دوشنبه 10 شهریور 1393 | به روز شده: 41 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 21 اسفند 1390 - 21:34:41 | کد مطلب: 163276 چاپ

مقابله با خواب آلودگی بدون نیاز به قهوه

تغذیه > توصیه‌ها و آداب - همشهری آنلاین:
میلیون‌ها نفر از مردم دنیا روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند تا بتوانند در طول روز سرحال و هوشیار بمانند و دچار خواب آلودگی نشوند.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، حتی بیشتر افراد در ساعات کاری نیز به طور مداوم مقادیر مشخصی کاپوچینو یا قهوه اسپرسو مصرف می‌کنند تا سطح انرژی خود را با کمک کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها افزایش داده و دچار سستی و کسالت نشوند. هرچند کافئین از این نظر مزایایی دارد اما در عین حال در صورت مصرف مداوم عوارض جانبی نیز بر جای می‌گذارد.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، مصرف مداوم کافئین موجب بالا رفتن فشار خون و ضربان نامنظم یا تپش قلب می‌شود. بعلاوه اعتیاد اندک به محرک موجود در قهوه نیز ممکن است باعث کاهش اثر ضدخواب آلودگی آن شود.

در این مقاله یک رژیم غذایی روزانه سالم و موثر پیشنهاد شده که به شما کمک می‌کند بدون نیاز به نوشیدن قهوه سرحال و هوشیار بمانید و کمتر دچار سستی و خواب آلودگی شوید. در این رژیم غذایی توصیه می‌شود: تقسیم وعده‌های غذایی به دفعات بیشتر اما با حجم غذایی کمتر در طول روز که ضمن تامین ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن موجب می‌شود سطح انرژی نیز بالا برود.

کارشناسان پزشکی معتقدند که وعده‌های غذایی کم اما با حجم غذایی زیاد و با فاصله‌های زمانی زیاد از هم باعث تغییرات ناگهانی در قند خون می‌شود که فاکتور تعیین کننده در سطح انرژی بدن است. بنابراین توصیه می‌شود وعده‌های غذایی خود را به تعداد بیشتر اما با مقدار کمتر تقسیم کنید تا هم به راحتی قابل هضم باشد و هم قند خون را در حد طبیعی و متعادل نگه دارد.

از مصرف مکرر گوشت پرهیز کنید چون بدن برای اینکه بتواند فرآورده‌های گوشتی را هضم کند به انرژی بیشتری نیاز دارد در حالی که سبزیجات و میوه‌جات اینگونه نیستند. گوشت حاوی پروتئین و چربی بالایی است که هضم آن را دشوارتر می‌سازد بعلاوه وجود آفت‌کش‌ها و هورمون‌های خاص در گوشت می‌تواند روی سطح انرژی بدن تاثیر بگذارد. البته این امر به معنی حذف گوشت از رژیم غذایی نیست بلکه باید تعادل مناسبی در میزان گوشت موجود در برنامه غذایی روزانه ایجاد شود.

اشتیاق زیاد خود را برای خوردن میان وعده‌های شیرین و قندی در هنگام عصر کنترل کنید. معمولا در ساعات عصر و بعدازظهر بدن دچار افت قند می‌شود و همین امر ولع شدیدی به خوردن مواد شیرین در انسان ایجاد می‌کند. سعی کنید در این مواقع اشتیاق شدید خود را کنترل کرده و از مواد غذایی متعادل و کم شیرینی استفاده کنید چون خوردن مواد قندی موجب افت شدید انرژی می شود.

از غلات سبوس‌دار بیشتر استفاده کنید. اغلب ما فکر می‌کنیم با نوشیدن قهوه و نوشابه‌های کافئین دار می‌توانیم انرژی خود را در سطح بالایی نگه داریم اما همیشه به خاطر داشته باشید این افزایش ناگهانی سطح انرژی ناگهان هم افت می‌کند. در عوض غلات سبوس‌دار راه نجات شما برای این منظور هستند. این مواد غذایی به شما امکان می‌دهند که در طول روز به منبع مداوم و متعادل انرژی دسترسی داشته باشید.

آب به اندازه کافی بنوشید. بیش از دو سوم حجم بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. بعلاوه بدن ما برای انجام فعالیت‌های اصلی مثل تنظیم دمای بدن و جلوگیری از یبوست به آب نیاز دارد. بنابراین مصرف مقدار کافی آب در طول روز ضروری است. به طور کلی مصرف 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود که البته می‌توانید مقدار قابل توجهی از آن را از مایعات دیگر و مواد خوراکی آبدار بدست آورید. البته نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه برای این منظور توصیه نمی‌شود چون آب بدن را کاهش می‌دهند.

با معده خالی میوه بخورید. این کار تاثیر چشمگیری در کاهش خواب آلودگی و افزایش سریع سطح انرژی بدن دارد. هم چنین مصرف میوه‌های غیر اسیدی برای بالا بردن سطح انرژی بدن توصیه می‌شود.

انتخاب سردبیر

نان و برنج تیره بخورید

همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه گفت: بهتر است از نان و برنج‌های تیره سبوس‌دار استفاده شود.

دانشگاه فردوسی مشهد فاتح المپیاد دوازدهم شد

همشهری آنلاین: آئین اختتامیه دوازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر دانشگاه‌های کشور با معرفی قهرمانان و خاموش شدن مشعل این بازی‌ها در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

تیم کشتی فرنگی ایران قهرمان مسابقات پیشکسوتان جهان شد

همشهری آنلاین: تیم ملی کشتی فرنگی پیشکسوتان با کسب ۲۲ مدال قهرمان رقابت‌های جهانی در بلگراد صربستان شد.

نفرات برتر دور اول اسلالوم کشور معرفی شدند

همشهری آنلاین: رقابت‌های اسلالوم دستجات آزاد کشور در سه کلاس به میزبانی استان مرکزی برگزار شد.

بهنام اسبقی به مدال برنز رسید

همشهری آنلاین: در پایان آخرین روز از مسابقات قزاقستان، بهنام اسبقی، مدال برنز وزن ۶۸- کیلوگرم را به دست آورد.

ضرورت فعال‌سازی‌ شورای‌عالی جوانان

مهرداد بذرپاش: ایجاد سازمانی مستقل برای جوانان امر مطلوبی است، به این شرط که آن سازمان اختیارات کافی و ضمانت اجرایی برای تحقق برنامه‌هایش داشته باشد.

انتخاب دومین هیأت رئیسه شورای چهارم شهر؛ ۱۱ شهریور

۹ شهریور همه کسانی که اخبار شورای شهر تهران را پیگیری می‌کردند به‌دنبال این بودند که ببینند چه‌کسی ریاست سال دوم شورای چهارم را برعهده می‌گیرد؛ اینکه آیا احمد مسجدجامعی در سال دوم بازهم رئیس شورای شهر تهران است یا مهدی چمران پس از یک‌سال دوری از این سمت،دوباره بر کرسی ریاست شورا تکیه می‌زند؟

بازار طلا و ارز در راه بازگشت به آرامش

بازار طلا و ارز در نخستین روز هفته با یک شوک جزئی مواجه شد تا قیمت دلار به ۳هزار و ۱۶۰ تومان برسد و سکه تمام بهار آزادی نیز تا ۹۵۰ هزار تومان افزایش یابد.

پیشنهاد نرخ سود بانکی متغیر برای وام مسکن

مشاور وزیر راه و شهرسازی متغیر شدن نرخ سود برای وام مسکن را پیشنهاد کرد.

ناآرامی در سوئد

درگیری میان هواداران و مخالفان افراط‌گراها و نازی‌ها در استکهلم پایتخت سوئد، ده‌ها زخمی به‌جا گذاشت.

ورشکستگی آبی

عیسی کلانتری: علت بحران کنونی آب کشاورزی به ۲ موضوع سوء مدیریت در تخصیص و استفاده از آب با وزن۸۵درصدی و دیگری مسائل اقلیم و تا حدودی تغییر آب و هوا، کاهش بارندگی و افزایش تبخیر با سهم ۱۵درصدی است.

شرکت‌های بورس ۳۲۷ هزارمیلیارد ریال سود تقسیم کردند

شرکت‌های بورس در مجامع امسال ۳۲۷ هزار میلیارد ریال از درآمد خود را میان سهامداران تقسیم کردند.

نزول ۱۶۳ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات ۱۶۳ واحد کاهش یافت و به ۷۲ هزارو ۷۷۸ واحد رسید.

۴۵ هزارشرکت روی تابلوی بورس‌های جهان

فدراسیون جهانی بورس‌ها گزارش داد:حجم تقاضا برای ورود شرکت‌ها به بورس‌های دنیا روزبه‌روز در حال افزایش است، جالب‌تر اینکه میزان مبادلات بین‌المللی بورس‌های دنیا از طریق پذیرش شرکت‌های یکدیگر و مبادله سهام خارجی نیز با سرعت در حال گسترش است، براساس آمار این فدراسیون، بورس سنگاپور رفته رفته به یک غول بزرگ که پذیرای سهام بسیاری از شرکت‌های خارجی است تبدیل می‌شود.

افزایش هزینه و انحصار؛ دستاورد جدید پیش‌نویس ارائه شده

همشهری‌آنلاین: پیش‌نویس طرح ساماندهی پروانه‌های PAP، PSTN، ISDP و ISP که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه شده است هم در زمینه افزایش قیمت خدمات و هم در زمینه ایجاد راه برای انحصار بیشتر در این حوزه با سیاست‌های اعلام شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در تناقض است.

روزهای خوش من + نوجوانی من

شیوا حریری: یک نوجوانِ درست و حسابی، چه‌جوری باید باشد؟ چندتا از خبرنگارهای افتخاری دوچرخه منتظرند نوجوانی‌شان زودتر تمام شود و زودتر بزرگ شوند؟

مسافرانی‌ که در جاده‌ها می‌‌سوزند

تصادف و آتش‌سوزی وقتی در جاده‌ها با هم همراه و همدست می‌شوند حوادث هولناکی را رقم می‌زنند که دردناک‌ترین صحنه‌های مرگ را به‌دنبال دارند.

مهاجرت از شهر، بهای نجات محکوم به قصاص بعد از ۲۱ سال

خانواده جوانی که ۲۱ سال قبل در جریان یک درگیری به قتل رسیده بود بعد از ۲۱ سال تصمیم گرفتند قاتل پسرشان را ببخشند.