گروه اقتصادی- رضاکربلایی: وضعیت صادرات ایران در نیمه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته چگونه بوده است؟

نمودار

افت چهاردرصدی ارزش صادرات ایران و کاهش 10.4درصدی واردات به کشور کارنامه تجاری ایران در نیمه نخست امسال است. گمرک اعلام کرده است که ارزش اقلام صادراتی ایران از 21میلیارد و 480میلیون دلار تا پایان شهریور پارسال به 20میلیارد و 618 میلیون دلار در نیمه نخست امسال رسیده و در همین مدت واردات ایران از 29میلیارد و 533 میلیون دلار به 26میلیارد و 764میلیون دلار افت کرده است.

ترکیب صادرات شش‌ماه سال 91 از نگاه نفتی یا غیرنفتی بودن

به لحاظ ترکیب صادراتـی، آمار گمرک نشان می‌دهد 51درصد از کل ارزش صادراتی ایران در شش‌ماه نخست امسال پایه نفتی (میعانات گازی و محصولات پتروشیمی) دارد و مابقی آن شامل سایر کالاها می‌شود.

خریداران اصلی کالاهای صادراتی ایران

جدیدترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که کشورهای آسیایی در نیمه‌نخست 1391اصلی‌ترین بازارهای صادرکنندگان ایرانی بوده‌اند به‌طوری که سهم آسیا از کل صادرات ایران در این مدت از نظر وزنی و ارزشی به‌ترتیب به95.1و 92.5درصد رسیده است. نزدیک‌ترین رقیب آسیا در خرید کالاهای صادراتی ایران کشورهای اروپایی محسوب می‌شوند. سهم اروپا از صادرات ایران در شش ماه نخست سال‌جاری از نظر وزنی و ارزشی به‌ترتیب به2.1و 4.1درصد رسیده‌است.

کشورهای آفریقایی، آمریکایی و اقیانوسیه نیز رده‌های بعدی را به‌خود اختصاص داده‌اند که نشان می‌دهد مجموع سهم قاره‌های اروپا، آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه از کل صادرات ایران به 10درصد هم نمی‌رسد. در آسیا عراق، در اروپا روسیه، در آفریقا مصر، در آمریکا مکزیک و در اقیانوسیه استرالیا بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی ایران در هر یک از قاره‌ها طی نیمه نخست امسال بوده‌اند.

کد خبر 188319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز