چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوزدهمین نشست سران کشورهای عربی روز چهارشنبه در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی آغاز به کار کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره،در این نشست دو روزه سران 17 کشور از اعضای اتحادیه عرب حضور دارند و لیبی نیز در اعتراض به دستور کار نشست نوزدهم از حضور در آن خودداری کرده است.

در مراسم آغاز به کار نوزدهمین نشست سران اتحادیه عرب، عمر البشیر رئیس جمهور سودان و رئیس هجدهمین نشست سران عرب که سال گذشته در خارطوم برگزار شده بود سخنرانی کرد.

عمر البشیر در سخنان خود در این مراسم با اشاره به نقش رهبران گروه‌های فلسطینی فتح و حماس در کاهش مشکلات مردم فلسطین و تشکیل دولت وحدت ملی از سران کشورهای عربی خواست تا به تشکیللات خودگردان فلسطینی کمک کنند. 

وی افزود: ایجاد صلح در خاورمیانه بدون دستیابی به راه‌حل نهایی برای منازعه اعراب و اسرائیل امکان‌پذیر نیست.

عمر البشیر پس از سخنان خود ریاست نشست سران عرب را ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستاتن سعودی، واگذار کرد که او نیز نشست نوزدهم را به‌طور رسمی در مرکز کنفرانس‌های ملک عبدالعزیر افتتاح کرد.

پادشاه عربستان سعودی در مراسم افتتاح اجلاس سران کشورهای عربی در ریاض گفت: هرگز نباید به قدرت‌های خارجی اجازه داد آینده این منطقه را ترسیم کنند، و رقم بزنند.

ملک عبدالله تصریح کرد: اولین گام برای رهایی از مشکلات پیش رو، اعتماد به نفس جهان اسلام است.

وی تأکید کرد، بیش از ‪ ۶۰‬سال است که از تشکیل اتحادیه عرب با هدف وحدت و یکپارچگی کشورهای عربی می‌گذرد، سؤال این است که پس از گذشت این مدت آیا جهان عرب توانسته‌است به اهداف خود دست یابد؟

ملک عبدالله در سخنان خود بی‌توجهی کشورهای عربی در حل بحران‌های مختلفی که اعراب در فلسطین، عراق، لبنان و سودان از آن رنج می‌برد را مورد سرزنش قرار داد.

وی افزود اکنون خون عراقی‌ها در سایه اشغال غیرمشروع خارجی و طائفه‌گری می‌ریزد.

وی خاطرنشان کرد :در فلسطین، مردم این دیار سال‌هاست که از اشغال و محرومیت رنج می‌برند. مردم عراق، در سایه اشغال غیرقانونی، روزهای تلخی را پشت سر می‌گذارند. در لبنان، سودان و سومالی نیز شرایط به همین گونه است.

وی اظهار امیدواری کرد که ملت‌های جهان عرب در سایه وحدت و همبستگی و اتحاد، آینده امیدبخشی داشته باشند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران نیز در این اجلاس حضور دارد.

کد خبر 18402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز