جمعه ۹ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جاسم غضبانپور متولد ۱۳۴۲خرمشهر است.

جاسم غضبانپور

او تحصیلات ابتدایی را تا دوره متوسطه در خرمشهر گذرانده است و مدرک کارشناسی عکاسی از دانشگاه هنر دارد.

جاسم غضبانپور که در روستایی در میان خرمشهر و شلمچه به دنیا آمده، عکاسی را آن‌طور که خودش می‌گوید به صورت تجربی و در کارگاهی کوچک در خرمشهر آغاز کرده است.

با آغاز جنگ او یکی از عکاسانی شد که بیشترین عکس‌ها را از این دوران به ثبت رسانید.

پایان جنگ آغاز کار او بود تا او با عکاسی از آزادگان که رقم آن به بیش از ۶ هزار فریم می‌رسد، رکوردی در این زمینه برای خود به ثبت برساند.

از این عکاس با عنوان "عکاس معماری" نیز یاد می‌شود.

از سال ۶۵ تا امروز به صورت متمرکز و یا جسته‌گریخته عکاسی باغ‌های ایرانی را در کنار کارهای دیگرش پیگیری کرده است.

خودش در این‌باره گفته است:" کارهای متفاوتی در حوزه‌ عکاسی معماری انجام داده‌ام.

اولین کارم با عنوان "خانه ایرانی" انجام شد و بعد از آن هم به "معماری دوره جدید، کالبد قدیم" پرداختم تا با عکس‌هایم پیشنهاد تغییر کاربری برخی از مکان‌های تاریخی را ارائه دهم".

او که از تمام باغ‌های ایرانی شناخته شده در ایران عکاسی کرده است، می‌گوید:"عکاسی از باغ‌های ایرانی برای من هنوز هم ادامه دارد.

اگر امروز هم باغی را به من معرفی کنند روی آن کار خواهم کرد، زیرا هنوز خیلی از این باغ‌های ایرانی معرفی و شناسایی نشده‌اند".

غضبانپور در تالیف چندین مجموعه کتاب آثار عکاسی شرکت داشته است که برخی از آنها عبارتند از: کتاب گزارش تصویری حلبچه، مجموعه کتاب‌های جنگ تحمیلی (شش جلدی)، کتاب صنعت نفت ایران، کتاب همه با هم (گزارش تصویری از فعالیت‌های جهاد سازندگی)، کتاب دایرة المعارف گیلان، کتاب ایران، آب، نیرو، طبیعت، کتاب ۲۰ سال عکاسی فیلم در ایران، کتاب نمایشگاه عکس عکاسان ایران در فرانسه (انقلاب عکاسی)، کتاب زندگی و آثار صنیع الملک، کتاب طوفان صحرا، جنگ در خلیج فارس، بم، از نوروز تا نوروز.

کد خبر 155272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز