یکشنبه 6 اردیبهشت 1394 | به روز شده: 9 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 21 اسفند 1390 - 21:34:41 | کد مطلب: 163276 چاپ

مقابله با خواب آلودگی بدون نیاز به قهوه

تغذیه > توصیه‌ها و آداب - همشهری آنلاین:
میلیون‌ها نفر از مردم دنیا روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند تا بتوانند در طول روز سرحال و هوشیار بمانند و دچار خواب آلودگی نشوند.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، حتی بیشتر افراد در ساعات کاری نیز به طور مداوم مقادیر مشخصی کاپوچینو یا قهوه اسپرسو مصرف می‌کنند تا سطح انرژی خود را با کمک کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها افزایش داده و دچار سستی و کسالت نشوند. هرچند کافئین از این نظر مزایایی دارد اما در عین حال در صورت مصرف مداوم عوارض جانبی نیز بر جای می‌گذارد.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، مصرف مداوم کافئین موجب بالا رفتن فشار خون و ضربان نامنظم یا تپش قلب می‌شود. بعلاوه اعتیاد اندک به محرک موجود در قهوه نیز ممکن است باعث کاهش اثر ضدخواب آلودگی آن شود.

در این مقاله یک رژیم غذایی روزانه سالم و موثر پیشنهاد شده که به شما کمک می‌کند بدون نیاز به نوشیدن قهوه سرحال و هوشیار بمانید و کمتر دچار سستی و خواب آلودگی شوید. در این رژیم غذایی توصیه می‌شود: تقسیم وعده‌های غذایی به دفعات بیشتر اما با حجم غذایی کمتر در طول روز که ضمن تامین ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن موجب می‌شود سطح انرژی نیز بالا برود.

کارشناسان پزشکی معتقدند که وعده‌های غذایی کم اما با حجم غذایی زیاد و با فاصله‌های زمانی زیاد از هم باعث تغییرات ناگهانی در قند خون می‌شود که فاکتور تعیین کننده در سطح انرژی بدن است. بنابراین توصیه می‌شود وعده‌های غذایی خود را به تعداد بیشتر اما با مقدار کمتر تقسیم کنید تا هم به راحتی قابل هضم باشد و هم قند خون را در حد طبیعی و متعادل نگه دارد.

از مصرف مکرر گوشت پرهیز کنید چون بدن برای اینکه بتواند فرآورده‌های گوشتی را هضم کند به انرژی بیشتری نیاز دارد در حالی که سبزیجات و میوه‌جات اینگونه نیستند. گوشت حاوی پروتئین و چربی بالایی است که هضم آن را دشوارتر می‌سازد بعلاوه وجود آفت‌کش‌ها و هورمون‌های خاص در گوشت می‌تواند روی سطح انرژی بدن تاثیر بگذارد. البته این امر به معنی حذف گوشت از رژیم غذایی نیست بلکه باید تعادل مناسبی در میزان گوشت موجود در برنامه غذایی روزانه ایجاد شود.

اشتیاق زیاد خود را برای خوردن میان وعده‌های شیرین و قندی در هنگام عصر کنترل کنید. معمولا در ساعات عصر و بعدازظهر بدن دچار افت قند می‌شود و همین امر ولع شدیدی به خوردن مواد شیرین در انسان ایجاد می‌کند. سعی کنید در این مواقع اشتیاق شدید خود را کنترل کرده و از مواد غذایی متعادل و کم شیرینی استفاده کنید چون خوردن مواد قندی موجب افت شدید انرژی می شود.

از غلات سبوس‌دار بیشتر استفاده کنید. اغلب ما فکر می‌کنیم با نوشیدن قهوه و نوشابه‌های کافئین دار می‌توانیم انرژی خود را در سطح بالایی نگه داریم اما همیشه به خاطر داشته باشید این افزایش ناگهانی سطح انرژی ناگهان هم افت می‌کند. در عوض غلات سبوس‌دار راه نجات شما برای این منظور هستند. این مواد غذایی به شما امکان می‌دهند که در طول روز به منبع مداوم و متعادل انرژی دسترسی داشته باشید.

آب به اندازه کافی بنوشید. بیش از دو سوم حجم بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. بعلاوه بدن ما برای انجام فعالیت‌های اصلی مثل تنظیم دمای بدن و جلوگیری از یبوست به آب نیاز دارد. بنابراین مصرف مقدار کافی آب در طول روز ضروری است. به طور کلی مصرف 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود که البته می‌توانید مقدار قابل توجهی از آن را از مایعات دیگر و مواد خوراکی آبدار بدست آورید. البته نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه برای این منظور توصیه نمی‌شود چون آب بدن را کاهش می‌دهند.

با معده خالی میوه بخورید. این کار تاثیر چشمگیری در کاهش خواب آلودگی و افزایش سریع سطح انرژی بدن دارد. هم چنین مصرف میوه‌های غیر اسیدی برای بالا بردن سطح انرژی بدن توصیه می‌شود.

انتخاب سردبیر

من و غصه‌هام شما همه!

مریم کمالی‌نژاد: وقتی صحبت از افسردگی در دوران نوجوانی می‌شود، موضوع اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند چرا که نوجوان در ابتدای مسیر شخصیت‌یابی ‌ و هویت‌یابی است و در سرزمین بحران‌ها و عدم‌تعادل‌ها سیر می‌کند و درصورت عدم‌کنترل، نتایج ناراحت‌کننده‌ای به بار خواهد آمد، چه بسا که بروز چنین مشکلاتی که منشأ روحی دارند، تمامی فعالیت‌ها و احساسات او را تحت‌الشعاع قرار دهد.

تالاب کانی برازان مهاباد میزبان ۷۰ هزار قطعه پرنده

همشهری آنلاین: رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در آذربایجان غربی گفت: کارشناسان این اداره در پایش تالاب بین‌المللی کانی برازان این شهرستان حضور بیش از ۷۰ هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنارآبزی به منظور لانه‌سازی و تخم‌گذاری را تایید کردند.

نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا؛ بایرن مونیخ - بارسلونا و رئال مادرید - یوونتوس

همشهری آنلاین: در دور نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا تیم بایرن مونیخ به مصاف تیم پرآوازه بارسلونا خواهد رفت. رئال مادرید، مدافع عنوان قهرمانی نیز رویاروی تیم یوونتوس تورین قرار خواهد گرفت.

انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان آغاز شد

همشهری‌آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری قزاقستان امروز یکشنبه ششم اردیبهشت با رقابت سه نامزد انتخاباتی در بزرگ ترین کشور آسیای مرکزی آغاز شد. پیش بینی می‌شود نور سلطان نظربایف ،رئیس جمهور ۷۴ ساله کنونی قزاقستان بار دیگر در انتخابات پیروز شود.

کسب ۱۲ مدال رنگارنگ توسط کاراته‌کاهای کشورمان در روز نخست

همشهری آنلاین: کاراته‌کاهای ایران در روز اول مسابقات آسیا به ۵ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۴ مدال برنز دست یافتند.

افسانه ماست و سلامتی!

همشهری آنلاین: در حالی که در توصیه‌های غذایی بر مصرف محصولات لبنی تاکید می‌شود نتایج یک مطالعه جدید نشان داده مصرف ماست تاثیر خاصی در بهبود سلامتی ندارد.

ثامن‌الحجج سبزوار قهرمان لیگ برتر والیبال نشسته شد

همشهری آنلاین: رقابت‌های لیگ برتر والیبال نشسته سال ۹۳ با انجام ۷۸ بازی و قهرمانی ثامن سبزوار به کار خود پایان داد.

میزان هورمون در گوشت مرغ قابل توجه است

رئیس سازمان غذا و دارو، از بررسی میزان فلزات سنگین در گوشت مرغ تولید داخل و وارداتی خبر داد و گفت: میزان هورمون در گوشت مرغ قابل توجه است.

اطلس جلبک‌های دریایی سواحل جنوب کشور تدوین شد

همشهری آنلاین: محققان علوم شیلاتی کشور موفق به جمع‌آوری و شناسایی ۱۶۰ گونه مختلف جلبک در سواحل خلیج فارس و دریای عمان شدند.

آلرژی‌های فصلی را با این مواد غذایی کنترل کنید

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه بر نقش برخی مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز آلرژی‌های فصلی تاکید کرد و گفت: مصرف انواع ویتامین‌های گروه B مانند غلات، گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، انواع سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج، کرفس و انواع ویتامین‌های گروه C مانند مرکبات و سبزی‌های تازه و نیز سبزیجات غنی از ویتامین A همچون هویج می‌تواند از شدت عوارض ناشی از آلرژی‌ها بکاهد.

سرمقاله روزنامه‌های ۶ اردیبهشت

همشهری آنلاین: ناآرامی‌های یمن، داستان پول‌های کثیف در سیاست و ... از جمله موضوعاتی بودند که در ستون سرمقاله برخی از روزنامه‌های صبح یکشنبه-۶ اردیبهشت-جای گرفتند.

کی شعر تو را انگیزد

امیر حسین صالحی: شاید ابتدایی‌ترین کلماتی که یک انسان در بدو تولد می‌شنود لالایی مادر است که با نوایی خاص و شعروار گوش‌اش را نوازش می‌دهد؛ شعر همواره در مسیر زندگی هست تا حتی بعد از مرگ که بر سنگ قبر هم چند بیتی می‌نویسند.

مصرف اسفناج، مغز را ۱۱ سال جوان می‌کند

همشهری آنلاین: محققان معتقد هستند که تمام سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم کیل می‌تواند زوال عقل را به تأخیر انداخته و مغز را به مدت ۱۱ سال جوان‌تر کند.

کسب ۴ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز در جام کشتی رومی کیدز

همشهری آنلاین: رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد و فرنگی جام رومی کیدز ترکیه با کسب ۴ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز نونهالان کشورمان به پایان رسید.

اجرای طرح کاهش پسماندهای بیمارستانی

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور از اجرای طرحی مشترک در جهت حفظ محیط زیست با سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران خبر داد.

تیم الف نزاجا، قهرمان رقابت‌های چوگان جام ارتش شد

همشهری آنلاین: شمین دوره مسابقات چوگان جام ارتش با قهرمانی تیم الف نیروی زمینی ارتش به پایان رسید.

غذاهای باکلاس چگونه بدن را به تباهی می‌کشانند؟

همشهری آنلاین: موادغذایی و تنقلات بی‌ارزشی در افراد جامعه ما به وفور مصرف می‌شود؛ تغذیه نامناسب امروزه عامل بروز بسیاری از مشکلات مانند بلوغ‌های زودرس, رنگ‌های پریده, بی‌اشتهایی, تیک‌های عصبی, افسردگی‌ها و اعصاب‌های به هم ریخته است.