همشهری‌آنلاین: مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نسبت به کاهش تا 12 درجه‌ای دما در برخی نقاط کشور و بارش شدید برف و باران و کولاک در 11 استان کشور هشدار داد.

مهندس عبدالرضا امیدوار شهری افزود: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی روند افزایش دما برای اغلب نقاط کشور بویژه سواحل جنوبی دریای خزر و وزش باد نسبتا شدید برای استان اردبیل و سواحل غربی دریای خزر تا ظهر پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: بر این اساس بارش‌های پراکنده که از روز چهارشنبه آغاز شده است در روز پنجشنبه نیز در دامنه‌های زاگرس، شمال غرب و غرب و پنجشنبه در دامنه‌های البرز پیش‌بینی می‌شود. همچنین از بعدازظهر پنجشنبه بارش پراکنده در سواحل غربی دریای خزر آغاز و در شمال غرب، غرب و دامنه‌های مرکزی زاگرس بارش‌ها تقویت خواهد شد و از اواسط روز جمعه با ریزش هوای سرد بارش در سواحل جنوبی دریای خزر تشدید خواهد شد که بتدریج دامنه بارش‌ها به شمال شرق نیز کشیده خواهد شد.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: از روز جمعه تا دوشنبه کاهش قابل ملاحظه دما در نیمه غربی و نیمه شمالی رخ خواهد داد و تا روز شنبه در برخی مناطق غربی پدیده باد و گرد و خاک وجود خواهد داشت ولی با تقویت بارش‌ها در شمال غرب و غرب در روز جمعه از میزان گرد و خاک در این نواحی کاسته خواهد شد.

وی به اخطاریه ویژه سازمان هواشناسی اشاره کرد و گفت: بر این اساس طی روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه در بیشتر نقاط کشور سرعت وزش باد افزایش می‌یابد که این شرایط سبب اختلال در پرواز سطوح پائین به ویژه پرواز بالگردها خواهد شد.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور افزود: از اواخر پنجشنبه و طی روز جمعه در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و بتدریج از اواخر جمعه و طی روز شنبه در استان‌های اردبیل، گیلان، ‌مازندران، گلستان و خراسان شمالی بارش باران و برف تشدید می‌شود؛ از این روآبگرفتگی معابر عمومی و اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی به سبب کولاک برف در این مناطق دور از انتظار نیست.

وی به ایسنا گفت: طی روزهای پنجشنبه و جمعه در بیشتر نقاط نیمه غربی بویژه سواحل غربی دریای خزر و سپس طی روزهای جمعه و شنبه در نیمه شرقی دمای هوا بین 6 تا 12 درجه کاهش می‌یابد و هوای سرد در روز شنبه در نیمه غربی و در روز یکشنبه در نیمه شرقی ماندگار می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به وضع هوای پایتخت در روز پنجشنبه اشاره و خاطرنشان کرد: بر این اساس آسمان تهران در این روز نیمه‌ابری تا ابری با بارش پراکنده و وزش باد خواهد بود که حداقل و حداکثر دما در این روز با 3 درجه کاهش به 5 و 15 درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد. همچنین در روز جمعه آسمان پایتخت نیمه‌ابری تا ابری گاهی با بارش باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود که حداقل و حداکثر دما در این روز به 4 و 14 درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد رسید.

وی به وضع هوای استان‌های مختلف در روز جمعه 12اسفند ماه اشاره کرد و گفت: بر این اساس آسمان استان‌های آذربایجان شرقی ابری با بارش باران و برف و وزش باد،‌ آذربایجان غربی ابری با بارش باران و برف و وزش باد، اردبیل ابری با بارش باران و برف و وزش باد، اصفهان نیمه ابری تا ابری با بارش پراکنده و وزش باد، البرز نیمه‌ابری با بارش پراکنده و وزش باد، ایلام نیمه ابری بارش پراکنده و وزش باد و گرد و خاک، بوشهر نیمه ابری گاهی با وزش باد و گرد و خاک، تهران نیمه ابری با بارش پراکنده و وزش باد، چهارمحال و بختیاری ابری با بارش برف و باران، خراسان شمالی نیمه ابری با بارش پراکنده و وزش باد، خراسان رضوی نیمه ابری با بارش پراکنده و وزش باد و خراسان جنوبی کمی ابری همراه با وزش باد و گرد و خاک خواهد بود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور به ایسنا گفت: همچنین در این مدت آسمان استان‌های خوزستان نیمه ابری با بارش پراکنده وزش باد و گرد و خاک، زنجان ابری با بارش باران و برف و وزش باد، سمنان نیمه ابری با بارش پراکنده وزش باد، سیستان و بلوچستان کمی ابری همراه با وزش باد نسبتا شدید و گرد و خاک، فارس نیمه ابری با وزش باد و گرد و خاک و بارش پراکنده، قزوین ابری با بارش باران و برف و وزش باد، قم کمی تا نیمه ابری با وزش باد، کردستان ابری با بارش باران و برف وزش باد، کرمان کمی ابری با وزش باد نسبتا شدید گرد و خاک، کرمانشاه ابری با بارش باران و برف و وزش باد، کهگیلویه و بویراحمد نیمه ابری با بارش باران و برف و وزش باد نسبتا شدید گرد و خاک، گلستان نیمه ابری تا ابری با بارش پراکنده، گیلان ابری با بارش باران و وزش باد، لرستان ابری با بارش برف و باران و وزش باد، مازندران ابری با بارش باران و وزش باد، مرکزی ابری با بارش برف و باران، هرمزگان صاف گاهی با وزش باد و گرد و خاک، همدان ابری با بارش برف و باران و وزش باد و یزد کمی ابری گاهی با وزش باد و گرد و خاک پیش‌بینی شده است. 

کد خبر 162195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز