مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

خرم‌آباد: معضل ترافیک مرکز استان لرستان پس از گذشت چندسال و اجرای طرح‌های ترافیکی متعدد هنوز رفع نشده و گره آن هر روز کورتر می‌شود!

به گزارش ایسنا بافت قدیمی خرم‌آباد ظرفیت بار ترافیکی کنونی را ندارد و حل این معضل نیازمند برنامه‌ریزی کارشناسی و علمی، اهتمام ویژه و جدی از سوی مسئولین و مشارکت مردمی است.

یک شهروند خرم‌آبادی در این خصوص می‌گوید: با توجه به بافت سنتی شهر خرم‌آباد و باریک بودن خیابان‌ها و معماری خاص این شهر که از سال‌ها پیش به همین صورت باقی مانده، متأسفانه خیابان‌های شهر خرم‌آباد جوابگوی حجم بالای خودروها نیست. پیمان دلفان با بیان اینکه در ساعات خاصی مانند اوایل غروب و نزدیک ظهر ترافیک شهر خرم‌آباد کلافه‌کننده است، ادامه می‌دهد: متأسفانه ترافیک شهر طولانی بوده و در بیشتر نقاط گره خورده و روان نیست.

این شهروند خرم‌آبادی با تأکید براینکه شاید پلیس راهنمایی و رانندگی راهکارها و تمهیداتی برای حل این مهم در نظر گرفته، اما این راهکارها مسکنی مقطعی است، یادآور می‌شود: متأسفانه یکطرفه کردن برخی خیابان‌های شهر که با عدم وجود علائم راهنمایی و مشخص‌کننده‌های مسیر همراه است، موجب سردرگمی مسافران غیربومی و حتی برخی از شهروندان شده است، همچنین برخی از مسیرها بدون اطلاع قبلی یک‌طرفه می‌شود که این امر موجب تشدید مشکلاتی همچون ترافیک می‌شود.

وی عدم فرهنگ صحیح رانندگی، عدم گذشت در رانندگی و عجله کردن رانندگان را از جمله عواملی می‌داند که در تشدید ترافیک شهر خرم‌آباد مؤثرهستند و متذکر می‌شود: نبود پارکینگ مناسب در شهر خرم‌آباد باعث شده که شهروندان با مشکل مواجه شوند. مسئولین ذی‌ربط با ساخت پارکینگ‌های طبقاتی در مسیرهای پرتردد می‌توانند به روان‌سازی‌ و کم‌کردن بار ترافیک شهر کمک کنند.

مارال موسوی، یکی دیگر از شهروندان، با تأکید بر اینکه ترافیک یکی از معضلات اساسی شهر خرم‌آباد است که برای حل این معضل باید به‌دنبال راهکار جدی بود، می‌گوید: با ساخت زیرگذرها در شهر خرم‌آباد به‌نظر می‌رسد چندان به رفع ترافیک این شهر کمک نشده است. باید با نظر کارشناسان نقاط‌کور شناسایی شود و با مطالعات و تحقیقات راهکار مناسبی برای آنها یافت. وی متذکر می‌شود: ترافیک جدی در شهر خرم آباد مربوط به مرکز شهر می‌شود که با احداث روگذر می‌توان تا حدی از بار ترافیکی مرکز شهر کاست، علاوه بر اجرای موارد فوق باید در زمینه کاهش ترافیک فرهنگسازی‌ شود به‌طوری که شهروندان خرم‌آبادی دارای خودرو از وسایل عمومی برای تردد استفاده کنند.

مشکل فرهنگی ترافیک

یک جامعه‌شناس می‌گوید: فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه در شهرها، توسعه نیافته و این مهم به معضل ترافیک دامن زده است. فرهاد طهماسبی اضافه می‌کند: ترافیک در شهرها با چندین پدیده مواجه است که رشد ناموزون و نامتناسب شهرها یکی از این پدیده‌هاست؛ در رشد شهرها متأسفانه به مسئله ایاب‌وذهاب و آمدوشد وسایل حمل‌ونقل توجه لازم نشده است. شهرها به صورت کاملا کاذب رشد یافته‌اند و نیاز است برای حل معضل ترافیک در آنها، طرح‌هایی برای رفع مسائل حمل‌ونقل عمومی داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه می‌افزاید: در حالی که ظرفیت شهرها افزایش نیافته، اما شاهد هستیم که با مهاجرت روستاییان نیز این رشد ناموزون منجر به تشدید این وضعیت نامناسب شده است، در حالی که وسایل نقلیه بیش از ظرفیت راه‌های دسترسی است و عدم خروج خودروهای فرسوده در کنار تولید روزافزون وسایل نقلیه شخصی موجب عدم توازنی دیگر شده که باز هم منجر به رشد روز‌افزون وسایل نقلیه در شهرها و نهایتا منجر به تشدید معضل ترافیک شده است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه با وجود بالا رفتن هزینه سوخت و هزینه‌های جانبی نگهداری از وسایل نقلیه، باز هم مشکل ترافیک در شهرهای استان وجود دارد، می‌گوید: این مجموعه عوامل و نداشتن نقشه مناسب ارتباطی در بسیاری از شهرها و متناسب با میزان خودروهایی که در آنها وجود دارد، منجر به تشدید موضوع ترافیک در شهرها شده به‌گونه‌ای که خیابان اصلی پل‌دختر هنگامی که می‌خواهیم از استان خارج شویم، تبدیل به کلاف سردرگم ترافیک شده تا برسد به شهرهای بزرگ‌تری مانند بروجرد و خرم‌آباد که مسئله ترافیک در این شهرها حاد است.

نیاز به مشارکت بخش‌خصوصی

رئیس کمیسیون توسعه عمران شهری شورای شهر خرم‌آباد نیز می‌گوید: باید با کمک بخش خصوصی، حمل‌ونقل ریلی و مونوریل در مرکز استان ایجاد شود. مهندس کرمی می‌افزاید: خرم‌آباد، شهری طولی است و قطب‌های صنعتی واداری در نقاط شمال و جنوب مرکز استان استقرار یافته که مردم ناچارند بنا به ضرورت از مرکز شهر تردد کنند تا به محل کار و اشتغال خود برسند. وی با بیان اینکه تعریض معابر به‌خصوص خیابان‌های اصلی و احداث مونوریل برای تردد مردم و استفاده عامه مردم از وسایل نقلیه عمومی ازجمله راهکارهای کاهش معضل ترافیک در مرکز استان است، ادامه می‌دهد: تعریض معابر ساحلی خرم‌آباد باید به 24 و 36متر برسد که در برخی جاها این رقم کمتر از 20متر است و باید چنین مکان‌هایی تملک، تخریب و تعریض شود.

کرمی با بیان اینکه به منظور تعریض معابر به 24متر در مرکز شهر به3 تا 4میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اضافه کرد: اگر بخواهیم به حد استاندارد که 36متر است، برسیم از جنوبی‌ترین نقطه شهر، یعنی طاق پل شکسته تا شمالی‌ترین نقطه شهر که دره گرم است، رقم اعتباری بیشتری نیاز دارد و 36متر مقطعی است و جوابگوی 10سال است اما برای درازمدت باید این رقم بیشتر شود.

رئیس کمیسیون توسعه عمران شهری شورای شهر خرم‌آباد با اشاره به اینکه باید با کمک بخش خصوصی، حمل‌ونقل ریلی و مونوریل را در مرکز استان ایجاد کنیم، متذکر شد: باید دولت به مرکز استان توجه ویژه‌ای داشته باشد؛ در بسیاری از کلانشهرها با وجود درآمد کافی برای انجام امور عمرانی و بخش خدماتی و جاری، از طرف دولت اعتبارات خوبی جذب شده که باید به مراکز استان‌های زیر 500هزار نفر نیز مانند کلانشهرها اعتباراتی اختصاص دهند. وی تصریح می‌کند: نمایندگان مردم خرم‌آباد در مجلس می‌توانند در مجلس و هیأت دولت جهت حل این مهم پیشنهادهایی ارائه دهند. سرپرست شهرداری خرم‌آباد نیز می‌گوید: در مرکز شهر امکان ایجاد محدوده ترافیکی وجود ندارد.

حسین‌پور با بیان اینکه شهر خرم‌آباد سال‌های سال است که دارای طرح تفصیلی است و با این طرح کاربری‌های طرح جامع و تفصیلی که توسط شورای‌عالی شهرسازی تهیه می‌شود، مشخص خواهد شد، خاطر نشان می‌کند: احداث پارکینگ در تمام ساختمان‌های مسکونی، تجاری و ادارات ضروری است و البته در این راستا پارکینگ طبقاتی سبزه‌میدان که در مرکز شهر ساخته شده، در آینده‌ای نزدیک افتتاح خواهد شد.

رئیس پلیس راهور لرستان هم می‌گوید: در شهر خرم‌آباد به علت دارا بودن بافت قدیمی کمتر صحبت از پروژه‌های ترافیکی می‌شود و اگر تصمیمی اتخاذ می‌شود، مقطعی است. راه‌اندازی پل‌های مکمل شهدا و دارایی‌زاده قطعا حرکت مثبتی در جهت کاهش ترافیک شهر خرم‌آباد خواهد بود. سرهنگ حسینی اضافه می‌کند: با تکمیل شدن پل‌های شهدا و دارایی‌زاده محدودیت‌هایی در شورای ترافیک پیش‌بینی شده که این محدودیت‌ها با نظر شورای ترافیک عملیاتی می‌شود و در این محدودیت‌ها نیز خطوط ویژه اتوبوسرانی پیش‌بینی شده که مردم را به سمت استفاده از وسایل نقلیه عمومی سوق می‌دهد. وی یادآور می‌شود: در حال حاضر استقبال از ناوگان عمومی در شهر خرم‌آباد کم است و علت آن فعال نبودن ناوگان عمومی در تمامی نقاط شهر است و همین امر باعث شده که استفاده از وسایل نقلیه شخصی زیاد شود.

کد خبر 168345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز