دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی والیبال در آستانه رقابت‌های انتخابی المپیک در کنفرانس خبری با جمعی از اهالی رسانه حاضر شد و گفت: ما از همه تیم‌های حاضر در رقابت‌های انتخابی المپیک بهتریم و سورپرایز ما برای شما قهرمانی در این رقابت‌ها است.

ولاسکو خولیو

به گزارش ایسنا، چهارمین نشست خبری خولیو ولاسکو سرمربی تیم ملی والیبال در محل آکادمی فوتبال برگزار شد و سرمربی تیم ملی به بیان دیدگاه‌های خود در آستانه رقابت‌های انتخابی المپیک لندن پرداخت.

 ولاسکو در آغاز نشست با تشکر از جمع کثیری از اهالی رسانه و مطبوعات که در سالن حاضر شده بودند، گفت: عذرخواهی می‌کنم که مجبور شدید در ساعات اولیه صبح از نقاط دور به اینجا بیایید. ما در این چند روزه باقی مانده به المپیک کارهای زیادی داریم و خیلی سرمان شلوغ است تا بتوانیم خود را برای مسابقات آماده کنیم. یکی از مشکلاتی که اکنون تیم ملی از آن رنج می‌برد، تجدید مصدومیت امیر غفور است که باید دید که طی یکی، دو روز آینده این مصدومیت از ناحیه کتف او برطرف می‌شود یا نه، همچنین میرزا جانپور نیز از ناحیه عضلات ساق پا قدری آسیب دیده که باید وضعیت او را نیز بررسی کنیم.

 وی ادامه داد: واقعا می گویم که باید ایرانیان به بازیکنان خود افتخار کنند، زیرا در دو ماه گذشته والیبالیست‌های تیم ملی نهایت تلاش خود را به کار بستند تا بهترین نتیجه‌ را بگیرند. ملی‌پوشان والیبال ایران خیلی باز هستند و از نظر ذهنی نیز موفق شده‌اند بسیار خود را تغییر دهند، تنها مساله‌ای که در حال حاضر وجود دارد این است که دوست داشتیم یکسری بازی تدارکاتی در فاصله باقی مانده تا بازی‌های المپیک داشته باشیم،‌اما این اتفاق امکان پذیر نشد . ممکن است با توجه به این که با ترکیب جوانتری نسبت به قهرمانی آسیا و جام جهانی در این مسابقات شرکت می‌‌کنیم، قدری برای جوانان ما مشکل به وجود آید. به هر حال بازی‌های تدارکاتی می توانست تجربه خوبی برای بازیکنانی همچون رضا قرا، میرزا جانپور و فرهاد قائمی باشد. با این که بازی‌های تدارکاتی مورد نظر را انجام ندادیم، اما واقعا آماده هستیم و فکر می‌کنم که بازی‌های خوبی را داشته باشیم.

 وی با اشاره به چگونگی قوانین مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا، گفت: به نظر من کسب ورودی المپیک در آسیا خیلی عجیب است. آسیا تنها قاره‌ای است که تیم‌هایش این شانس را ندارند که دو بار در رقابت‌های انتخابی المپیک شرکت کنند، تیم‌های آمریکای شمالی، جنوبی و اروپا و حتی تیم‌های آفریقایی اگر در مسابقات انتخابی قاره‌ای خود سهمیه نگیرند، می‌توانند در یک رقابت انتخابی المپیکی دیگر شرکت کنند، اما در آسیا چنین شانسی وجود ندارد و این از نظر من خیلی عجیب است، دلیلش را نمی‌دانم. اما در مقایسه با تیم‌های سایر قاره‌ها اصلا شرایط برابر نیست. بعضی از تیم‌های حریف ما بازی‌های لیگ جهانی را تجربه کرده‌اند. کره جنوبی مقابل ایتالیا خیلی خوب بازی کرد، همچنین ژاپن و صربستان بازی‌های خوبی را انجام دادند. ما فیلم بازی‌های آن‌ها را آنالیز می‌‌کنیم، همچنین یکی از دستیاران من به نام پائولو از نزدیک شاهد برگزاری مسابقات است. حریفان ایران تیم‌های خوبی هستند، اما نقاط ضعفی در بازی آن‌ها وجود دارد که ما آن‌ها را شناسایی کردیم. این خیلی مهم است که در شروع مسابقات که در برابر کره جنوبی و چین بازی داریم، بتوانیم نتیجه‌ بگیریم. همان طور که می‌دانید برای جا افتادن یک تیم در رقابت‌های مختلف به زمان نیاز است. امیدواریم که بتوانیم برابر حریفان خود در بازی‌های اول خوب بازی کنیم. این برای ما خیلی مهم است.

 در ادامه خبرنگاران به بیان پرسش‌های خود از سرمربی تیم ملی پرداختند که این سوال‌ و جواب‌ها به شرح زیر است:

  • نسبت به جام جهانی، تیم ملی ایران شاهد تغییر هفت ملی‌پوش است. شش بازیکن را شما به اردو دعوت نکردید و آرش کمالوند هم به دلیل مصدومیت نتوانست تیم را همراهی کند. ارزیابی شما از این تغییر در آستانه انتخابی المپیک چیست؟

 ـ این تغییرات به دلایل مختلفی انجام شد. آرش کمالوند و نظری افشار به دلیل مصدومیت نتوانستند در تیم باشند. من قبل از بازی‌های قهرمانی آسیا در ارزیابی که در لیگ داشتم به این نتیجه‌ رسیدم که امیر حسینی می‌تواند به عنوان پاسور اول بعد از پنج سال به تیم ملی باز گردد و خواستم تا سعید معروف پاسور دوم باشد. در آن مقطع از سعید معروف خواستم تا تغییراتی در نوع بازی خود انجام دهد. بعد از یک سال تقریبا این تغییرات حاصل شد و در حال حاضر به این نتیجه‌ رسیده‌ام که معروف می‌تواند به عنوان پاسور اول بازی کند. البته امیر حسینی بازیکن بسیار خوبی است و در جام جهانی و قهرمانی آسیا خیلی به ما کمک کرد. به هر حال الان نیاز داریم تا تغییراتی داشته باشیم و سعید معروف به نظر من در حال حاضر بهترین گزینه است. اما این که چرا مهدی بازارگرد را دعوت نکردم، دلیل این بود که به نظرم غفور می‌توانست به عنوان پشت خط زن اول در تیم باشد و این زمانی بود که باید به غفور فرصت می‌دادیم. اما به هر حال دوست ندارم بازیکنان تیم ملی از نیمکت نشینی ناراحت باشند. کسانی را به اردوی تیم ملی دعوت می‌کنیم که از نشستن روی نیمکت هم خوشحال شوند. آرش کشاورزی هم قدری از ناحیه کمر مشکل داشت. لیبروی دوم تیم را هم تغییر دادم. باز هم مورد مشابهی مثل بازارگرد وجود داشت و من به بازیکنانی نیاز دارم که از روی نشستن روی نیمکت تیم ملی راضی باشند.

  • آیا همه بازیکنان دعوت شده انتخاب خودتان هستند؟ چرا عادل غلامی و میکاییل تاجر را که در لیگ عملکرد بسیار خوبی داشتند را به اردو دعوت نکردید.

 ـ درباره تاجر باید بگویم که او از نظر تاکیتکی مشکل داشت،‌ البته او بازیکن بسیار خوبی است و شاید اگر مربی دیگری جای من بود، حتما او را دعوت می‌کرد، اما این موضوع قدری سلیقه‌ای است و باید دید که عملکرد یک بازیکن در قیاس با سایر نفرات چگونه است. اما در مورد عادل غلامی باید مواردی را مطرح کنم. او سال گذشته به اردوی تیم ملی دعوت شد، اما قدری آسیب دیده بود، از وی خواستم تا در طول مدت درمانی در اردو بماند، اما گفت که می‌‌خواهم به خانه‌ام بروم. این اصلا درست نیست که یک بازیکن آسیب دیده به دلیل مصدومیت اردو را ترک کند و از نظر من اصلا پسندیده نیست که اغلب در باشگاه‌های ایران رخ می‌دهد. غلامی از من خواست که اردو را ترک کند و من نیز به او گفتم اگر بروی دیگر نمی‌توانی به تیم ملی باز گردی و امیر خوشخبر سرپرست تیم ملی نیز این جمله را به وی گفت. با این حال عادل غلامی اردو را ترک کرد و دیگر نیز برنگشت. امسال نیز غلامی برای من از طریق چند نفر پیغام فرستاد، اما خودش نیامد رودررو با من صحبت کند. شاید اگر می‌آمد و عذرخواهی می‌کرد، او را در ترکیب ملی می‌پذیرفتم. دقیقا مشابه این اتفاق برای محمد موسوی افتاد، اما موسوی اردو را ترک نکرد تا مصدومیتش بهبود یافت. این شرایطی است که برای همه یکسان است. من خودم بازیکن بوده‌ام ، دانشجو بوده‌ام و پسر بوده‌ام و این اخلاق‌ها را که پسرهای جوان دارند را خوب می‌شناسم. وقتی یک دانش‌آموز نمی‌خواهد به مدرسه برود، به مادرش می‌گوید که سرم درد می‌کند یا بیمار هستم. حالا در تیم ملی نیز من با چنین مشکلاتی روبرو هستم. اگر کسی مصدوم است و یا به هر دلیلی آسیب دیده باید در اردو درمان شود، نه این که به خانه‌اش برود.

  • شما قبل از جام جهانی به مردم ایران مژده یک سورپرایز را دادید. آیا در آستانه رقابت‌های انتخابی المپیک نیز این قول را تکرار می‌کنید؟

 َـ من فکر می‌کنم که سورپرایز، قهرمانی ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک است. این نکته را به بازیکنان هم تاکید کرده‌ام که باید برای قهرمانی به انتخابی المپیک برویم. من هیچ وقت دوست ندارم بازیکنانم درباره توپی که از دست رفته صحبت کنند، بلکه باید همیشه به توپ‌های آینده فکر کنیم. ما نهایت تلاش خود را می‌‌کنیم تا بهترین نتیجه‌ را بگیریم و در هر مسابقه به پیروزی در همان بازی فکر می‌‌کنیم.

  • در هفته‌‌های اخیر شاهد شروع جنگ تبلیغاتی و روانی از سوی تیم‌های کره و ژاپن بودیم، پارک کی وون مربی تیم کره گفته که انتقام سه بر یک تیمش در تهران را از ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک می‌گیرد. آیا شما پاسخی برای او دارید؟

 ـ من دوست ندارم با چنین ادبیاتی صحبت کنم. شاید این ادبیات ژورنالیست‌ها در کافی شاپ‌ها باشد، اما ما به عنوان اهالی ورزش تنها باید در مسابقات حرفی بزنیم. اما سوال من این است که چرا باید از کره یا ژاپن بترسیم، ما هیچ ترسی از روبرو شدن با کره جنوبی نداریم. آن‌ها برای ما قابل احترام هستند مثل تیم‌های چین، صربستان و پورتوریکو. هیچ کدام از آن‌ها برای ما فرقی ندارند. من همیشه به بازیکنانم می‌گویم که در مسابقات به من نگاه کنید و اگر من ترسیدم شما هم بترسید. اما من هیچگاه از رویارویی با هیچ تیمی نمی‌ترسم. به نظر من تیم‌های قدرتمندی در رقابت‌های انتخابی المپیک شرکت می‌کنند، اما ایران از آن‌ها بهتر است.

  • در رقابت‌های جام جهانی شاهد بودیم که تیم ملی ایران به تدریج در بازی‌های آخر از نظر جسمانی و روانی افت کرد. چه راه کاری برای جلوگیری از این موضوع در بازی‌های انتخابی المپیک دارید.

 ـ من هنوز نمی‌دانم دقیقا چه اتفاقی در بازی مقابل چین افتاد که به این تیم در جام جهانی باختیم . به هر حال بازیکنان باید ذهنیت خود را عوض کنند و با روحیه پا به مسابقات بگذارند. امسال بارسلونا در لیگ اسپانیا دوم شد. در حالی که شاگردان گواردیولا یک بار رئال مادرید را شکست داده بودند، اما این که دوم شدند به این دلیل بود که تیم‌های ضعیف‌تر باختند و مقابل اوساسونا امتیاز از دست دادند. فکر می‌کنم که باید به این نکته توجه داشته باشیم و مثل بارسلونا امتیاز از دست ندهیم و در مجموع موفقیت والیبال در رقابت‌های انتخابی المپیک فکر کنیم.

  • لیست نهایی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی برای انتخابی المپیک را کی اعلام می‌کنید؟

 ـ ما می‌توانیم تنها 12 بازیکن را به ژاپن ببریم و فعلا منتظر هستیم که ببینیم نتیجه‌ درمان مصدومیت غفور و میرزا جانپور به کجا می‌رسد. قطعا طی دو روز آینده اسامی نهایی را اعلام می‌‌کنیم، البته من به عنوان سرمربی ترجیح می‌دهم که 14 بازیکن را به رقابت‌های انتخابی ببرم، اما طبق قوانین فدراسیون جهانی این امکان وجود ندارد.

  • شما در نظر داشتید تا با چین و پورتوریکو بازی دوستانه داشته باشید که این بازی‌ها لغو شد. با توجه به این که این دو تیم از حریفان اصلی ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک هستند، به نظر شما در صورت بازی با این تیم‌ها دست مان برایشان رو نمی‌شد.

 ـ اگر ما با هر تیمی بازی کنیم، قطعا روی آن‌ها شناخت پیدا می‌‌کنیم و حریف نیز متقابلا بازی ما را تحلیل می‌کند ، البته الان مثل گذشته نیست که فقط از بازی‌های مستقیم تیم‌ها عملکرد یکدیگر را ارزیابی کنند، بلکه فیلم بازی همه در اختیار حریفان قرار دارد. اما به نظر من در شرایط کنونی اگر با تیم‌های آسیایی روبرو می‌شدیم ما می‌توانستیم بهتر از آن‌ها شرایط را ارزیابی کنیم. در مورد تیم‌های اروپایی و آمریکایی مطمئن نیستم،‌ اما درباره آسیایی‌ها مطمئن هستم که بازی دوستانه می‌تواند به نفع ما باشد.

  • با توجه به احتمال غیبت غفور، به نظر شما رضا قرا و شهرام محمودی می‌توانند به خوبی در پشت خط زن نفرات مطمئنی باشند؟

 ـ غفور بازیکن خوبی است که سابقه حضور در قهرمانی آسیا و جام جهانی را دارد و قطعا در اولویت انتخاب ما است، اما اگر او نرسد، شهرام محمودی و قرا نباید هیچ نگرانی داشته باشند، همان طور که در تیم کاله پس از مصدومیت شهرام محمودی ، رضا قرا خیلی خوب درخشید مطمئن هستم که این دو می‌توانند در تیم ملی نیز خیلی خوبی کار کنند. به نظر من بازیکن جوان باید مثل یک بازیکن جوان بازی کند و اگر بخواهد شبیه بازیکن با تجربه عمل کند، دچار اشتباه می‌شود، من روی بازیکنان جوان تیم حساب می‌کنم . از طرفی سایر بازیکنان در پست‌های مختلف بسیار با تجربه هستند و ما هیچ نگرانی از این بابت نداریم.

  •  اگر غفور به مرز آمادگی کامل نرسد، باز هم او را به ژاپن می‌برید و نظر شما راجع به سرعتی زن سوم تیم چیست.

 ـ غفور دیروز شروع به زدن اسپک کرده و امروز و فردا نیز با تیم تمرین می‌کند تا ببینیم به مرز آمادگی کامل می‌رسد یا نه، حالت بینابینی وجود ندارد، اگر آماده بود، قطعا از او استفاده می‌‌کنیم . اما درباره سرعتی زن سوم باید بگویم که من در قهرمانی آسیا و جام جهانی از ترکیب نادی و موسوی استفاده کردم و فکر می‌کنم در انتخابی المپیک هم در تمام بازی‌ها از این دو بهره ببریم. ترجیح می‌دهم که بین گزینه‌های موجود یک بازیکن آینده دار را برای پست سرعتی انتخاب کنم که او را نیز تا دو روز آینده معرفی می‌‌کنیم.

  • آیا بازی‌های دوستانه تیم ملی از هیچ برنامه منطقی پیروی می‌کرد و یا این که اصلا تفاوتی نداشت که با کدام تیم‌ها بازی کنیم؟

 ـ اگر انتخاب حریفان تدارکاتی ایران با من بود، اول تیم‌های برزیل، ایتالیا، روسیه و لهستان را انتخاب می‌کردم و در غیر این صورت دوست داشتم با بلغارستان، کره، چین یا کوبا روبرو شوم و یا باز در غیر این صورت انتخاب‌های بعدی من چک و پورتوریکو بودند و اگر این هم محقق نمی‌شد با ونزوئلا یا مصر. ولاسکو در حالی که با دست به گردن خود اشاره می‌کرد، گفت: اما آب تا اینجای ما بالا آمده بود و چاره‌ای برای انتخاب های متنوع نداشتیم. اگر می توانستم انتخاب کنم، قطعا شرایط فرق داشت.

  • کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال هفته‌ گذشته از این که به اندازه کافی حمایت نمی‌شود گله‌مند بود. آیا شما از حمایت‌های انجام شده تا به حال راضی هستید؟

 ـ من با توجه به برنامه‌ریزی‌ای که داشتم فکر می‌کنم که فدراسیون خوب کار کرد. در مورد باشگاه‌ها هم باید بگویم که تعامل خوبی با تیم ملی داشتند. با توجه به این که لیگ خیلی فشرده بود باید از همه تشکر کنم که کمک کردند تا بازیکنان به تیم ملی برسند. اما فدراسیون خیلی خوب کار کرد و موفق شد که مشکلات خروج از خدمت بازیکنان را برطرف کند. سال گذشته این موضوع برای من به کابوس تبدیل شد، اما امسال تا حدی این موضوع برطرف شد و در حال حاضر تمام بازیکنانی که می‌خواهیم در اختیار داریم و تنها مشکل همان "غلامی" است که به خودش بر می‌گردد. در بعضی از مواقع به مشکلاتی بر می‌خورم که طرف مقابل می‌گوید که این جزوی از فرهنگ ایران است و باید کنار بیایی، به نظر من این پاسخ‌ها اصلا منطقی نیست. من نمی گویم که فرهنگ ایران را تغییر دهید، فقط در برخی از موارد با برنامه جلو برویم. مثلا برای گرفتن ویزا از یک ماه زودتر اقدام کنیم و اگر کافی نبود از سه ماه زودتر اقدام کنیم و باز هم اگر کافی نبود از شش ماه جلوتر اقدام کنیم. این مسایل به راحتی حل شدنی است مثلا من خودم روزی که با رئیس جلسه داشتم و باید ساعت 10 در دفتر داورزنی حاضر می‌شدم، به راننده‌ام گفتم که ساعت 8:30 به دنبالم بیاید. او همیشه ساعت 9 به دنبال من می‌آمد. راه دوری هم وجود نداشت، اما من تصمیم داشتم که نیم ساعت زودتر حرکت کنم که هیچ مشکلی به وجود نیاید و با تاخیر نرسم. دیگر ربطی به فرهنگ ندارد فقط کافی است که نیم ساعت زودتر حرکت کنید و نیم ساعت کمتر بخوابید، همین.

  •  مسئولان فدراسیون از رایزنی با بعضی از تیم‌های لیگ جهانی برای تدارک چند بازی دوستانه در ترکیه خبر دادند،‌ به نظر شما در فاصله باقی مانده می‌توانیم بازی تدارکاتی داشته باشیم یا دیگر امیدی نیست.

 ـ فکر نمی‌کنم بتوان تیمی را هماهنگ کرد. در حال حاضر تمام تیم‌ها با برنامه‌ریزی که از قبل داشتند، امکان رویارویی با ایران را ندارند، شاید در روزهای آخر خوش شانس باشیم و یک بازی تدارکاتی را انجام دهیم، اما این موضوع خیلی بعید است.

  • در ادامه خبرنگاری با گلایه از ولاسکو برای تعامل با رسانه‌ها از وی خواست تا بیشتر مصاحبه کند.

 ولاسکو در پاسخ به وی گفت: واقعا من در این باره هیچ مشکلی ندارم و اگر فدراسیون زمان بیشتری را برای مصاحبه‌ها تنظیم کند، من از این موضوع استقبال می‌کنم ،‌اما وقتی به ایران آمدم متوجه شدم که خیلی زیاد مورد توجه رسانه‌ها هستم. به نوعی که حس کردم والیبال به من معطوف شده است، این اصلا درست نیست و دلم می‌خواهد که همه مربیان و سایر بازیکنان والیبال در رسانه‌ها جا داشته باشند. از طرفی اگر می‌خواستم با همه مطبوعات مصاحبه اختصاصی کنم، قطعا تمام طول روز من به این کار می‌گذشت، به هر حال باز هم تاکید می‌کنم که هیچ مشکلی با خبرنگاران ندارم و شما می‌توانید با هماهنگی فدراسیون هر هفته‌ یک نشست با من داشته باشید. به نظرم هفته‌‌ای یک جلسه با خبرنگاران خوب است.

  • چرا در انتخابی المپیک از وجود کمک مربی ایرانی در کادر فنی استفاده نمی‌کنید؟

 ـ بر اساس مقرراتی که وجود دارد ما تنها می‌توانیم چهار مربی روی نیمکت داشته باشیم که من ترجیح می‌دهم که یک مترجم داشته باشم تا بتوانم موارد تاکتیکی را به بازیکنان انتقال دهم، به همین دلیل از احمد مساجدی استفاده می‌کنم. درباره سیچلو هم باید بگویم که او می‌تواند به ویژه در تاکتیک‌های دفاعی خیلی خوب به من کمک کند و چون هم زبان هستیم، نکات را خیلی سریع به من انتقال دهد، اگر امکان این وجود داشت که مربیان بیشتری را به همراه می‌بردیم، من از کمک مربیان ایرانی نیز بهره می‌بردم. نکته‌ای که وجود دارد این است که تصور ایجاد شده که اگر هر مربی را به عنوان دستیار خود انتخاب کنم انگار او بهترین مربی ایران است،‌ اما او بهترین مربی است. در صورتی که من نمی‌خواهم چنین تصوری ایجاد شود، اساسا من بهترین مربی ایران را به عنوان دستیار خود نمی‌خواهم. من کسی را می‌‌خواهم که بتواند خیلی خوب بازیکنان را تمرین دهد. ایران واقعا مربیان خوبی دارد که البته به نظر من باید بیشتر با والیبال جهان آشنا شوند و نیاز دارم که به کشورهای مختلف سفر کنند و شیوه‌های تمرینی والیبال را در نقاط مختلف ببینند.

  • اگر در رقابت‌های انتخابی المپیک نتیجه‌ نگرفتید آیا به همکاری با والیبال ایران ادامه می‌دهید؟

 ـ تجربه به من می‌گوید که هیچ گاه درباره آینده صحبت نکنم. باید دید که شرایط در آینده چگونه خواهد بود، ممکن است فدراسیون والیبال مرا نخواهد. در ایران مواردی بود که برایم رضایت‌بخش بود و مسایلی را نیز نپسندیدم. به هر حال در حال حاضر تنها به انتخابی المپیک فکر می‌کنم. من به ایران نیامده‌ام که پول بگیرم. من برای رقابت بزرگ‌تر و فراتر پا به ایران گذاشتم. من به ایران آمدم تا خودم را بار دیگر ثابت کنم. در حال حاضر تنها مربی والیبال جهان هستم که با دو تیم در دو قاره قهرمان شدم. با ایران در آسیا و با ایتالیا در اروپا و همچنین مربی‌ای در جهان هستم که دو مدال جهان دارم، یک مدال برنز با آرژانتین و یک طلا با ایتالیا. به نظر من زمینه‌های زیادی برای پیشرفت والیبال در ایران وجود دارد و والیبال ایران می‌تواند قهرمان جهان هم باشد اما امکانات و ظرفیت‌های زیادی نیاز است. من فقط یک سوی این جریان هستم.

 در پایان کنفرانس خبری ولاسکو وی با استقبال از حضور خبرنگاران با آن‌ها عکس یادگاری گرفت.

کد خبر 171446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز