شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریم بهروزی در سال ۱۳۲۴ در خانواده‌ای مذهبی و سیاسی در تهران به دنیا آمد

مریم بهروزی

وی از دوران کودکی همراه با پدر در جلسات و نشست‌های دینی - سیاسی شرکت می‌کرد. از سال‌های 41-42 مرید و مقلد امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بود و از سال 50 مستقیما وارد مبارزات سیاسی علیه رژیم ستمشاهی پهلوی شد.

در سال 54 در جریان سخنرانی‌های مذهبی سیاسی ممنوع المنبر شد و تحت تعقیب ساواک قرار گرفت، اما همچنان در فرصت‌های مناسب با اسم مستعار به فعالیتیش ادامه می‌داد تا رمضان 57 با دستور صریح امام خمینی (ره) علناً به سخنرانی پرداخت و در مسجد قبا بعد از سخنرانی در مورد حکومت اسلامی و حقوق زن دستگیر و روانه زندان ستمشاهی شد.

مریم بهروزی پس از یک ماه تحمل دوران زندان تا زمان محاکمه در دادگاه نظامی موقتاً آزاد شد و این ایام مقان با بهمن 57 و پیروزی انقلاب اسلامی بود. پس از فرار شاه از ایران از فعالین در زمینه تشکیل کمیته استقبال از حضرت امام خمینی (ره) و سازمان دهنده دیدار خانم‌ها با امام خمینی (ره) در مسجد امام بود.

همچنین در خلال تقدیم طرح اهداء طلا و جواهرات و مسکوکات خانم‌ها، مریم بهروزی اولین زنی بود که در حضور امام خمینی (ره) به ایراد سخن پرداخت و مورد تمجید آن حضرت قرار گرفت و از افراد کلیدی و موثر در جلساتی بود که به منظور برنامه‌ریزی برای انقلاب و شکل‌گیری حکومت اسلامی برگزار می‌گردید.

پس از تثبیت حکومت جمهوری اسلامی استاد مریم بهروزی عمده فعالیت‌های خود را با پیوستن به حزب جمهوری اسلامی، زیر نظر آیت الله بهشتی پی گرفت. وی همچنین از فعالین موثر در روند پیروزی انقلاب اسلامی، از مبارزین فعال قبل از انقلاب و متصدی پست‌های قانون‌گذاری و از بنیان‌گذاران و فعالان تشکل‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و از مروجین و مبلغین عقیدتی سیاسی و از چهره‌های سرشناس ایران در مجامع بین‌المللی بوده است.

وی همزمان با گذراندن دوره متوسطه، فراگیری علوم دینی را تا مقدمات سطح نزد خانم اشرف السادات میردامادی، مدیره مکتب الزهرا تهران فرا گرفت. حدود 3 سال در جلسات درس خارج فقه و اصول حاج شیخ یحیی نوری شرکت کرد و 4 سال نیز در محضر حضرت آیت الله خامنه‌ای درس خارج فقه و حقوق نائل گردید.

بهروزی سال‌ها به تدریس علوم حوزوی و دانشگاهی در دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران و ... حوزه‌های علمیه شهید شاه آبادی و شهید مدنی و ... اشتغال داشته است.

وی در دوره اول مجلس شورای اسلامی در کنار 29 نفر کاندیدای روحانیت مبارز به احراز کرسی وکالت در مجلس شورای اسلامی انجامید و چهار دوره در مجلس شورای اسلامی حضور یافت. مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب برای انتخابات مجلس نهم هم نامزد شده بود.

وی در 16 سالگی با یک طلبه که از مخالفین رژیم پهلوی و مقلد امام خمینی (ره)، مفسر قرآن و مدرس علوم دینی بود، ازدواج کرد و ثمره آن چهار فرزند، 2 دختر و 2 پسر بود که فرزند دوم وی (شهید مهدی حاجی عباسی) عضو بسیج مستضعفان در سال 1360 در سن 16 سالگی توسط منافقین کوردل به شهادت رسید.

مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب و نامزد نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 29 بهمن سال 1390 بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

کد خبر 160869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز