همشهری آنلاین: مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با ابراز نگرانی از آینده درمان اعتیاد در کشور، گفت: سیستم درمان اعتیاد در کشور از ریل خارج شده است.

به گزارش ایسنا، فرید براتی سده در مراسم "افتتاح مرکز بهبودی اقامتی مهر مادر" در ورامین با اشاره به جمع‌آوری معتادان پیش از برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها، گفت: برخی مسئولان همکاری‌ها را در زمینه جمع آوری معتادان خوب ارزیابی کردند، اما این معتادان تا کی قرار است در مراکز نگهداری شوند؟

وی با اشاره به 15 زن مددجوی نگهداری شده در مرکز بهبودی اقامتی مهر مادر، افزود: این زنان جزو معتادانی هستند که پیش از زمان برگزاری اجلاس جمع آوری شدند، اما آنها تا ابد نمی‌توانند اینجا بمانند و علیرغم همکاری‌های مناسب برای جمع آوری زنان معتاد، باید گفت این راه و روش درستی برای درمان اعتیاد نیست.

براتی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای درمان این معتادان، اظهار کرد: اغلب این بیماران علاوه بر علائم روان‌پریشی از جمله توهم و هذیان، برخی مشکلات جسمی را نیز به همراه دارند و این در حالی است که تیم غربالگری وزارت بهداشت که قرار بود معتادان جمع آوری شده را غربال کند به وظیفه خود در این رابطه عمل نکرد.

به گفته وی مقرر شده بود تیم غربالگری وزارت بهداشت بیمارانی را که علائم جسمی و روان پریشی دارند جدا و در مراکز درمانی وزارت بهداشت منتقل و پس از انجام درمان‌های لازم و از طریق سیستم ارجاع برای درمان اعتیاد به سازمان بهزیستی معرفی کند، در حالی که این اتفاق رخ نداد.

به گفته وی، NGOهایی که در طرح ساماندهی معتادان و کارتن خواب‌ها پیش از برگزاری اجلاس سران غیر متعهدها، تنها به خاطر اعتماد به سازمان بهزیستی وارد این طرح شده‌اند، چرا که معتادان جمع آوری شده پیش از برگزاری اجلاس سران، حکم دادستانی نداشتند و غربالگری نیز نشده‌اند.

 با گذشت بیش از هفت ماه، هنوز حتی ریالی هم برای پیشگیری و درمان اعتیاد اختصاص نیافته است

 به گفته مدیرکل پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور، بیش از هفت ماه است که هنوز حتی ریالی هم برای پیشگیری و درمان اعتیاد اختصاص نیافته است و ستاد مبارزه با مواد مخدر تنها پرداخت یک میلیارد و 300 میلیون تومان را وعده داده و اعتباری که برای یک سال سیستم درمان اعتیاد اختصاص یافته، یک چهارم دستمزد یک فوتبالیست است.

براتی در ادامه تاکید کرد: طرح‌های سازمان بهزیستی برای حمایت از معتادان بهبود یافته همچون خانه‌های میان‌راهی به خاطر نبود اعتبار اجرا نشده‌اند و هماهنگی در این زمینه انجام نشده است.

 نمی‌توان زنان کارشناس را سراغ "علی پلنگ‌ها" فرستاد

 وی گفت: در زمینه مراکز اقامتی غیر مجاز وظیفه‌ای بر عهده سازمان بهزیستی نیست، چرا که کارشناسان سازمان بهزیستی اغلب زن هستند و نمی‌توان این زنان را به سراغ "علی پلنگ" و دیگر افراد خطرناک و کمپ‌های غیرمجاز واقع در مناطق آسیب‌زا فرستاد.

به گفته مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی، سازمان بهزیستی اسامی 600 کمپ مجاز و در حال اخذ مجوز خود را به نهادهای ذیربط اعلام کرده است و این وظیفه این نهادهاست تا نسبت به پلمپ کمپ‌های غیر مجاز اقدام کنند.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ مددجوی سازمان را در حالی که راهی مرکز گذری کاهش آسیب (DIC)‌ و دم در مرکز قرار گرفته‌اند، جمع آوری کرده و عنوان می‌کنند این معتاد تا دیروز مشمول ماده 15 قانون پیشگیری و درمان اعتیاد می‌شده است و امروز مشمول ماده 16 است و معتاد متجاحر محسوب می‌شود و او را به اردوگاه‌های اجباری می‌برند، چرا که برای جمع آوری هر معتاد متجاحر به این ارگان‌ها اعتباری اختصاص می‌یابد؛ با این نوع سیستم درمان نمی‌توان اعتیاد را در کشور ساماندهی کرد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تخصصی شدن فعالیت‌های مراکز درمان اعتیاد در کشور اظهار امیدواری کرد: هماهنگی‌های بین بخشی افزایش یابد تا جایی که هیچ گله‌ای در میان نباشد.

براتی در ادامه با ارائه آمارهای مراکز درمان اعتیاد زنان گفت: در حال حاضر 14 کمپ ویژه زنان، هفت سرپناه شبانه و هفت DIC ویژه زنان فعالیت می‌کنند و هفته آینده یک TC (مرکز اقامتی میان مدت) ویژه زنان نیز افتتاح می‌شود.

 پایین بودن مصرف کنندگان شیشه در میان زنان، علت افتتاح نشدن مرکز درمانی ویژه شیشه در کشور

به گفته وی، هفت تا 9 درصد معتادان کشور را زنان معتاد تشکیل می‌دهند و باید گفت آمار معتادان زن در کشور پایین است، یکی از دلایل این امر شرایط فرهنگی و اجتماعی است که سبب شده است علیرغم افزایش دو درصدی (از هفت به 9 درصد) زنان معتاد، همچنان زنان و دختران جزو گروه‌های کم خطر از نظر آسیب اجتماعی اعتیاد به حساب آیند.

براتی افزود: 45 درصد زنان معتاد مصرف مشترک داشته و شیشه مصرف می‌کنند و علت افتتاح نشدن مرکز درمانی ویژه شیشه در کشور پایین بودن مصرف کنندگان شیشه در میان زنان است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه از قول همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفتر امور آسیب‌های اجتماعی این وزارتخانه برای تامین اعتبار احداث خانه‌های میان‌راهی خبر داد.

براتی افزود: حمایت‌های اجتماعی از زنان معتاد با همکاری معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی به عمل می‌آید تا بتوان با بهبودی این زنان را از طریق فعالیت‌های مددکارانه به خانواده بازگرداند، اما در برخی مواقع خانواده این زنان نیز خود دچار آسیب اجتماعی اعتیاد بوده و لازم است این زنان را به سمت دیگر سیستم‌های حمایتی راهنمایی کرد.

وی افزود: تا کنون چندان به ایجاد مراکز ویژه زنان معتاد توجه نشده است، چرا که برخی تصور می‌کنند چندان بار خوبی ندارد که ایجاد این مراکز مطرح شوند.

کد خبر 185004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز