شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه اجتماعی _ مینا شهنی: تعرفه درمان اعتیاد که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شود باید افزایش یابد.

اعتیاد

فرید براتی، ‌معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، با اعلام این خبر گفت: پارسال برای درمان متادون از سوی وزارت بهداشت 71هزار تومان تعیین شد که این رقم برای ارائه خدمات به معتادان در حال بهبود بسیار کم است. او افزود: کارشناسان وزارت بهداشت معتقدند که مراکز درمان اعتیاد خدمات مشاوره و روانکاوی به مراجعه‌کنندگانشان خدمات مشاوره و روانکاوی ارائه نمی‌دهند بنابراین همین مبلغ برای تعرفه درمان کافی است، این در حالی است که من معتقدم باید بر فعالیت تمامی مراکز درمان اعتیاد نظارت و آنها را به ارائه خدمات مشاوره‌ای به معتادان وادار کرد.

اگر نظارت در این زمینه قوی شود تمامی مراکز ملزم می‌شوند که خدمات کامل ارائه دهند و البته می‌بایست تعرفه‌ای متناسب با این خدمات برایشان درنظر گرفت. براتی معتقد است: با این روش تعیین تعرفه، در واقع فعالیت مراکزی که خدمات مشاوره ارائه می‌دهند نادیده گرفته می‌شود و به‌خودی خود پیامد ناگواری برای مرکزهای تخصصی درمان اعتیاد در پی خواهد داشت و در حق مراکزی که کارشان را به درستی انجام می‌دهند اجحاف می‌شود.

پرداخت هزینه از سوی خانواده‌ها

درمان اعتیاد معمولا برای خانواده‌ها هزینه زیادی دارد و بیشتر خانواده‌ها از تأمین این هزینه‌ ناتوانند؛ البته باید به این‌نکته هم توجه کرد که هر فرد معتاد برای درمان علاوه بر استفاده از خدماتی که مراکز درمان اعتیاد ارائه می‌دهند نیازمند برخورداری از یک برنامه تغذیه مناسب نیز هست، درحالی‌که این دسته از افراد معمولا فاقد شغل هستند و نمی‌توانند هزینه درخواستی از سوی مراکز را بپردازند.

براتی با اشاره به این مشکل گفت: درمان اعتیاد با هر روشی که انجام شود، هزینه‌هایی برای مراکز دارد که بخشی از این هزینه‌ها را دولت از طریق وزارت بهداشت یا سازمان بهزیستی می‌پردازد اما رقم درنظر گرفته شده در این پرداخت‌ها بسیار کم است و می‌بایست افزایش پیدا کند.

او با اشاره به اینکه یارانه امسال درمان اعتیاد هنوز تعیین نشده است، توضیح داد: براساس یارانه پارسال به مراکز مختلف به‌ازای هر نفر معتاد تحت پوشش بین 30تا 60هزار تومان پرداخت می‌شود و این مبلغ برای کمپ‌ها 180هزار تومان برای سه‌‌ماه مراقبت از فرد معتاد است که با هر روشی محاسبه کنید این مبلغ تکافوی نگهداری و مراقبت از یک فرد را نمی‌کند.

کاهش سن اعتیاد

حمید صرامی، معاون فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد‌مخدر خرداد‌ماه در همایش مددکاری اجتماعی اعلام کرد که سن اعتیاد از 23سال به 15سال کاهش یافته است. او گفته بود: براساس تحقیقات انجام شده‌ 92درصد مردم آسیب‌های اجتماعی مواد‌مخدر را به‌عنوان مهم‌ترین اولویت تهدیدات اجتماعی ذکر کرده‌اند. او توضیح داده بود: براساس آمار سال‌های گذشته دو میلیون معتاد قطعی در کشور وجود دارد و از آنجایی که 60درصد این افراد متاهل هستند و هر کدام پنج تا شش فرزند دارند، بدین‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود که 12میلیون نفر از خانواده و افراد جامعه در معرض تهدیدات اجتماعی هستند.

کد خبر 184608
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز