پنج شنبه 8 مرداد 1394 | به روز شده: 4 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 21 اسفند 1390 - 21:34:41 | کد مطلب: 163276 چاپ

مقابله با خواب آلودگی بدون نیاز به قهوه

تغذیه > توصیه‌ها و آداب - همشهری آنلاین:
میلیون‌ها نفر از مردم دنیا روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند تا بتوانند در طول روز سرحال و هوشیار بمانند و دچار خواب آلودگی نشوند.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، حتی بیشتر افراد در ساعات کاری نیز به طور مداوم مقادیر مشخصی کاپوچینو یا قهوه اسپرسو مصرف می‌کنند تا سطح انرژی خود را با کمک کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها افزایش داده و دچار سستی و کسالت نشوند. هرچند کافئین از این نظر مزایایی دارد اما در عین حال در صورت مصرف مداوم عوارض جانبی نیز بر جای می‌گذارد.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، مصرف مداوم کافئین موجب بالا رفتن فشار خون و ضربان نامنظم یا تپش قلب می‌شود. بعلاوه اعتیاد اندک به محرک موجود در قهوه نیز ممکن است باعث کاهش اثر ضدخواب آلودگی آن شود.

در این مقاله یک رژیم غذایی روزانه سالم و موثر پیشنهاد شده که به شما کمک می‌کند بدون نیاز به نوشیدن قهوه سرحال و هوشیار بمانید و کمتر دچار سستی و خواب آلودگی شوید. در این رژیم غذایی توصیه می‌شود: تقسیم وعده‌های غذایی به دفعات بیشتر اما با حجم غذایی کمتر در طول روز که ضمن تامین ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن موجب می‌شود سطح انرژی نیز بالا برود.

کارشناسان پزشکی معتقدند که وعده‌های غذایی کم اما با حجم غذایی زیاد و با فاصله‌های زمانی زیاد از هم باعث تغییرات ناگهانی در قند خون می‌شود که فاکتور تعیین کننده در سطح انرژی بدن است. بنابراین توصیه می‌شود وعده‌های غذایی خود را به تعداد بیشتر اما با مقدار کمتر تقسیم کنید تا هم به راحتی قابل هضم باشد و هم قند خون را در حد طبیعی و متعادل نگه دارد.

از مصرف مکرر گوشت پرهیز کنید چون بدن برای اینکه بتواند فرآورده‌های گوشتی را هضم کند به انرژی بیشتری نیاز دارد در حالی که سبزیجات و میوه‌جات اینگونه نیستند. گوشت حاوی پروتئین و چربی بالایی است که هضم آن را دشوارتر می‌سازد بعلاوه وجود آفت‌کش‌ها و هورمون‌های خاص در گوشت می‌تواند روی سطح انرژی بدن تاثیر بگذارد. البته این امر به معنی حذف گوشت از رژیم غذایی نیست بلکه باید تعادل مناسبی در میزان گوشت موجود در برنامه غذایی روزانه ایجاد شود.

اشتیاق زیاد خود را برای خوردن میان وعده‌های شیرین و قندی در هنگام عصر کنترل کنید. معمولا در ساعات عصر و بعدازظهر بدن دچار افت قند می‌شود و همین امر ولع شدیدی به خوردن مواد شیرین در انسان ایجاد می‌کند. سعی کنید در این مواقع اشتیاق شدید خود را کنترل کرده و از مواد غذایی متعادل و کم شیرینی استفاده کنید چون خوردن مواد قندی موجب افت شدید انرژی می شود.

از غلات سبوس‌دار بیشتر استفاده کنید. اغلب ما فکر می‌کنیم با نوشیدن قهوه و نوشابه‌های کافئین دار می‌توانیم انرژی خود را در سطح بالایی نگه داریم اما همیشه به خاطر داشته باشید این افزایش ناگهانی سطح انرژی ناگهان هم افت می‌کند. در عوض غلات سبوس‌دار راه نجات شما برای این منظور هستند. این مواد غذایی به شما امکان می‌دهند که در طول روز به منبع مداوم و متعادل انرژی دسترسی داشته باشید.

آب به اندازه کافی بنوشید. بیش از دو سوم حجم بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. بعلاوه بدن ما برای انجام فعالیت‌های اصلی مثل تنظیم دمای بدن و جلوگیری از یبوست به آب نیاز دارد. بنابراین مصرف مقدار کافی آب در طول روز ضروری است. به طور کلی مصرف 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود که البته می‌توانید مقدار قابل توجهی از آن را از مایعات دیگر و مواد خوراکی آبدار بدست آورید. البته نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه برای این منظور توصیه نمی‌شود چون آب بدن را کاهش می‌دهند.

با معده خالی میوه بخورید. این کار تاثیر چشمگیری در کاهش خواب آلودگی و افزایش سریع سطح انرژی بدن دارد. هم چنین مصرف میوه‌های غیر اسیدی برای بالا بردن سطح انرژی بدن توصیه می‌شود.

انتخاب سردبیر

وقتی سطل‌های زباله تابستانی می‌شوند!

اصغر بادپر: شما هم این بوها را حس‌ کرده‌اید؟

پارک زیرزمینی برای کود‌کان سوری

د‌مشق فعالان حقوق بشر د‌ر پایتخت سوریه برای کود‌کان پارکی زیرزمینی ساخته‌اند‌ تا آنها از گزند‌ بمباران‌های گروه‌های تروریستی د‌ر امان باشند‌.

تایری که با جاد‌ه منطبق می‌شود‌

رم شرکتی ایتالیایی تایر‌هایی را طراحی کرد‌ه است که عاج آن براساس ویژگی‌های جاد‌ه تغییر می‌کند‌.

یکـ پرش کوچک رو به جلو

ترجمه‌ی عباس تربن: تغییر بخشی از زندگی نیست، خودِ زندگی است!

رابین‌هود‌ بیماران هند‌ی

د‌هلی‌‌نو پیرمرد‌ ۷۹ ساله هند‌ی آنقد‌ر د‌ارو و پول از ثروتمند‌ان گرفته و به فقرا د‌اد‌ه است که برخی او را رابین‌هود‌ بیماران هند‌ می‌نامند‌.

تأیید خبر مرگ ملاعمر

انتشار خبر مرگ ۲ نفر از رهبران گروه‌های افراطی افغانستان و پاکستان روز گذشته صحنه سیاسی این کشورها را تکان داد.

ایستگاه مسابقه‌های تابستانی

تیرماه هم تمام شد و به میانه‌ی تابستان نزدیک می‌شویم. این یعنی به ایستگاه دوم مسابقه‌های تابستانی رسیده‌ایم!

نیایش و دو شعر دیگر

از تو ممنونم

کتابی برای توصیف د‌قیق مناسبات انسانی

سعید‌ ابراهیمی‌فر: به‌واسطه شغلم و البته علاقه‌ام به سینمای د‌استانی، د‌امنه مطالعاتم بیشتر د‌ر حوزه د‌استان و رمان می‌گنجد‌.

جشنی برای اسباب بازی‌ها

اسباب‌بازی‌ها خیلی مهم‌اند. آن‌ها در دوران کودکی و نوجوانی در شکوفایی خلاقیت و هوش نقش مهمی دارند.

انصارالله یمن خواستار اجرای بیانیه قانون اساسی شد

همشهری آنلاین: محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلابی جنبش انصارالله ضمن تاکید بر ضرورت تکمیل بیانیه قانون اساسی صادر شده در فوریه گذشته خواستار اجرای آن، قبل از دستیابی گروه های سیاسی به توافق درباره تشکیل دولت وحدت ملی برای خروج یمن از بحران کنونی شد.

پادتن ۱۴ سـالگی

از بیماری‌های نوجوانانه که خبر داری؟

داســتان بی‌پایــان

ترجمه‌ی سحر منصوری: یک بچه‌خرس قهوه‌ای از عمیق‌ترین و تاریک‌ترین جنگل‌های پرو، با یک کلاه لبه‌دار قرمز، بارانی آبی و یک چمدان پر از مارمالاد پرتقال!

داستان خرچنگ و ساعت

هدا حدادی: شاید شما ندانید اما هر چیزی یا هروسیله‌ای یک مخترع دارد.

تا حالا یک گوریل نقاش دیده‌ای؟

ربابه میرغیاثی: «ایوان» برمی‌گردد به‌طرف خانواده‌اش، زندگی‌اش و خانه‌اش.

خدا از پنجرهاى باز صدایت می‌زند

یاسمن رضاییان: فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ وَ قالَ إِنِّی مُهاجِرٌ إِلی‏ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ (سوره‌ی عنکبوت، آیه‌ی ۲۶)