دوشنبه 28 مهر 1393 | به روز شده: 22 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 21 اسفند 1390 - 20:34:41 | کد مطلب: 163276 چاپ

مقابله با خواب آلودگی بدون نیاز به قهوه

تغذیه > توصیه‌ها و آداب - همشهری آنلاین:
میلیون‌ها نفر از مردم دنیا روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند تا بتوانند در طول روز سرحال و هوشیار بمانند و دچار خواب آلودگی نشوند.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، حتی بیشتر افراد در ساعات کاری نیز به طور مداوم مقادیر مشخصی کاپوچینو یا قهوه اسپرسو مصرف می‌کنند تا سطح انرژی خود را با کمک کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها افزایش داده و دچار سستی و کسالت نشوند. هرچند کافئین از این نظر مزایایی دارد اما در عین حال در صورت مصرف مداوم عوارض جانبی نیز بر جای می‌گذارد.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، مصرف مداوم کافئین موجب بالا رفتن فشار خون و ضربان نامنظم یا تپش قلب می‌شود. بعلاوه اعتیاد اندک به محرک موجود در قهوه نیز ممکن است باعث کاهش اثر ضدخواب آلودگی آن شود.

در این مقاله یک رژیم غذایی روزانه سالم و موثر پیشنهاد شده که به شما کمک می‌کند بدون نیاز به نوشیدن قهوه سرحال و هوشیار بمانید و کمتر دچار سستی و خواب آلودگی شوید. در این رژیم غذایی توصیه می‌شود: تقسیم وعده‌های غذایی به دفعات بیشتر اما با حجم غذایی کمتر در طول روز که ضمن تامین ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن موجب می‌شود سطح انرژی نیز بالا برود.

کارشناسان پزشکی معتقدند که وعده‌های غذایی کم اما با حجم غذایی زیاد و با فاصله‌های زمانی زیاد از هم باعث تغییرات ناگهانی در قند خون می‌شود که فاکتور تعیین کننده در سطح انرژی بدن است. بنابراین توصیه می‌شود وعده‌های غذایی خود را به تعداد بیشتر اما با مقدار کمتر تقسیم کنید تا هم به راحتی قابل هضم باشد و هم قند خون را در حد طبیعی و متعادل نگه دارد.

از مصرف مکرر گوشت پرهیز کنید چون بدن برای اینکه بتواند فرآورده‌های گوشتی را هضم کند به انرژی بیشتری نیاز دارد در حالی که سبزیجات و میوه‌جات اینگونه نیستند. گوشت حاوی پروتئین و چربی بالایی است که هضم آن را دشوارتر می‌سازد بعلاوه وجود آفت‌کش‌ها و هورمون‌های خاص در گوشت می‌تواند روی سطح انرژی بدن تاثیر بگذارد. البته این امر به معنی حذف گوشت از رژیم غذایی نیست بلکه باید تعادل مناسبی در میزان گوشت موجود در برنامه غذایی روزانه ایجاد شود.

اشتیاق زیاد خود را برای خوردن میان وعده‌های شیرین و قندی در هنگام عصر کنترل کنید. معمولا در ساعات عصر و بعدازظهر بدن دچار افت قند می‌شود و همین امر ولع شدیدی به خوردن مواد شیرین در انسان ایجاد می‌کند. سعی کنید در این مواقع اشتیاق شدید خود را کنترل کرده و از مواد غذایی متعادل و کم شیرینی استفاده کنید چون خوردن مواد قندی موجب افت شدید انرژی می شود.

از غلات سبوس‌دار بیشتر استفاده کنید. اغلب ما فکر می‌کنیم با نوشیدن قهوه و نوشابه‌های کافئین دار می‌توانیم انرژی خود را در سطح بالایی نگه داریم اما همیشه به خاطر داشته باشید این افزایش ناگهانی سطح انرژی ناگهان هم افت می‌کند. در عوض غلات سبوس‌دار راه نجات شما برای این منظور هستند. این مواد غذایی به شما امکان می‌دهند که در طول روز به منبع مداوم و متعادل انرژی دسترسی داشته باشید.

آب به اندازه کافی بنوشید. بیش از دو سوم حجم بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. بعلاوه بدن ما برای انجام فعالیت‌های اصلی مثل تنظیم دمای بدن و جلوگیری از یبوست به آب نیاز دارد. بنابراین مصرف مقدار کافی آب در طول روز ضروری است. به طور کلی مصرف 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود که البته می‌توانید مقدار قابل توجهی از آن را از مایعات دیگر و مواد خوراکی آبدار بدست آورید. البته نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه برای این منظور توصیه نمی‌شود چون آب بدن را کاهش می‌دهند.

با معده خالی میوه بخورید. این کار تاثیر چشمگیری در کاهش خواب آلودگی و افزایش سریع سطح انرژی بدن دارد. هم چنین مصرف میوه‌های غیر اسیدی برای بالا بردن سطح انرژی بدن توصیه می‌شود.

انتخاب سردبیر

بیسکویت؛ میان وعده‌ای مناسب

همشهری آنلاین: بیسکویت یک مکمل غذایی کامل است که پزشکان به تازه مادران توصیه می‌کنند حتما به فرزندانشان بدهند.

شکار دومین طلا توسط ساره جوانمردی/ عالیه محمودی برنز گرفت

همشهری آنلاین: در دومین روز از رقابت‌های تیراندازی، ساره جوانمردی، بانوی ملی‌پوش تیم تیراندازی برای دومین بار نشان طلا را بر گردن آویخت.

کاروان غدیر در اولین روز مسابقات ۱۹ نشان رنگارنگ کسب کرد

همشهری آنلاین: در پایان اولین روز از رقابت‌های پاراآسیایی اینچئون، کاروان ایران با کسب ۵ نشان طلا، ۱۱ نقره و ۳ برنز در جایگاه چهارم ایستاد.

اعظم خدایاری نقره گرفت/ فاطمه منتظری به برنز دست یافت

همشهری آنلاین: دو بانوی ملی‌پوش تیم دو و میدانی کشورمان به نشان نقره و برنز دست یافتند.

حسن دهقانی و محسن کائیدی به نشان نقره پرتاب وزنه و پرتاب نیزه دست یافتند

همشهری آنلاین: در ادامه رقابت‌های دو و میدانی، سه نماینده دیگر کشورمان به میدان رفتند که حاصل آن دو مدال نقره و یک مقام پنجمی بود.

شاهین ایزدیار نشان نقره شنای ۵۰ متر آزاد را کسب کرد

همشهری آنلاین: در اولین روز از رقابت‌های شنا، شاهین ایزدیار در کلاس S۱۰، ماده ۵۰ متر آزاد به مصاف حریفان رفت.

رکوردشکنی هوای پاک در تهران

وزش باد غربی در روزهای اخیر موجب ثبت ۲ روز هوای پاک و ۳ روز هوای سالم در پایتخت شده است.

آشفتگی عربستان و ترکیه ازتحرکات دیپلماتیک ایران

نخست‌وزیر عراق و وزیر دفاع لبنان ۲۸ مهر در ایران هستند.

پایه‌های لرزان تحریم

در روزهای اخیر دادگاهی در انگلستان تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بابک زنجانی و ۶ شرکت ایرانی ازجمله شرکت ملی نفتکش را لغو کرد.

نگاه منطقه‌گرا به تقویت لبنان و عراق

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: مربعی از کشورهای ایران، لبنان، سوریه و عراق پس از شکل‌گیری بحران ۲۰۱۱ در سوریه و به‌دنبال آن ظهور و گسترش پدیده تروریسم سلفی در منطقه برای دفع خطر وحدت استراتژیک یافته‌اند.

پایان مناقشه اشتغال‌زایی درگرو ارائه آمار بیمه‌شدگان

جنجال آماری بر سر نرخ بیکاری هفته گذشته میان مسئولان دولتی و برخی کارشناسان بازار کار سرگرفت تا همچنان نرخ بیکاری ۹.۵درصدی برای تابستان امسال با تردید مواجه باشد.

دیدن سوپرمن از پنجره هواپیما

منچستر> مسافری در هواپیمای ایرباس ۳۲۰ که بر فراز انگلستان در حال پرواز بود ناگهان فریاد زد که مردی را شبیه سوپرمن دیده که از کنار پنجره‌اش عبور کرده است.

۲۴ درصد سهام بورس تهران شناور شد

میانگین سهام شناور آزاد در بورس تهران برای نخستین بار به ۲۴ درصد رسید.

دادوستد ۹ هزار میلیارد تومان سکه در بورس‌کالا

ارزش معاملات قراردادهای ‌آتی سکه طلا در بورس کالا از مرز ۹ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

رشد ۲۶۴ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات ۲۶۴ واحد افزایش یافت و به ۷۲ هزارو ۲۸۱ واحد رسید.

کالاهای پرمصرف در مسیر گران شدن

قیمت ۵ گروه کالایی پرمصرف در هفته گذشته نسبت به هفته قبل آن در شهر تهران رشد قیمت داشته است و تنها ۲ قلم از کالاهای پرمصرف خانوارهای تهرانی ارزان‌تر و ۳قلم هم بدون تغییر مانده است.

اختصاص دلارهای حساب‌ذخیره ارزی به طرح‌های عمرانی

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی از معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خواست نسبت به استفاده از حساب ذخیره ارزی جهت تداوم طرح‌های عمرانی دولت اقدام کند.

اتصال شبکه سراسری راه‌آهن به قطارهای شهری

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت اتصال شبکه سراسری ریلی کشور به شبکه قطارهای شهری تأکید کرد.