شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

به گفته معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست، ایجاد غبارهای نمک و توفان‌های نمکی در دریاچه ارومیه مانند هر بستر خشک شده دیگری درصورتی که روند خشک شدن و عبور و مرور وسایل نقلیه، ادوات کشاورزی و برداشت‌های غیرمجاز نمک از کف دریاچه ارومیه ادامه یابد، محتمل است.

علی‌اصغر محمدی‌فاضل اظهار داشت: با توجه به باد غالب منطقه که در جهت غرب به شرق است احتمال تشکیل غبارهای نمکی در حوزه ارومیه ازجمله زمین‌های کشاورزی اطراف و استان‌های همجوار مانند استان زنجان در سال‌های آتی وجود دارد، اما با توجه به شرایط توپوگرافی ، رسیدن غبارهای نمکی به تهران امکان ندارد.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست با اشاره به خشک‌شدن حدود 65 درصد از وسعت دریاچه ارومیه، تصریح کرد: در واقع در حال حاضر این مساحت رطوبت خود را از دست داده اما به این معنا نیست که حیات این سطح به‌طور کلی از بین رفته ولی 65 درصد از دریاچه ارومیه نابود شده است.

وی با اظهار امیدواری نسبت به بهبود شرایط اقلیمی مبنی بر افزایش بارندگی در سال‌های آتی افزود: با توجه به سیاست‌های صرفه‌جویانه که در بخش کشاورزی، شرب و صنعت درنظر گرفته می‌شود نسبت به بهبود شرایط دریاچه ارومیه در سال‌های آتی امیدواریم.

محمدی فاضل تأکید کرد: البته احیای دریاچه ارومیه بستگی تام به شرایطی دارد که برای سایر دستگاه‌ها مشخص شده و درصورتی که هر یک از این دستگاه‌ها وظایف خود را به‌درستی انجام دهد دریاچه ارومیه روندی رو به بهبود را طی می‌کند. به گفته محمدی فاضل، در حال حاضر بیش از 60 درصد از آب ورودی به دریاچه ارومیه را سه رودخانه سیمینه رود، زرینه رود و آجی‌چای تأمین می‌کنند که بایستی وزارت نیرو تسهیلات لازم درخصوص لایروبی مسیر این رودخانه‌ها و تأمین حقابه دریاچه توسط این رودخانه‌ها را مهیا کند.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست گفت: در مردادماه 1391 تراز دریاچه ارومیه معادل 1271 گزارش شده یعنی به لحاظ ارتفاعی در حال حاضر دریاچه ارومیه چهار متر پایین‌تر از تراز اکولوژیک است که همین موضوع منجر به خشک شدن بیش از 65 درصد از مساحت دریاچه ارومیه شده است.

وی اظهار داشت: از نظر وضعیت نمک، میزان متعارف نمک دریاچه ارومیه 180تا 220 گرم در لیتر است که طی سنوات گذشته افزایش نمک در این دریاچه رکوردهایی تا 400 گرم در لیتر را داشته و در سال 90 این وضعیت منجر به ایجاد شرایط فوق اشباع و شروع به کریستاله شدن در دریاچه شده است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست افزود: اما با آبگیری در سال آبی جاری میزان نمک در دریاچه ارومیه به 340 گرم در لیتر رسیده که اگر چه با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی دارد اما از بحران تبلور و کریستاله شدن نیز فاصله گرفته است. محمدی فاضل با اشاره به توافقاتی که با استان‌های آذربایجان غربی و شرقی صورت گرفته ادامه داد: براساس توافقات قرار بود آذربایجان غربی در سال آبی 91-90، 1800میلیون مترمکعب حقابه دریاچه را پرداخت کند که از این میزان تا اول مردادماه تنها 1744میلیون مترمکعب تأمین شده و آذربایجان شرقی می‌بایست 270میلیون مترمکعب حقابه تأمین کند که تاکنون 130میلیون مترمکعب آن تأمین شده است.وی در پاسخ به اینکه قرار بود وزارت نیرو در سال آبی 91-90، 3/1میلیارد مترمکعب حقابه دریاچه ارومیه را تأمین کند اما تاکنون که کمتر از دو ‌ماه به پایان سال آبی 91- 90 باقی مانده تنها 1/8میلیارد مترمکعب از این حقابه تأمین شده رویکرد سازمان محیط‌زیست چیست؟ افزود: 3/1میلیارد مترمکعب حداقل مقداری است که دریاچه نیاز دارد تا به حد تراز اکولوژیک برسد نه میزان آبی که در حوزه وجود دارد تا به‌عنوان حقابه برای دریاچه ارومیه تأمین شود.

به گفته محمدی فاضل، با توجه به خشکسالی و نیازهای شرب، کشاورزی و صنعتی حوزه به‌نظر نمی‌رسد که در یک‌ماه و نیم باقیمانده از سال آبی جاری، حقابه 3/1میلیارد متر مکعبی مورد توافق محقق شود. معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: اما تمام این موارد نیز که در زمینه کاهش بارش و افزایش تبخیر در این حوزه طی 15 سال اخیر رخ داده است فشاری در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب وارد نکرده و تمام فشار اکولوژیک بر محیط‌زیست و دریاچه ارومیه وارد شده است.

کد خبر 179757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز