنج هزار زائر بیت الله الحرام نیز از مقدونیه و داغستان برای ادای مناسک حج از طریق زمینی وارد سرزمین وحی شدند.

موسسه مطوفان حجاج ترکیه، مسلمانان اروپا، آمریکا و استرالیا، وظیفه رسیدگی به امور بیش از 200 هزار حاجی که از ترکیه، کشورهای آسیای مرکزی، آمریکا و قاره اروپا به حج مشرف شده اند، برعهده دارد که 26 هزار نفر آنها از کشور فرانسه مشرف شده اند.

تعداد حجاج ایران

حجاج جمهوری اسلامی ایران زیر نظر موسسه مطوفان حجاج ایران قرار دارند.

در سال جاری 75 هزار زائر در قالب 449 کاروان به حج تمتع اعزام شده اند که از این تعداد 235 کاروان مدینه قبل و 214 کاروان مدینه بعد هستند.

یک مسئول در سازمان حج و زیارت گفته بود: سهمیه هر کشوری برای حج تمتع مشخص است و سهمیه زائران ایرانی در سال جاری افزایش نیافته است.

میهمانان شاه عربستان در حج

البته غیر از سقف مصوب سهمیه ها، حدود 1500 نفر از برخی کشورهای جهان به عنوان میهمان پادشاه عربستان در موسم حج شرکت کرده اند.

کد خبر 188972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز