گروه ادب و هنر: بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی برگزار خواهد شد که حال و هوای این دوره با چند دوره اخیر تفاوت‌های محسوسی دارد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان

 بازگشت جشنواره به اصفهان پس از 5 سال دوری، می‌تواند مشهودترین نقطه تمایز فستیوال کودک با دوره‌هایی باشد که همدانی‌ها برگزارکننده جشنواره بودند. با بازگشت جشنواره کودک به خاستگاه اصلی‌اش باید دید این رخداد سینمایی می‌تواند به روزهای اوجش بازگردد یا خیر؟ در فاصله 35 روز مانده تا آغاز جشنواره کودک، احمد میرعلایی نسبت به برپایی پررونق این فستیوال ابراز امیدواری کرد.

در نشست خبری دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان که دیروز برپا شد ضمن رونمایی از پوستر جشنواره، فعالیت اجرایی این رخداد سینمایی رسما کلید خورد. میرعلایی با تشریح بخش‌های مختلف جشنواره امسال کودک درباره همزمانی برگزاری جشنواره اصفهان با فستیوال فیلم کودک جلال‌آباد نیز توضیحاتی داد.جالب اینکه به گفته میرعلایی از سال آینده جشنواره اصفهان در 16 مهرماه و در روز جهانی کودک آغاز خواهد شد که این مصادف با برپایی چند فستیوال فیلم کودک دیگر در کشورهای مختلف خواهد بود. به این ترتیب مشخص شد تداخل زمانی برگزاری جشنواره کودک اصفهان با فستیوال‌های مشابه بین‌المللی مسئله مهمی از نظر مدیران سینمایی نیست.جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از معدود فستیوال‌های سینمایی دنیاست که در آن نهاد برگزارکننده خود متولی تولید فیلم‌هایش نیز هست. درواقع با افول سینمای کودک در یک دهه اخیر، این تلاش فارابی بوده که باعث شده سالانه چند فیلم کودک ساخته شود تا ویترین جشنواره خالی نماند.امسال نیز مشابه سال‌های قبل با حمایت مالی فارابی فیلم‌هایی در مراحل مختلف تولید قرار دارند تا در جشنواره کودک به نمایش درآیند.

احمد میرعلایی در تشریح جزئیات جشنواره بیست و پنجم گفت: 16 فیلم سینمایی که مجوز دریافت گرفته‌اند، متقاضی شرکت در جشنواره هستند که قطعا از میان آنها 13-12 فیلم در جدول نمایش حضور خواهند داشت که این نوید جشنواره پرباری را می‌دهد و به تبع آن داوری نیز سخت خواهد بود.

وی افزود:‌ در بخش پویانمایی کوتاه جایزه ویژه‌ای را به نام شهید بهنام محمدی اختصاص داده‌ایم که هر سال این جایزه با نام یک شهید اهدا خواهد شد. میرعلایی همچنین از اختصاص بخش مرور پویانمایی به فیلم‌های تولید شده درباره حضرت امام رضا(ع) خبر داد و گفت: با توافقی که با آستان قدس رضوی خواهیم داشت از میان 80-70 فیلم تولید شده در این زمینه 12 فیلم به نمایش درخواهد آمد. وی یادآور شد: مانند سال‌های گذشته امسال هم داوران کودک و نوجوانی از شهر اصفهان خواهیم داشت که تعداد آنها به 50-40 نفر می‌رسد و در کنار آن تماشاگران نیز فیلم برگزیده‌شان را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به بخش بزرگداشت‌ها نیز گفت:‌ علاوه بر نکوداشت بهنام محمدی و بزرگداشت محمد علی کشاورز، محمد کاسبی‌ و جهانبخش سلطانی، تقدیرهایی هم از وحید نیکخواه آزاد و غلامرضا رمضانی خواهیم داشت.

میرعلایی از برپایی کارگاه آموزشی در طول جشنواره خبر داد و اظهار کرد: طریقه ساخت فیلم‌های انیمیشن و ساخت فیلم عروسکی به کودکان آموزش داده می‌شود و در کنار آن نمایشگاه عکسی از کودک و نوجوان که در سطح جهان توسط رضا برجی گرفته شده است، برپا می‌شود.

وی افزود:‌ کاروان فرهنگی از دیگر برنامه‌های جشنواره است که حرکتش از اول آبان ماه از مشهد آغاز می‌شود و طی حرکت در نوار مرزی و شهرهای دیگر به کودکان محروم کالاهای فرهنگی اهدا می‌کند و برای آنها فیلم‌های کودک و نوجوان را نمایش می‌دهد تا جشنواره با بچه‌های محروم آغاز شود و به اصفهان برسد. دبیر جشنواره‌ فیلم کودک در عین حال خاطرنشان کرد: هر زمان دیگری که جشنواره برگزار شود تداخلی با جشنواره کودکی در سراسر جهان خواهد داشت.16 مهر هم چند جشنواره در کشورهای دیگر در حال برگزاری است.

وی درباره سینماهای اصفهان نیز خاطرنشان کرد: در تفاهمنامه‌ای که داشتیم قرار شد یک سالن در اصفهان کاملا به سینمای کودک و نوجوان اختصاص پیدا کند و آن را به نمایش سه بعدی مجهز کنیم و حتی در مشهد همچنین تفاهمنامه‌ای به امضا رسید تا در طول سال سالنی آثار کودک و نوجوان را در این شهر به نمایش بگذارد و امیدواریم فیلم‌ها در اصفهان در طول برپایی جشنواره نمایش مناسبی داشته باشد، در غیراین صورت انگار که اصلا جشنواره برگزار نشده است.

در پایان این نشست با حضور مادر شهید بهنام محمدی و گیتی خامنه‌ - مجری برنامه‌های کودکان و نوجوانان - از پوستر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پرده‌برداری شد.

کد خبر 147992

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز