همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: سوانح و حوادث رانندگی در کشور ما ‌مهم‌ترین علت مرگ و میر به شمار می‌رود. رانندگی با رعایت اصول ایمنی یک هنر است. اوج هنر خود را در حفظ جان افراد به کار گیرید.

رانندگی

همه ما رانندگی در شرایط چون مه، باران و برف را تجربه کردیم . در این شرایط رعایت نکات ایمنی سلامت جان راننده، سرنشینان خودرو همچنین سایر افراد را تضمین می‌کند. چرا که دید راننده و همچنین کنترل کامل خودرو در چنین شرایطی کاری بسیار دشوار خواهد بود.

برای رانندگی صحیح هنگام بارندگی شدید از دو روش زیر استفاده کنید؛ این روش‌ها توسط افراد امتحان شده و به تجربه رسیده است؛ روش اول برای رانندگی در شب هم مناسب و پاسخ‌گو است.

بطور معمول  ما هنگام رانندگی در بارش شدید، برف پاک‌کن‌ها را روشن کرده و روی سرعت تند یا خیلی تند می‌گذاریم. با این وجود، بازهم دید از شیشه جلو، بسیار کم، محو و نامناسب است.

روی عکس کلیک کنید

در چنین شرایطی، کافی است از عینک آفتابی پولاریزه استفاده کنید. با زدن عینک آفتابی پولاریزه معجزه رخ خواهد داد.

ناگهان دید شما از شیشه‌ی جلوی خودرو کاملاً واضح و روشن می‌شود. درست مثل اینکه هیچ بارانی در کار نیست. بنابراین همیشه یکی و دو عینک آفتابی در داشبورد خودرو داشته باشید.

استفاده از عینک پولارایز به هنگام رانندگی در باران کمک خواهد کرد که راننده دید بهتر و تسلط بیشتری در رانندگی هوای بارانی داشته باشد.

عینک‌های پولاریزه به طور کلی از نورهای پراکنده یا انعکاس آنها جلوگیری می‌کند. این بدان معناست که استفاده از آن در شرایط جوی مانند؛ مه یا باران به راننده کمک  شایانی خواهد کرد. فرقی نمی‌کند، در روز یا شب رانندگی کنید.

"توجه کنید؛ منظور فقط "عینک‌های آفتابی پولاریز" هستند نه عینک‌هایی که افراد برای زیبایی استفاده می‌کنند و نه عینک‌هایی که دارای لنز‌های پولاریزه هستند. این گونه عینک‌ها خطرناک هم هستند. چرا که تاریکی بیشتر و دید نامناسب را موجب می‌شوند."

رانندگی با عینک آفتابی

در این روش ساده،  یعنی با زدن "عینک آفتابی" شما هنوز قطره‌های باران را روی شیشه‌ی جلو می‌بینید، ولی دیگر از آن بارش شدید که مانع دید شما شده بود، خبری نخواهد بود.

شما کاملا به جاده مسلط خواهید شد. می‌توانید به راحتی ببینید که باران در کجا به جاده برخورد می‌کند. و نیز دید کاملی نسبت به وضعیت دوری، نزدیکی خودرو‌های که کنار، جلو یا عقب خودروی شما در حال  رانندگی هستند، خواهید داشت.

شاید زمان آن رسیده که  این نکته در آموزش‌های رانندگی گنجانده شود. زیرا واقعاً کارا و موثر است.

دومین نکته‌ خوب این است که هرگز در باران با کنترل اتوماتیک سرعت (کروز کنترل) حرکت نکنید. این نکته را یک افسر راهنمایی و رانندگی هنگام یک سانحه در هوای بارانی یادآوری کرده است.

راننده که چند هفته قبل دچار سانحه شده است، می‌گوید؛ باران می‌بارید اگرچه خیلی شدید نبود. مجبور شدم، ترمز کنم ولی ناگهان خودرو روی آب شناور شد و به معنای واقعی کلمه در هوا به پرواز در آمد.

من آسیب جدی ندیدم ولی این اتفاق به شدت مرا گیج کرده بود، چه شده است؟! وقتی این موضوع را برای پلیس بزرگراه شرح دادم او همان نکته‌ای را یاد‌اوری کرد که باید هر راننده‌ای آن را بداند.

بیشتر ما فکر می‌کنیم حرکت با "کروز کنترل" در هوای بارانی، محتاطانه است. چون سرعت را همیشه در حد مناسب نگه می‌دارد.

این تصوری اشتباه است. پلیس بزرگراه می‌گوید؛ با روشن بودن کروز کنترل، چرخ‌های خودرو تماس کمتری با سطح جاده پیدا کرده و خودرو شتاب بیشتری می‌گیرد. این تا حدی است که خودروی شما مثل هواپیما از زمین بلند می‌شود!

بنابراین هرگز از "کروز کنترل" در هنگام باراندگی، خیس بودن یا یخ بستن جاده استفاده نکنید.

نکته قابل توجه؛ بعضی از شرکت‌های خودرو سازی برای امنیت بیشتر رانندگان، خودرو‌ها را طوری تنظیم کرده‌اند که هنگام روشن بودن، برف پاک کن شما قادر به روشن کردن "کروز کنترل" نخواهید بود. تویوتا سی ینا ایکس ال ایی از این قبیل خود روها است.

با بکار گیری این روش‌ها، رانندگی ایمن و دید کاملا خوبی در هوای بارانی خواهید داشت. فصل پاییز و هوا بارانی است. خواننده عزیز با استفاده از این روش و نیز انتقال آن به دوستان، آشنایان و سایرین، جان آنها را از گزند سوانح رانندگی در هوای بارانی حفظ کنید.

http://lifehacker.com

کد خبر 188902
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز