گروه محیط‌زیست: سواحل بوشهر به‌دلیل وجود صنایع پتروشیمی و سایر صنایع در منطقه، یکی از سواحل آلوده کشور محسوب می‌شود تا آنجا که چندسال پیش نگرانی‌هایی را نزد کارشناسان برانگیخت.

سواحل خلیج فارس - بوشهر


گرچه برخی منابع نسبت به مهار جیوه موجود در پساب‌های ناشی از پتروشیمی هشدار دادند اما سواحل این منطقه همچنان آلوده است به‌طوری که مدیرکل محیط‌زیست بوشهر می‌گوید: هنوز در این منطقه در این زمینه اقدامات مناسبی صورت نگرفته است.

سید اصغر مطهری با اعلام اینکه میزان تولید روزانه پسماند در شهرهای بوشهر، چغادک، عالیشهر و خارک به‌ترتیب 15 تن، 14تن، شش تن و 30تن است، گفت: فاضلاب شهری و پسماند نیز از دیگر چالش‌های زیست‌محیطی در استان بوشهر است که باتوجه به ساحلی و بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی از اهمیت خاصی برخوردار است اما در این مقوله‌ها کاری مناسب انجام نشده است. وی گفت: هم اینک دراستان بوشهر فقط در شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم شبکه فاضلاب به‌طور ناقص اجرا شده است اما در دیگر شهرهای این استان فاضلاب جذبی است که تهدیدی جدی برای سلامت محسوب می‌شود.مطهری افزود: تخمین تولید فاضلاب در استان بوشهر سالانه 90میلیون مترمکعب است. در شهرهایی که سیستم فاضلاب اجرا شده نیز به روش اولیه به‌عنوان برکه تثبیت بوده که در شهرهای ساحلی این روش ناکارآمد است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر یادآورشد: با وجود این، در شهر بوشهر فقط 68درصد خانواده‌ها به سیستم فاضلاب یاد‌شده متصل هستند که در شهرهای گناوه و دیلم به ‌ترتیب 38و 17درصد است. وی گفت: سرریز و نشت فاضلاب در محل‌های حوضچه‌ها هم اینک بوی تعفن ایجاد کرده و به جای اینکه عامل سلامت باشد، کانونی برای تجمع انواع حشرات شده است. مطهری افزود: از دیگر پیامدهای منفی اجرا نشدن شبکه فاضلاب به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، نفوذ فاضلاب و آلوده‌کردن آب است. وی تصریح کرد: ناقص اجراشدن سیستم فاضلاب در شهرهای یادشده باعث شده تا برخی از شهروندان، فاضلاب‌ها را به‌صورت مستقیم وارد کانال دفع آب‌های سطحی کنند و از این طریق مستقیم به دریا روانه شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه سه کانال در شهر بوشهر مستقیم فاضلاب را به دریا هدایت می‌کند، افزود: سواحل یکی از محل‌های مورد استفاده شنا برای بوشهری‌هاست که روانه شدن فاضلاب به دریا افزون بر بیماری‌های پوستی برای شناگران، بر سلامت آبزیان که در نهایت در زنجیره غذایی نیز قرار می‌گیرد، تأثیر منفی دارد. وی یادآورشد: همچنین پسماند مناطق شهری و بیمارستانی از دیگر چالش‌های زیست‌محیطی است که سلامت شهروندان بوشهری را با تهدید روبه‌رو کرده است.

مطهری گفت: هم اینک از 15بیمارستان موجود دراین استان فقط 9بیمارستان دستگاه اتوکلاو برای دفع زباله‌های عفونی دارند. وی اضافه کرد: نحوه مدیریت پسماند در شهر بوشهر به‌صورت بازیافت، کمپوست و دفن به نسبت بهداشتی و در شهرهای عالیشهر و چغادک نیز به‌صورت انبوه و رهاسازی است.

مطهری گفت: در خارک نیز به‌صورت بازیافت، تولید کمپوست و انباشت است که به‌عنوان دفع غیربهداشتی زباله به مرکز معرفی شده است. وی اظهارداشت: وضعیت دفع زباله در سایر شهرهای استان بوشهر نیز مناسب نیست و باید اقدامی جدی برای آن انجام داد.

کد خبر 178272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز