پیرو درج مطلبی با عنوان «توزیع برنج بی‌کیفیت تأثیری درکاهش قیمت‌ها نداشت» در صفحه چهار روزنامه همشهری مورخ 91.5.31روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران با ارسال توضیحاتی خواستار درج آن شده است.

برنج

در این جوابیه با اشاره به اینکه گزارش روزنامه همشهری علاوه بر وارونه جلوه دادن حقایق، مطالب سراسر کذبی را منتشر کرده، آمده است: شرکت بازرگانی دولتی ایران به استناد مصوبه ابلاغی معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقدار50 هزار تن برنج پر محصول داخلی از نوع شیرودی را جهت تنظیم بازار برنج و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به نرخ هر کیلوگرم 1600تومان تخصیص داد که از این مقدار ، میزان 33هزار تن،

در مدت اعتبار مجوز ابلاغی، به مباشرین معرفی شده از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور فروخته و تحویل شد و همین اقدام بموقع و مؤثر شرکت جهت تنظیم بازار ، نه‌تنها سیر صعودی قیمت‌های برنج داخلی درجه یک و ممتاز، که به کیلویی بیش از 6000 تومان رسیده بود را متوقف کرد بلکه سبب کاهش و پایین آمدن قیمت برنج حتی تا زیر 4000تومان نیز شد. به‌ علاوه اینکه فقط در دوره اعتبار مجوز، بیش از 70درصد برنج عرضه شده به متقاضیان واگذار شده است که طبق اصول اقتصاد بازار در عرضه اولیه استقبال مردم و متقاضیان چشمگیر بوده است.

در بخش دیگری از این جوابیه آمده است: متأسفانه یادداشت‌نویس محترم در سیاه‌نمایی و اشاعه اکاذیب آنچنان متهور و بی‌محابا پیش رفته که برنج‌های توزیع شده توسط این شرکت را علاوه بر تاریخ مصرف گذشته بودن، دارای آلودگی نیز برشمرده است. درصورتی‌که تا این لحظه تمام کالاهای مورد عمل این شرکت تحت نظارت و بازرسی کارشناسان بهداشتی و مراجع نظارتی ذی‌صلاح قرار داشته و درصورت انقضای تاریخ مصرف و یا مشاهده هرگونه آلودگی از سوی مراجع مذکور گواهی عدم‌توزیع برای کالا صادر خواهد شد.

ضمن اینکه این شرکت به جز توزیع 33هزار‌تنی برنج‌های تنظیم بازار، که با وجود گستردگی و پراکندگی توزیع هیچ‌گونه شکایتی را دال بر عدم‌کیفیت و یا آلودگی در پی نداشته ، مقدار 34هزار‌تن دیگر از این نوع برنج را از طریق بورس کالاهای کشاورزی ایران، که یقیناً مطابق با موازین و شاخص‌های بورس بوده است، به سایر متقاضیان عرضه کرده ، که در‌این مورد نیز برخلاف گزارش همشهری ، شکایت و حتی گلایه‌ای واصل نگردیده است.

روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران چنین نتیجه‌گیری کرده است: به‌نظر می‌رسد اعلام غیرواقعی و تماماً کذب آلوده بودن برنج‌ها اقدامی در جهت خلاف منافع و مصالح ملی و تصمیمات و اندیشه‌های کلان مسئولین ارشد کشور است چرا که در سالی که تحت عنوان سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفته است ، رسالت و هنر رسانه‌های داخلی این است که به‌عنوان ابزاری کارآمد و مؤثر برای تشویق و ترغیب شهروندان به مصرف تولیدات داخل، در راستای حمایت و افزایش تولید عمل کنند نه اینکه با شایعه پراکنی و جعل و دروغ‌پردازی، زمینه دلسردی و عدم‌اعتماد مردم به تصمیمات و اقدامات دولت و نظام را فراهم آورند.

در بخش دیگری از این جوابیه آمده است: در زمینه کیفیت برنج‌های شیرودی توزیع شده نیز به استحضار مخاطبین محترم و مردم شریف می‌رساند: اینگونه برنج‌ها از نوع برنج‌های پرمحصول گروه یک تولید داخل بوده و طبعاً از نظر کیفیت با سایر اقلام برنج درجه یک و ممتاز همانند برنج صدری و هاشمی و... متفاوت است؛ همچنان‌که از لحاظ قیمت نیز متفاوت است. به جرأت می‌توان گفت این برنج‌ها نسبت به بسیاری از مشابه‌های خارجی خود از کیفیت،سلامت و بهداشت بالاتری برخوردار هستند و استقبال مردم از این برنج‌ها نیز نشان می‌دهد، مردم شریف در تعامل یا تقابل با خواست‌ها و رویکردهای ملی و نظام، از بسیاری از مدعیان،فرهیخته ترند.

توضیح همشهری:

1-انتشار گزارش همشهری مبنی بر بی‌تأثیری عرضه50 هزار تن برنج شیرودی به نرخ هزارو 900(برخلاف قیمت ادعا شده هزار و 600تومان) بر کاهش قیمت‌ برنج براساس دیدگاه‌های دست‌اندرکاران بخش تولید و گزارش‌های میدانی از قیمت برنج ایرانی در تهران آن هم در فصل عرضه برنج تولید داخل به بازار صورت گرفته و ادعای کاهش قیمت برنج از شش هزار به زیر چهار هزار تومان با توزیع این برنج‌ها مصداق عینی ندارد. به‌نحوی که دبیر انجمن حمایت از برنج ایران در مورخه 91.6.5در مورد قیمت کنونی برنج در تهران به مهر اعلام کرده است که اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک با داشتن دو تا سه درصد خرده در تهران که در مقایسه با مناطق شمالی کشور از کیفیت پایین‌تری نیز برخوردار است بین 4500تومان تا 6000 تومان بوده است.

جمیل علیزاده شایق، در مورد علت عدم‌کاهش قیمت برنج در بازار تصریح کرد: متأسفانه به‌دلیل عدم‌نظارت بر نحوه عرضه برنج توسط مسئولان ذی‌ربط، قیمت برنج به‌رغم افزایش تولیدات در بازار کاهش نیافته است. مسئولان مربوطه باید بر نحوه عرضه برنج در بازار هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت نظارت جدی داشته باشند تا هر کس نتواند به هر میزان که دلش خواست برنج را با هر کیفیتی به مردم بفروشد.

2-معلوم نیست شرکت بازرگانی دولتی ایران و سایر زیر مجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت که قبلا از پاسخگویی شفاف در مورد قیمت برنج خودداری و هرگونه افزایش قیمت این محصول را رد می‌کردند اکنون چگونه برای متعادل جلوه دادن نرخ برنج در بازار از قیمت بیش از شش هزار تومانی برنج و تأثیر بیش از دو هزار تومانی عرضه محدود برنج ارزان قیمت شیرودی بر کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهند؟
3-برنج‌های ارزان قیمت شیرودی همان برنج پر محصولی است که بخشی از آن قبلا با قسم دادن کشاورزان شرق مازندران (گزارش مهر) برای اثبات نوع شیرودی بودن این برنج‌ها به‌دلیل عدم‌تخصص کارشناسان سازمان غله (بر خلاف نرخ اعلامی هر کیلو هزارو 350تومان توسط مسئولان سیلوی نکا به نرخ هزار و 250تومان) از کشاورزان خریداری و با نگهداری در انبارها اکنون با قیمت هزار و800تا هزارو 900تومان به بازار عرضه شده است.


بر این اساس مشخص است که نمی‌توان کیفیت و قیمت این برنج‌ها را با برنج درجه یک ایرانی مقایسه کرد یا قدرت فسادپذیری بالای محصولات مانده در انبارها را در راستای تشویش افکار عمومی یا تبلیغ مصرف برنج خارجی قلمداد کرد.

4-کیفیت پایین و آلودگی برنج‌های مذکور موضوعی نیست که تنها در گزارش اخیر همشهری مطرح شده باشد بلکه پیش از این نیز با هشدار برخی دست‌اندرکاران بخش تولید، خبرنگار همشهری این موضوع را از برخی مسئولان مانند یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران پیگیری کرد که وی نسبت به نظارت بر کیفیت برنج‌های شیرودی عرضه شده اطمینان داده بود. همچنین وزارت صنایع هیچ مرجعی را برای اعلام شکایات مردمی از کیفیت این برنج‌ها مشخص نکرده که اکنون بتوان نبود هیچ شکایتی را دلیل کیفیت مناسب این برنج‌ها دانست.

پیش از این دبیر انجمن برنج ایران نیز با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برنج سالم به بازار عرضه کند، از احتمال آلودگی این برنج‌ها خبر داده بود. جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با مهر درخصوص توزیع 50 هزار تن برنج مرغوب ایرانی به قیمت زیر دو هزار تومان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار، تصریح کرد: باید در گام نخست کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت برنج مورد نظر که به گفته خودشان در حدود دو سال در انبار مانده است را به دقت آنالیز و آزمایش کنند تا به این نتیجه برسند که این برنج‌ها خراب نشده است، چون خاصیت انبارداری برنج بسیار پایین و فساد پذیری آن بسیار بالاست. بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت تا مطمئن نشده نباید برنج‌های دوسال انبار شده خود را به بازار عرضه کند.

کد خبر 182729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز