دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

برنامه مدرسه مروج سلامت، یک حرکت جهانی است که منشأ و مبدأ آن ابتکار و برنامه سلامت برای همه تا سال 2000سازمان جهانی بهداشت که در سال 1978اعلام شده بود است.


این برنامه در سال 1990به برنامه آموزش برای همه یونسکو پیوست. درسال 2001میلادی سازمان جهانی بهداشت در تعاملی چندجانبه با دست‌اندرکاران بین‌المللی ذینفع، برنامه مراقبت مدرسه‌محور را آغازکرد. هدف عمده این نظام مراقبت، روزآمد کردن اطلاعات سلامت در دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس بود.

در دسامبر 2005میلادی نشست مشورتی در مورد مدارس مروج سلامت در منطقه مدیترانه شرقی (EMRO) برگزار شد. در این نشست کارشناسان حوزه سلامت مدارس و سایر مدیران مرتبط از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی شرکت داشته و با تبادل تجربیات در مورد ارتقای سلامت در مدارس بین کشورها و دستیابی به بهترین رویکرد در زمینه طراحی شبکه مدارس مروج سلامت بحث و تبادل نظر کردند. یکی از مهم‌ترین ابعادی که در این اجلاس مورد بحث قرار گرفت، آموزش سلامت در مدارس بود.

برنامه مدارس مروج سلامت در سطح منطقه مدیترانه شرقی علاوه بر اینکه ابزار مناسبی برای یافتن اولویت‌ها، تثبیت برنامه‌ها و تأمین منابع کافی برای برنامه‌های نوجوانان، جوانان و مدارس است، امکان تبادل نظرات را بین کشورهای مختلف جهان فراهم کرده و شرایط مناسبی را برای رقابت بین کشورهای منطقه به‌وجود می‌آورد. این مدارس روند تغییرات رفتارهای مخاطره‌آمیز سلامت را زیرنظر داشته و بررسی می‌کنند.

این رفتارهای مخاطره آمیز در منطقه شامل عادت‌های غلط غذایی، عدم‌رعایت بهداشت فردی، مخاطرات سلامت روان، بی‌تحرکی، مصرف دخانیات و خشونت است. این برنامه ابعاد وسیعی از سلامت در محیط‌های آموزشی را در برگرفته و تمامی جنبه‌ها ازجمله محیط مدرسه، والدین و اولیا، سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی و معنوی دانش‌آموزان را شامل می‌شود.

هم‌اکنون این برنامه به‌صورت پایلوت در جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور آغاز شده و طی تفاهمنامه‌ای، روند توسعه آن شتاب بیشتری به‌خود گرفته است.

کد خبر 184789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز