سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

عطر و بوی یاس سفید که معروف‌ترین گونه از گل‌های یاس است به قدری خوشایند است که بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده عطر و ادکلن از اسانس آن استفاده می‌کنند.

یاس سفید

از سوی دیگر این همان گلی است که شعرا از آن زیاد نام می‌برند و گل مورد علاقه شاعران بزرگ ایران است و در زبان انگلیسی آن‌را Poet's jasmine که به معنی یاس شاعران است می‌نامند. برای اینکه عطر این گل زیبا در خانه شما هم بپیچد به نکات زیر توجه کنید:
یاس سفید به آفتاب فراوان و کود متعادل نیاز دارد.

این کود در آب حل می‌شود و آبی رنگ است. نیم‌قاشق چایخوری آن‌را در چهار لیتر آب حل کنید و با آبپاش روی برگ‌های گیاه بپاشید تا آن‌را خیس کند و باقی را در پای گیاه و در گلدان بریزید. درصورت بزرگ بودن گیاه اگر نیاز داشتید مقدار بیشتری کود تهیه کنید. کمپانی‌های سازنده کود در‌صد‌های مواد تشکیل‌دهنده کود را براساس نیاز گیاه تغییر می‌دهند تا اثری که می‌خواهند در گیاه به‌وجود بیاورند. بنابراین مندرجات روی بسته‌های کود را به‌دقت بخوانید.

فراوانی گل‌های گیاه یاس به‌ویژه در گلدان به کود‌دهی منظم آن ربط دارد، بنابراین کود‌دادن را در تمام فصل گل‌دهی که تا اوایل زمستان هم می‌رسد هر 15روز یک‌بار می‌توانید ادامه دهید. از قاشق اندازه‌گیری استفاده کنید و اندازه کود را تغییر ندهید. هنگامی‌که سرما به 10درجه بالای صفر رسید گیاه را به مکان مسقف بیاورید و دیگر به آن کود ندهید تا بهار بعد که هوا دوباره گرم شود و بتوانید آن‌را بیرون بگذارید. پس از آن باز می‌توانید به‌محض بیدار‌شدن گیاه برنامه کود‌دهی به آن‌را ادامه دهید.

یاس داخل گلدان زیاد بزرگ نمی‌شود. در مناطق گرمسیر آن‌را بیرون و در حیاط بکارید و از نی یا چوب برای سر پا نگهداشتن گیاه استفاده کنید یا آن‌را کنار دیوار بکارید تا روی دیوار حیاط رشد کند.یاس سفید را هر از چندی لازم است که بیارایید و شاخ و برگ‌های گل کرده بزرگ را کمی بچینید و آن‌را دوباره شاداب کنید. از خاک خوب دارای هیوموس یا هوموس با پرلایت یا بدون آن استفاده کنید.

اگر خاک گلدان به‌صورت تجارتی عرضه می‌شود و در دسترس است از آن استفاده کنید و خاک خوب برای این گیاه به کار ببرید، زیرا گیاه یاس سال‌ها برایتان زیبایی خواهد آفرید.خاک‌های تجاری متفاوتند، خاک، ماسه، پیت ماس، خاک برگ، پرلایت و چوب سخت پوسیده شده در اثر رشد دادن باکتری‌ها با آن، محتویات آنها را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 186635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز