همشهری آنلاین: سازمان هواشناسی کشور در اخطاریه ویژه‌ای نسبت به آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید، احتمال تخریب بناها و شبکه‌های انتقال نیرو، بارش برف و باران و کاهش تا 12 درجه‌ای دمای هوا در حداقل 15 استان کشور هشدار داد.

برف

عبدالرضا امیدوارشهری، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد که یک سامانه بارشی از روز سه‌شنبه از نوار غربی وارد کشور می‌شود و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در کشور فعال است.

 وی افزود: بر این اساس ابتدا در روز سه‌شنبه در نوار غربی کشور افزایش دما و در جنوب غرب باد شدید و گرد و خاک رخ خواهد داد و سپس در این روز بارش پراکنده باران و برف در نوار غربی آغاز می‌شود.

 مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به این که طی روز چهارشنبه بارش متناوب برف و باران نیمه غربی کشور و استان‌های تهران و البرز را در بر می‌گیرد افزود: همچنین بیشترین بارش در این روز در استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب اصفهان، شمال فارس، شرق خوزستان، جنوب همدان و جنوب ایلام پیش بینی می‌شود از سوی دیگر در روز پنجشنبه در استانهای واقع در مرکز، شمال، شمال شرق، جنوب، شرق و در استانهای قزوین، البرز، تهران، قم و سمنان بارش متناوب باران و برف رخ خواهد داد.

 وی با اشاره به اخطاریه ویژه سازمان هواشناسی کشور برای روزهای آینده گفت: نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به سبب وزش باد شدید، خلیج‌فارس مواج و توفانی است و توصیه می‌شود که شناورها بویژه در مناطق شمالی خلیج‌فارس از تردد، بارگیری و تخلیه بار خودداری کنند. همچنین به سبب وزش باد شدید در استانهای خوزستان و بوشهر از اواخر سه‌شنبه و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه احتمال تخریب بناها و شبکه انتقال نیرو پیش‌بینی می‌شود.

 مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: از سوی دیگر از عصر سه‌شنبه و طی روز چهارشنبه بارش در استانهای کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان و نیمه شمالی فارس تشدید می‌شود؛ از این رو آبگرفتگی معابر عمومی و به سبب بارش برف اختلال در تردد جاده ای مناطق سردسیر انتظار می‌رود که این شرایط در روز پنجشنبه به استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود.

 وی گفت: طی پنجشنبه در استانهای واقع در نیمه غربی و جمعه در استانهای واقع در نیمه شرقی کشور دمای هوا بین 6 تا 12 درجه کاهش می یابد که پیش‌بینی می‌شود این هوای سرد تا اواسط هفته آینده در کشور ماندگار باشد. همچنین در روز چهارشنبه به سبب وزش باد جنوبی، دمای هوا در سواحل دریای خزر افزایش می یابد. روز پنچشنبه به سبب بارش باران و برف در استانهای گیلان و مازندران آبگرفتگی معابر عمومی و اختلال در گذرگاه های کوهستانی این استانها پیش بینی می شود. روز جمعه این وضعیت به استانهای مازندران، گلستان، شمال سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی محدود می‌شود. روزهای پنجشنبه و جمعه دریای خزر به علت وزش باد شدید توفانی خواهد بود.

کد خبر 158826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز