همشهری آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی ایران از تصویب تعدیل نرخ ارز و تک نرخی شدن آن بر اساس مصوبه شب گذشته جلسه شورای پول و اعتبار خبر داد.

شورای پول و اعتبار در جلسه شب گذشته خود که با حضور اعضا در بانک مرکزی برگزار شد در مورد تعدیل نرخ ارز (دلار) و تک نرخی شدن آن تصمیم‌گیری کرد.

براین اساس شورای پول و اعتبار برای تامین ارز مورد نیاز تولید و صادرات و کنترل واردات، براساس درخواست بانک مرکزی، تعدیل نرخ ارز و چگونگی حرکت به سمت تک نرخی کردن نرخ ارز را به تصویب رساند.

محمود بهمنی در این خصوص گفته است: شورای پول و اعتبار گزارش بانک مرکزی در مورد بازار ارز را استماع کرد و براین اساس خط مشی بانک مرکزی یعنی حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز و تعدیل نرخ ارز در بازار را تصویب کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران سیاست ارزی کشور را شناور مدیریت شده اعلام و تصریح کرد: نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه در نشست دیشب شورای پول و اعتبار تامین نیاز بخش تولید کشور و صادرات مد نظر قرار گرفت، عنوان کرد: همچنین مقرر شد که واردات از طریق بخش بازرگانی کشور کنترل شود.

بهمنی به تفاوت نرخ ارز مسافری و موارد غیرضروری با ارز واردات کالاهای ضروری اشاره و عنوان کرد: بین نرخ گشایش اعتبارات اسنادی جهت تامین کالاهای ضروری و امور غیرضروری تفاوت وجود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این تفاوت به تدریج از بین خواهد رفت، گفت: مجلس میانگین مابه التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی را دامنه نرخ رشد قیمت ارز تعیین کرده است.

لازم به ذکر است که هزاروصدوسی ویکمین نشست اعضای شورای پول واعتبار حدود 4 ساعت به طول انجامید.

به گزارش مهر، شورای پول و اعتبار در حالی مصوبه مذکور را از سرگذراند که روز گذشته مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و بازرگانی عنوان کرده بود که قرار است در جلسه شورا موضوع صدور مجدد ال سی‌های داخلی در دستور کار قرار گیرد. اما به نظر می رسد که بانک مرکزی با توجه به وضعیت اخیر بازار ارز ( دلار) در کشور و ساماندهی وضعیت موجود، تک نرخی کردن ارز و تعدیل نرخ را به شورای پول و اعتبار پیشنهاد کرد.

در عین حال بانک مرکزی از چندی پیش سیاست تک نرخی کرن ارز را در بازار به اجرا در آورده است اما این سیاست به عقیده فعالان بازار ارز و تحلیلگران اقتصادی تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.

کد خبر 151962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز