گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: فرزندانی که مادران ایرانی و پدران خارجی دارند تابعیت ایرانی می‌گیرند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی قانونی رای دادند که براساس‌ آن اگر زنان ایرانی با مردان خارجی ازدواج کنند می‌توانند برای فرزندانشان تابعیت ایرانی دریافت کنند.نمایندگان مجلس به کلیات اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی رای مثبت دادند، به این ترتیب بررسی این طرح بار دیگر در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی قرار گرفت.

نخستین بار در سال 1385 ماده‌ واحده‌ای با عنوان قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در مجلس به تصویب رسید که براساس آن به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که با مجوز 1060 قانون مدنی اقدام به ازدواج کرده بودند، اعطای تابعیت به‌صورت مطلق انجام می‌شد. با بروز مشکلاتی که ازدواج‌‌هایی بدون مجوز قانون مدنی در پی داشت دولت بر آن شد تا این مشکل را از طریق یک قانون جدید حل کند.

در مرداد ماه امسال طرح جدید همراه با لایحه فوریتی از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و برای بررسی در اختیار کمیسیون حقوقی و قضایی قرار گرفت اما اعضای این کمیسیون اعلام کردند که تصویب این طرح امنیت ملی را به خطر می‌اندازد، ‌بنابراین در گزارشی که در شهریور ماه به هیأت رئیسه ارائه دادند طرح را رد شده ‌اعلام کردند. این طرح مشخصا به‌دلیل ابهام در نحوه اشتغال به مشاغل حاکمیتی و دولتی اشخاصی که طبق این قانون به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند، از سوی اعضای کمیسیون رد شده‌بود.

نیره اخوان بیطرف، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی همان موقع اعلام کرد که اگر دولت دغدغه‌های نمایندگان را در طرح ارائه شده برطرف کند نمایندگان با آن موافقت خواهند کرد.با تصمیم دیروز نمایندگان، رئیس مجلس بار دیگر از رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خواست تا بررسی اصلاح این طرح را در دستور کار قرار دهد.

در صورت تصویب این قانون در مجلس فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که پیش از تصویب این قانون به دنیا آمده‌اند نیز به تابعیت ایران پذیرفته خواهند شد، البته وقوع عقد شرعی و ارائه پروانه ازدواج برای انجام این کار الزامی است. فرزندانی که به موجب این قانون به تابعیت کشور پذیرفته می‌شوند در شرایطی خاص ممکن است در مشاغل حاکمیتی و دولتی مشغول به کار شوند که این شرایط می‌بایست از سوی وزارت کشور، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات تدوین شده و به تصویب هیأت وزیران برسد.

لاله افتخاری، نماینده مجلس در این باره به فارس گفته: قانون قبلی در این زمینه با خلأهایی مواجه است و به خوبی اجرا نمی‌شود به‌گونه‌ای که بسیاری از خانواده‌ها در این‌خصوص دچار مشکل شده‌اند. اگر پیشنهاد کنونی تصویب و به‌صورت قانون درآید بسیاری از مشکلات آنها حل می‌شود.

او افزود: در این طرح تابعیت این فرزندان به‌صورت اقامت مطرح می‌شود یعنی آنها می‌توانند با گرفتن جواز اقامت طولانی مدت از مزایای زندگی در ایران مانند هدفمندی یارانه‌ها و ثبت‌نام در مدارس ایرانی‌ها بهره‌مند شده و هویت خاص خود را پیدا کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در بررسی این قانون به پیامد‌هایی که ممکن است در پی داشته باشد اشاره کرده‌ است. به اعتقاد کارشناسان این مرکز تصویب این قانون تعداد این نوع ازدواج‌ها را در کشور افزایش خواهد داد. در حال حاضر با تصویب این قانون یک‌میلیون نفر از فرزندان، دارای تابعیت ایرانی خواهند شد و این میزان افزایش جمعیت ممکن است تبعات منفی در پی داشته باشد.

کد خبر 159774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز