همشهری آنلاین: دستورالعمل جدید اعطای بورس تحصیلی (بورس وزارت علوم و سایر وزارتخانه‌‌ها) ویژه دوره دکتری تخصصی خارج از کشور برای تأمین هیئت علمی و متخصصان مورد نیاز مراکز آموزش عالی و پژوهشی و سایر دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس متن تاین دستور العمل به شرح زیر است.

مقدمه :

از آنجا که تأمین نیروی انسانی متعهد، فعال، اثرگذار و توانمند در زمینه‌های مختلف علمی، بویژه در رشته‌های خاص و مورد نیاز مراکز آموزشی- پژوهشی کشور از وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این وزارتخانه در مسیر رسیدن به این هدف و بنیادین می‌کوشد تا با یاری از ظرفیت‌های علمی و فناوری موجود در مبادلات بین‌المللی میان مراکز آموزش عالی و پژوهشی و اجرایی کشور با مراکز خارج از کشور، با رویکردی مسئله محور مبتنی بر دفع نیازمندی‌های نظری و کاربردی کشور به تامین اعضای هیئت علمی مراکز و دانشگاه‌های تابع خود و سایر مؤسسات و نهادهای دولتی و غیر دولتی بپردازد.

از این رو، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر دارد تعدادی از افراد واجد شرایط را از بین فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و مربیان آموزشی و پژوهشی و حتی کارشناسان دستگاه‌های اجرایی کشور واجد شرایط را برای ادامه تحصیل در رشته‌های مورد نیاز کشور برگزیند.

لذا داوطلبان می‌توانند پس از بررسی وضعیت علمی و مصاحبه حضوری با رعایت موارد ذیل انتخاب و اعزام شوند:

ماده یک: شرایط عمومی داوطلبان

بر اساس آئین‌نامه اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج از کشور (مصوبه مورخ ۱۲/۱۲/۱۳۶۸ ) داوطلبان باید واجد شروط زیر باشند:

۱. ایمان و اعتقاد به مبانی دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران؛

تبصره ۱: داوطلبانی که از اقلیت‌های مذهبی تصریح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند، از شرط مذکور مستثنی هستند.

۲. اعتقاد قلبی و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و رکن اساسی آن، یعنی ولایت مطلقه فقیه.

۳. رعایت تقوا در گفتار و کردار که نشانه آن انجام واجبات و اجتناب از محرمات است.

۴. وابسته نبودن به احزاب و گروه‌های ملحد و محارب و غیرقانونی.

۵. نداشتن سوءپیشینه کیفری و مشهور نبودن به فساد اخلاقی و دینی.

۶. توانایی جسمی متناسب با رشته تحصیلی و الزامات حرفه‌ای.

۷. دارا بودن وضع روحی و روانی مناسب برای ادامه تحصیل در خارج از کشور.

۸. در دست داشتن مدرک کارشناسی ارشد متناسب با رشته موردنظر.

۹. دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه یا معافیت دائم، معافیت تحصیلی و با دفترچه آماده به خدمت که مهلت آن در تاریخ تصویب نهایی بورس مقتضی نشده باشد. (مخصوص داوطلبان مرد)

ماده دو: شرایط اختصاصی داوطلبان

داوطلبان دریافت بورس خارج از کشور باید حداقل دارای یکی از شروط ذیل باشند تا مدارک آنها بررسی شود:

۱. دارا بودن رتبه اول تا سوم فارغ‌التحصیلی در دوره کارشناسی ارشد.

۲. کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری در مقطع کارشناسی ارشد مطابق با آئین‌نامه انتخاب دانشجویان نمونه با تأیید معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۳. تألیف کتاب‌های علمی و یا ترجمه متون علمی در زمینه مرتبط با تخصص موردنظر.

۴. دارا بودن حداقل یک مقاله علمی - پژوهشی چاپ شده در مجلات معتبر داخل یا خارج از کشور در زمینه علمی مرتبط.

۵- دارا بودن گواهی اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی پایان یافته مورد نیاز کشور.

۶. دارا بودن اختراع یا اکتشافی که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور به ثبت رسیده باشد.

۷. برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم جشنواره خوارزمی، فارابی، رازی.

۸- ارائه پیشنهاد سبک‌های هنری کاربردی وتو با تایید از مراجع ذیربط.

۹. مربیان آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی (به ترتیب اولویت: رسمی قطعی، رسمی آزمایشی و پیمانی).

۱۰. دارا بودن خدمات و سوابق برجسته در زمینه‌های اجرایی، ایثارگری، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی با ارائه مدارک معتبر.

ماده ۳: شرایط شرکت در مصاحبه علمی و عمومی

۱. حداق میانگین (معدل) نمره‌های دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته به ترتیب ۱۴ و ۱۶ و با معادل آنها حسب ضوابط مؤسسات محل تحصیل و یا حوزه علمیه، و دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته و یا دکترای حرفه‌ای ۱۶ و یا معادل آن.

۲. داوطلبانی که دارای پذیرش از دانشگاه‌های معتبر خارجی و همچنین نمره آزمون زبان MSRT حداقل ۴۰ و یا معادل آن هستند، در زمان مصاحبه در اولویت اعزام خواهند بود.

۳. حداکثر سن داوطلب در زمان تقاضا نباید از ۳۲ بیشتر باشد.

تبصره ۱: حداکثر سن داوطلب حسب موارد، با توجه به شروط زیر می‌تواند افزایش یابد:

الف - برای جانبازان: ۲۵ درصد و بالاتر: حداکثر ۳۵ سال.

ب- برای آزادگان: ۳۲ سال به اضافه 2 برابر زمان دوره اسارت، حداکثر ۳۹ سال

ج- برای رزمندگان: ۳۲ سال به اضافه 2 برابر مدت حضور در جنگ تحمیلی، حداکثر ۳۹ سال.

د- فرزندان جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و فرزندان شاهد حداکثر ۳۵ سال.

تبصره ۲: در خصوص جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر، همچنین آزادگان با حداقل ۵ سال اسارت و فرزندان شهدا بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور عمل خواهد شد.

تبصره ۳: برای مربیان عضو هیئت علمی واجد شرایط: حداکثر ۳۵ سال

ماده ۴: شرایط بورس و اعزام

۱. قبولی در مصاحبه علمی و عمومی اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج.

۲. داشتن صلاحیت‌های علمی و عمومی هیئت اجرایی جلب دانشگاه و هیئت مرکزی جلب وزارت مطابق مقررات مربوط.

۳- پذیرفته شدگان اعزام بایستی حداکثر تا ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۲ نسبت به اخذ حدنصاب نمره زبان، پذیرش مورد تایید شورای تخصصی اعزام، دریافت ویزا و سایر موارد اعزام اقدام کنند. بدیهی است پس زا اتمام زمان مذکور، قبولی فرد «کان لم یکن» ‌تلقی می‌شود.

تبصره ۱: حداقل کسب نمره زبان برای اعزام داوطلبان رشته‌های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه ۵۰-MSRT و برای رشته‌های علوم انسانی و هنر ۵۵-MSRT و یا معادل آن تعیین شده است. داوطلبان باید توجه داشته باشند که افزودن بر نمره مذکور، در صورتی که دانشگاه پذیرش‌دهنده، قبولی و کسب نمره آزمون زبان خاصی را ملاک پذیرش خود قرار دهد، داوطلب موظف است آن شرط را تا قبل از اعزام برآورده کند.

۴. دانشگاه پذیرش‌دهنده (دانشگاه‌های معتبر گروه یک و ممتاز) استاد راهنمای خارج، موضوع رساله دکتری و استاد ناظر داخل (یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه محل خدمت مرتبط با تخصص پذیرفته شده) می‌باید در شورای تخصصی اعزام اداره کل بورس را مورد دانشجویان خارج مورد تایید قرار گیرند.

۵. سپردن وثیقه که میزان آن با توجه به کشور محل تحصیل و بر اساس مصوبات شورای مرکزی بورس تعیین می‌شود.

۶. دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد باید تا ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۱ فارغ‌التحصیل شوند.

ماده ۵: سایر شرایط

۱. تنها مراکز علمی و پژوهشی که مجری دوره‌های تحصیلات تکمیلی‌اند و رشته‌های تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری آنان در اولویت و موردنیاز کشور است، می‌تواندداوطلب واجد شرایط را برای تامین اعضای هیئت علمی معرفی کنند.

۲. اعزام داوطلبان با مربیان آموزشی و پژوهشی واجد شرایط در مؤسسات و مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های غیر دولتی - غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی مشروط به تقبل پرداخت ۵۰ درصد هزینه‌ها از سوی مؤسسه معرفی کننده است و متخصصان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی واجد شرایط اعزام، مشروط به تقبل ۱۰۰ درصد هزینه‌ها توسط دستگاه مربوط خواهد بود.

۳. کارمندان دولت در صورتی می‌توانند تقاضای اعزام و کسب بورس کنند که موافقت‌نامه رسمی دستگاه متنوع خود را با مطمح نظر قرار دادن ماده ۶۱ قانون مدیریت خدمات کشوری به علاوه تقبل هزینه‌ تحصیل ارائه دهند.

۴. تمام مراحل ثبت‌نام داوطلبان و تأیید و معرفی آنها توسط مراکز و دانشگاه‌ها از طریق الکترونیکی انجام می‌شود. بنابراین داوطلبان باید ابتدا سامانه اطلاعاتی خود را با شناسه کاربری و رمز عبور تشکیل دهند و اطلاعات را با دقت و صحت در فضای مشخص شده وارد و مدارک لازم را ضمیمه کنند.

بدیهی است در صورت نقص در پرونده، درخواست داوطلب بررسی نخواهد شد. مراکز و دانشگاه‌های نیز موظفند تا از طریق بالاترین مقام موسسه یا مرکز، درخواست شناسه کاربری و رمز عبور برای معرفی دواطلبان کنند.

۵. مسئولیت هرگونه مغایرت در میانگین دروس (معدل) و اطلاعات و مدارک موردنظر، متوجه متقاضی است و در صورت اثبات تخلف، پذیرش فرد، ابطال می‌شود.

ماده ۶:

این دستورالعمل در ۶ ماده و ۳۳ بند و ۵ تبصره، در جلسه مورخ ۱۲/۷/۹۰ شورای مرکزی بررسی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ قابل اجرا است.

کد خبر 149009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز