چهارشنبه 30 مهر 1393 | به روز شده: 7 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 11:37:02 | کد مطلب: 174618 چاپ

آشنایی با خواص بادام هندی

تغذیه > خواص خوراکی‌ها - همشهری آنلاین:
کاشو یا بادام هندی به دلیل طعم منحصر به فردش یکی از آجیل‌های محبوب مردم کشور ما و دیگر کشورها است.

این آجیل به شکل لوبیا یا بهتر است بگویم کلیوی شکل است که در پایین یا زیر میوه‌ی درختی که بلارد نام دارد، یافت می‌شود.

با این که بادام هندی متعلق به جنوب شرقی برزیل است اما در بین مردم تمام جهان محبوب است.

در قرن 16 میلادی، پرتغالی‌ها این دانه را با خود به هند و برخی کشورهای آفریقایی بردند.

امروزه کشورهای هند، تانزانیا، موزامبیک، نیجریه و برزیل تولید کننده‌های بزرگ کاشو هستند.

در برخی کشورها مانند برزیل و نیجریه از این دانه، کره‌ی نرم خوش مزه‌ای درست می‌کنند که بسیار مطبوع است. این کره از چرخ کردن و فشرده شدن آن حاصل شود.

برای این که با خاصیت این گیاه بیشتر آشنا شوید متن زیر را مطالعه نمایید:

فواید مصرف بادام هندی

* پیشگیری از سنگ‌های صفراوی

مصرف کاشو برای پیشگیری از تشکیل سنگ‌های صفراوی بسیار مفید است؛ یک تحقیق 20 ساله‌ی جمع آوری شده از 80000 زن پرستار نشان می‌دهد کسانی که در هفته حدود 30 گرم بادام هندی مصرف نموده‌اند در مقایسه با دیگرانی که آن را در برنامه‌شان نداشته‌اند، 25 درصد کمتر به سنگ‌های صفراوی مبتلا شدند. بنابراین آن را وارد برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان نمایید.

* سلامت استخوان ها و آرامش

این حقیقت کاملاً جا افتاده است که کلسیم برای استحکام استخوان‌ها ضروری است، اما بد نیست بدانید که منیزیم نیز برای حفظ سلامت استخوان‌ها حیاتی است. حدود دو سوم منیزیم بدن در استخوان‌ها وجود دارد.

منیزیم برای متابولیسم کلسیم در بدن لازم است و با تراز کردن میزان کلسیم، به تنظیم تونوسیته‌ی عصبی و عضلانی کمک می‌کند. در واقع کلسیم برای انقباض عضلانی و منیزیم برای انبساط آن مورد نیاز است.

* آنتی اکسیدانی قوی

از دیگر مواد معدنی موجود در کاشو می‌توان به مِس اشاره کرد. مس یکی از اجزای مهم آنزیم‌های بدن است که در خیلی از فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن شرکت می‌کند.

مس برای برداشتن رادیکال‌های آزاد مُضر در بدن و برای استفاده‌ی بهینه‌ی آهن کمک بزرگی است.

مس برای تولید ملانین و برای پرورش استخوان‌ها و بافت‌های ارتباطی بدن ضروری است.

* کاهش ریسک افزایش وزن

بر خلاف باور عموم مردم که می‌گویند مصرف منظم بادام هندی موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود، باید گفت که تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که این تصورات غلط، بی‌اساس است. در حقیقت افرادی که دو بار در هفته از بادام هندی استفاده می‌کردند در مقایسه با دیگر افراد مشابهی که اصلاً بادام هندی نمی‌خوردند اضافه وزن کمتری داشتند. البته بد نیست بدانید که هر 30 گرم بادام هندی حدود 160 کالری انرژی دارد.

* سلامت قلب و عروق

بادام هندی منبع خوبی از ویتامین K است که به تنظیم انعقاد خون و شرایط ناشی از آن کمک می‌کند.

کاشو فشار خون بالا را کاهش می‌دهد چرا که به عنوان یک دیوروتیک یا مُدر خوب مطرح می‌باشد و علاوه بر این عواملی هم چون منیزیم و لینولنیک اسید نیز در آن یافت می‌شود که از عوامل تنظیم کننده‌ی فشار خون هستند.

پس برای پیشگیری از بیماری‌های کرونری قلب، هفته‌ای 4 بار و هر بار به اندازه‌ی یک مشت بادام هندی بخورید.

به طور کلی بیشتر آجیل‌ها به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع برای سلامت قلب مفید هستند.

احتیاط کنید:

* بادام هندی حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای از اگزالات است. مطالعات نشان داده است که تجمع این مواد در بدن می‌تواند منجر به کریستاله شدن آن‌ها و در نتیجه ایجاد مشکل شود.

از این رو افرادی که مشکلات کلیوی درمان نشده دارند، یا این که کلیه‌ها و یا کیسه‌ی صفرای‌شان را در آورده‌اند باید از مصرف این آجیل پرهیز کنند. دریافت زیاد اگزالات ممکن است موجب کاهش جذب کلسیم نیز بشود.

* آلرژی غذایی یکی دیگر از عوارضی است که ممکن است با خوردن کاشو به وجود بیاید. این واکنش‌های آلرژیک ممکن است یا فوری باشد و خاص(مانند خارش، گرفتگی بینی، تورم لب‌ها و...) یا ممکن است با تأخیر و عمومی باشد(مانند خستگی و افسردگی).

بادام هندی

نکات مربوط به پخت و پز

بادام هندی می‌تواند در خیلی از دستور پخت غذاها وجود داشته باشد مثل سالادها، ماکارونی‌ها، سوپ‌ها، خورش‌ها و حتی دسرها.

در غذاهایی که با پختن آماده می‌شوند معمولا بادام هندی را در مراحل آخر پخت اضافه می‌کنند، در غیر این صورت بادام هندی‌ها خیلی زود نرم شده و بافت‌شان از هم پاشیده می‌شود.

در این نوع غذاها، دانه‌های بادام هندی نرم می‌شوند و بنابراین صدای خرد شدن‌شان را در دهان‌تان مانند دیگر آجیل‌ها نمی‌شنوید، اما در سالادها و دسرها می‌توانید بافت بادام هندی را به همان صورتی که است، در زیر دندان‌های‌تان احساس کنید.

منبع: تبیان

انتخاب سردبیر

غسل و تکفین رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری انجام شد

همشهری آنلاین: غسل و تکفین آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری صبح امروز انجام شد.

۳۰ مهر؛ پیشخوان روزنامه‌های ورزشی صبح ایران

همشهری‌آنلاین: تیتر یک روزنامه‌های ورزشی صبح ایران عبارت است از:

۳۰ مهر؛ تیتر یک روزنامه‌های صبح ایران

همشهری‌آنلاین: فرمایشات مقام معظم رهبری ، تاکید رئیس‌جمهور بر مبارزه با فساد و اعلام تخلف‌های مربوط به بورسیه‌هاو مصوبه مجلس درخصوص حمایت از آمران به معروف و نیز منع خشونت در امر به معروف تیتر یک برخی از روزنامه‌های صبح ایران است:

بایرن، رم را درهم کوبید/ پنج گل آدریانو برای دونتسک

همشهری آنلاین: سه‌شنبه شب (۲۹ مهر) در دور سوم مرحله گروهی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا بازی در نقاط مختلف قاره سبز برگزار شد.

والیبال نشسته بانوان ایران حریف قهرمان جهان در فینال شد

همشهری آنلاین: بانوان تیم ملی والیبال نشسته با غلبه بر ژاپن به دیدار فینال راه یافتند و سهمیه پارالمپیک ریو را به دست آوردند.

هنرمندان خانگی

حتما شما هم دلتان می‌خواهد با هنر و ذوق و خلاقیت خودتان آثار هنری خلق کنید که در دکور منزل به چشم بیاید و هزینه مالی اندکی داشته باشد و از طرفی یادگیری آن هم آسان باشد.

من نمی‌فهمم تو چی می‌گی

یکتا فراهانی: «از در که وارد می‌شه یک راست می‌ره سراغ تلویزیون ، بعد هم روزنامه، انگار نه انگار من هم توی این خونه‌ام.

مجید فرزین نشان نقره وزنه‌برداری را کسب کرد

همشهری آنلاین: فرزین در مسابقات وزنه‌برداری وزن ۸۰ کیلوگرم به مدال نقره دست یافت.

تیم ملی فوتبال ۵ نفره نابینایان قهرمان بازی‌های پاراآسیایی شد

همشهری آنلاین: تیم ملی فوتبال ۵ نفره نابینایان و کم‌بینایان با برتری مقابل ژاپن در دیدار پایانی قهرمانی را به خود اختصاص داد.

طلای مرتضی مختاری به علیرضا مختاری رسید/ جوکار نایب قهرمان شد

همشهری آنلاین: مدال طلای رقابت‌های پرتاب وزنه بازی‌های پاراآسیایی که روز سوم مسابقات به نام مرتضی مختاری ثبت شده بود، به علیرضا مختاری رسید.

معصومه خدابخشی دومین نشان نقره تیراندازی را از آن خود کرد

همشهری آنلاین: تیم ملی تیراندازی با ۵ نشان به کار خود در مسابقات پاراآسیایی پایان داد.

کرمانی و سلطانی در پرتاب وزنه نقره و برنز، و صدقی برنز پرتاب نیزه را کسب کردند

همشهری آنلاین: فائزه کرمانی به مدال نقره رقابت‌های پرتاب وزنه بازی‌های پاراآسیایی دست یافت و مریم سلطانی به نشان برنز رسید. مرضیه صدقی هم مدال برنز پرتاب نیزه را به دست آورد.

چهاردهمین طلای کاروان ایران بر گردن صادق بیت‌سیاح

همشهری آنلاین: صادق بیت‌سیاح به مدال طلای رقابت‌های پرتاب دیسک بازی‌های پاراآسیایی دست یافت.

کسب ۵۹ مدال تا پایان روز سوم/ کاروان غدیر در جایگاه پنجم

همشهری آنلاین: در پایان سومین روز رقابت‌های پاراآسیایی اینچئون، شمار مدال‌های کاروان ایران به عدد ۵۹ رسید.

سیزدهمین طلای کاروان غدیر به دانیال سورانیان رسید

همشهری آنلاین: دانیال سورانیان به مدال طلای رقابت‌های پرتاب وزنه بازی‌های پاراآسیایی دست یافت.

از صحبت‌های معتادان کارتن‌خواب تا درد دل‌های اوراقچی‌های میدان شوش

همشهری‌آنلاین: سی و دومین برنامه تهرانگردی مسجدجامعی، رنگ و بوی متفاوت‌تری نسبت به برنامه‌های قبل داشت؛ توجه به مشکلات و معضلات اجتماعی و بررسی این عوامل، از مواردی بود که این هفته تهرانگردان را درگیر خود کرد.

پایان کار جوجیتسوکاران ایران با کسب ۱۱ مدال

همشهری آنلاین: تیم ملی جوجیتسو در دومین روز از مسابقات بین‌المللی سن پترزبوزگ، کسب سهمیه اسپرت آکورد توانست با کسب سه مدال طلا، شش نقره و دو برنز جمعا ۱۱ مدال از این رویداد به نام ایران ثبت کند.

ایران هند را برد و به مرحله حذفی صعود کرد

همشهری آنلاین: تیم والیبال جوانان ایران چهارمین و آخرین دیدار خود در دور گروهی هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا را با پیروزی ۳ بر ۰ مقابل هند پشت سر گذاشت.