چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک استاد دانشگاه گفت:‌ قناعت یک ثروت تمام نشدنی است، حتی اگر ثروتمند باشیم ولی قانع نباشیم باز هم فقیر هستیم و اگر بخواهیم از نظر روح و روان آسوده باشیم باید قناعت را پیشه خود کنیم.

دین

حجت‌الاسلام محمدابراهیم سراج در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: قناعت در دین مبین اسلام و احادیث و روایات جایگاه ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که حضرت علی (ع) می‌فرماید: "توانگری را جستجو کردم و آن را جز در قناعت نیافتم" و به وسیله‌ قناعت است که انسان توانگر می‌شود.

این مسوول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه با اشاره به این‌که «با قناعت به خیلی جاها می‌رسیم» عنوان کرد: ما حتی از طریق قناعت می‌‌توانیم عزیز و محترم شویم نه از طریق چشم و هم چشمی‌هایی که امروزه در جامعه به وجود آمده و شان انسانیت و مسلمانان را زیر سوال می‌برد.

وی ا فزود: با قناعت از نظر روحی و روانی نیز به آرامش می‌رسیم به گونه‌ای که حضرت علی (ع) می‌فرمایند: "فرد قانع اندوهگین نمی‌شود" این امر نشان دهنده‌ این است که قناعت فقط به مسائل اقتصادی ربط ندارد بلکه روح و جسم و کالبد جامعه را هم در بر می‌گیرد.

سراج با اشاره به تعابیر دینی که "حقیر حقیقی کسی است که قناعت را از دست بدهد"، گفت: همه انسان‌ها یک ویژگی‌ دارند و آن این است که در هر چیزی مطلق‌طلب هستند، چه بهتر که این مطلق‌طلبی را در کمالات و فضایل انسانی کسب کنیم نه در مال و ثروت که اگر اینگونه شد هیچگاه سیر نمی‌شویم.

این استاد دانشگاه درباره‌ نهادینه شدن فرهنگ قناعت و صرفه‌جویی در کشور گفت: فرهنگ قناعت هنوز در کشور ما نهادینه نشده و سخنان رهبری و نامگذاری سالی با عنوان سال صرفه جویی کاملا نشان دهنده‌ این امر است و اگر پیشرفت و سعادتمندی را می‌خواهیم باید به موضوع قناعت توجه خاصی کنیم.

وی عنوان کرد: ما هنوز به یک نقطه آرمانی نرسیده‌ایم و در خیلی از ادارات دولتی و خانواده‌ها شاهد اسر اف هستیم که برای رسیدن به آرمان‌ها رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند و با جهت‌دار کردن برنامه‌های خود و برگزاری مسابقات و همایش‌هایی در سطح شهر می‌توان به نتیجه‌ دلخواه خود رسید.

سراج در ادامه با بیان این‌که «دولت‌مردان باید ابتدا قناعت را از خودشان شروع کنند» گفت: ما امروزه می‌بینیم اسراف‌هایی در بعضی از ادارات هست که به بخش‌های مختلف آسیب می‌رساند که باید با اینگونه مسائل برخورد شود.

این استاد دانشگاه در ادامه به آثار و برکات قناعت پرداخت و گفت: برای قناعت علاوه بر آثار اقتصادی، آثار اخروی زیادی ذکر شده و در قرآن کاملا به آن اشاره شده و خداوند می‌فرماید اسراف کنندگان را دوست ندارد، این‌ها آثار اخروی و دنیوی قناعت که برای همگی ما روشن و آشکار است.

وی درباره رابطه قناعت و عدالت عنوان کرد: قناعت باعث رضایتمندی انسان از موقعیت خودش می‌شود و در نتیجه او را از تعدی به نفس خود و تعدی به حقوق مردم برحذر می‌دارد و وقتی این اتفاق افتاد ما به معیارهای عدالت نزدیک می‌شویم.

سراج در پایان گفت: اما اگر قناعت نباشد انسان‌ها تعدی می‌کنند و می‌خواهند به زور بر اموال خود اضافه کنند بدون این‌که دقت کنند که حقی در کنار آن ضایع شده یا نه اعم از حق‌الله - که واجبات اقتصادی اسلام خمس و زکات را شامل می‌شود- و یا حق الناس - که حقوق مختلف مردم را شامل می‌شود- و اگر اینگونه شود انسان به سمت خیلی از رذایل اخلاقی پیش می‌رود.

کد خبر 181912
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز